Ryszard Wojciechowski

Rozmowa z Ryszardem Wojciechowskim, prezesem zarządu Internet Group(IGroup), o planach rozpoczęcia działalności jako MVNE, ekspansjizagranicznej i inwestycjach w rozwiązania E/M Marketingowe.

Łukasz Kłosowski
Łukasz Kłosowski
Udostępnij artykuł:

Łukasz Kłosowski: Internet Group działalność opiera napięciu filarach, o jakie filary chodzi?Ryszard Wojciechowski: Obecnie Internet Group SA toholding giełdowy skupiający spółki prowadzące działalność wnastępujących segmentach: Platforma Mediowa, Call Center, PlatformaBiznesowa, Media on line oraz E/M Marketing. Pod pięcioma filaramibiznesowymi skupione są wyspecjalizowane spółki z obszaru mediów,marketingu i nowych technologii. Między nimi zachodzi synergiabiznesowa - spółki korzystają nie tylko z własnego know-how, alebudują wspólną bazę klientów, którym świadczą szereg różnorodnychusług z portfela Grupy. Często - i to nas wyróżnia na rynku - są toliderzy w swoich kategoriach, jak CR Media Consulting (outsourcingusług planowania i zakupu powierzchni reklamowej), Call CenterPoland (outsoursing sprzedaży i obsługi klienta) czy Ad.net (liderw regionie CEE wśród domów sprzedaży reklam w internecie).

Poprzez swoje spółki Internet Group oferuje produkty, usługi,jak i rozwiązania dla klientów indywidualnych i biznesowych (podmarką Halonet - telefonia internetowa, dostęp do internetu,lokalizator IMapa, usługi hostingu i kolokacji, wirtualne biuro).Internet Group może też samodzielnie pozyskiwać nie tylkoreklamodawców, ale i usługobiorców, czemu służą witrynyspołecznościowe pino.pl i patrz.pl. W strukturze posiadamy spółki,które zajmują się nie tylko badaniem mediów pod kątem ichefektywności reklamowych czy doradztwem w tym zakresie (CR MediaConsulting). Sami pozyskujemy reklamy zarówno dla swoich projektów,jak i dla innych podmiotów (np. Ad.net, Ad Meritum). Zaplecze,jakie dają Grupie wchodzące w jej skład spółki, pozwala nasamodzielne prowadzenie szeroko rozumianej sprzedaży (m.in. przeztelefon, internet), jak i świadczenie takich usług zewnętrznympodmiotom.

Zysk za zeszły rok wyniósł 9,6 mln zł, przy przychodach249 mln. Z czego Internet Group czerpie główniezyski?W 2007 roku zyski przede wszystkim generowałyspółki zgrupowane w Platformie Mediowej - z działalności w zakresieusług planowania i zakupu powierzchni reklamowej w prasie, radiu iinternecie. W 2008 roku drugim co do wielkości źródłem przychodówbędzie Call Center. W następnych latach dołączą pozostałe trzyfilary - Platforma Biznesowa, E/M Marketing, Media on line. Zgodniez założeniami strategii, w ciągu pięciu lat, każdy z tych filarówma generować między 16 a 25 proc. wyniku finansowego netto.

W 2007 roku nastąpiło połączenie z CR Media. Jak ważnesą przychody związane z marketingiem i reklamąinternetową?Przychody związane z szeroko rozumianym marketingiem, w tym zreklamą internetową, stanowią około 85 proc. przychodówosiągniętych przez całą Grupę w 2007 roku. Przychody z reklamyinternetowej wyniosły 83,3 mln zł.

Halonet: Zamierzacie rozpocząć działalność jako MVNE, naczym to polega?To prawda. Niedługo ruszymy jako operator MVNE, czyli dostawcausług i produktów umożliwiających różnym podmiotom uruchamianie podwłasnym brandem i z własnym konceptem MVNO. Jednym z nich na pewnobędzie nasza własna marka Pino Mobile. W obszarze bardziejzaawansowanych modeli biznesowych rozważamy wprowadzenie rozwiązańopartych na oferowaniu darmowych połączeń w zamian za odsłuchiwanielub oglądanie przez abonentów reklam. Myślimy też o rozszerzeniudziałalności w krajach regionu.

Jaki jest model biznesowy portalupino.pl?Taki, jak wiele podobnych projektów społecznościowych na świecie,czyli reklama, sponsoring, akcje marketingowe i płatny kontent.

Podobno zamierzacie inwestować w znajdujący się tamkanał telewizyjny. Jak wyglądają plany telewizyjneIG?To ma być telewizja interaktywna z prawdziwego zdarzenia, a tęinterakcję najpełniej wykorzystać właśnie w internecie. Zatem odinternetu startuje nasz projekt, który docelowo powinien być i wofercie operatorów kablowych, jak i na satelicie oraz w mobile.

Rozwój narzędzi E/M Marketingowych w ramach istniejącychstruktur - czy w ten kontekst wpisuje się Uppfylla, czym jestUppfylla?Nowoczesny marketing i kontakt z konsumentem w perspektywienajbliższych lat przeniosą się do internetu. Powtarzam to jakmantrę, wygra ten, kto znajdzie najlepszy model zmonetaryzowaniakonsumenta. Jako jedna z niewielu polskich firm postanowiliśmyzainwestować w rozwojowy projekt technologiczny z USA. W tym celupodpisaliśmy umowę inwestycyjną z amerykańską firmą technologicznąUppfylla Inc. Celem jest stworzenie narzędzia, które w danym czasieumożliwia internautom o podobnych zainteresowaniach, nawiązanie zesobą kontaktu w każdym miejscu sieci i na każdej stronie. InternetGroup będzie udziałowcem i partnerem technologicznym tego projektu.Jak mówią nam twórcy Uppfylli, ich przedsięwzięcie to kolejny etapw ewolucji internetu.Internet Group jako broker internetowy zamierza oferowaćswoje usługi za granicą. Jakie rynki i jakieusługi?Zacznę od oceny dynamiki wzrostów na tymrynku, który jest dla nas szczególnie interesujący. 2007 rokcharakteryzował się dobrą koniunkturą na rynku mediów online.Działo się to zarówno w Polsce, jak i w całym regionie EuropyŚrodkowowschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem krajówbałtyckich, gdzie od kilku lat prężnie działają nasze spółkiskupione pod marką Ad.net. i Pino. Ad.net jest niekwestionowanymliderem ekspansji na rynku mediów online w krajach bałtyckich. PoLitwie, gdzie uzyskaliśmy w ciągu kilku lat 50 proc. udziału wrynku reklamy internetowej, spółka dynamicznie rozwija swojądziałalność na Łotwie i w Estonii. W 2007 roku Ad.net zzagranicznej działalności uzyskał blisko 11 mln zł, a marże zesprzedaży na tamtych rynkach wyniosły blisko 3,5 mln zł. W 2008roku głównym celem działalności Ad.netu za granicą jest praktycznarealizacja planów dotyczących rozbudowy sieci w EuropieŚrodkowowschodniej. W bieżącym roku rozpoczynamy działalności naUkrainie i na Słowacji. Jeszcze w tym półroczu chcemy zakończyćrozmowy z partnerami z takich krajów jak Bułgaria, Wegry,Chorwacja. W planach pozostałe rynki, czyli Rumunia, Słowenia,Serbia, Bośnia i Macedonia.

Call Center, jaką widzi Pan synergię z innymi produktamiGrupy?Spółki działające w ramach filaru call/contact center uzupełniająkanał dotarcia do potencjalnych odbiorców z przekazemmarketingowym. Akwizycja spółek działających w tym segmencie rynkuto także rozszerzenie naszej oferty o sprzedaż konkretnych oferttowarów i usług. W ten sposób w ramach Internet Group stwarzamyunikalną ofertę na rynku, oferując sposoby dotracia do kosumenta woparciu o działania wsparcia telesprzedaży (Call Center), promocjępoprzez internet i inne media (Ad.net, CR Media), wzmocnioną o siećsprzedaży bezpośredniej dzięki własnej bazie danych (Pino, Halonet,IMapa, businessconect.pl).

Proszę o przykłady innych synergii?Naszych pięć filarów działalności - media on line, dwie platformyinternetowe skupiające różne grupy klientów, Call Center potrzebnedo ich obsługi i firma E-marketingu - tworzą kompleksową ofertęobsługi dla klienta. W praktyce wygląda to w następujący sposób.Firma, która do nas przyjdzie, ma zapewnione najpierw kompleksowebadania rynku dzięki CR Media Consulting. Nasza dywizjaE-marketingu pomoże przygotować odpowiednio dopasowany przekazmarketingowy, a dzięki Pino i platformie biznesowej przekaz trafido odpowiednio wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Call Centerzapewni sprzedaż bądź promocję produktów i obsługę informacyjnąprzedsięwzięcia, kontakt między firmą a klientami. Tak w skróciemożna opisać model działania. W przyszłości wszystko przeniesie siędo internetu, dlatego jesteśmy przekonani, że nasze przychody będąrosły, bo firmy będą chciały coraz efektywniej wydawać tampieniądze.

Łukasz Kłosowski
Autor artykułu:
Łukasz Kłosowski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online