Selfie rewolucja – skąd wziął się fenomen współczesnej wersji autoportretu?

Selfie robi współcześnie zawrotną karierę. Obecnie na świecie wykonywanych jest dziennie aż 93 miliony[1] „fotek z rąsi”. Istnieją już nawet różne szkoły robienia selfie, a sieć obfituje w porady, jak zrobić idealne selfie, by wyglądać na nim korzystnie. Skąd wziął się ten fenomen? Kto najczęściej wykonuje selfie i jak wiele z nich udostępniamy w sieci?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Moda na selfie nasiliła się głównie za sprawą nowoczesnych smartfonów, a także portali społecznościowych. Jak wskazuje badanie „Zoom na Polaków – foto-trendy 2016”[2], przeprowadzone przez serwis empikfoto.pl, selfie znajduje się w czołówce najczęściej publikowanych w sieci typów zdjęć. Miało one jednak swoje początki znacznie wcześniej, już w XIX wieku! Jakie wydarzenie zapoczątkowało ten trend?

Stare, dobre selfie

Mimo że fenomen robienia i publikowania tego typu zdjęć na Facebooku, Instagramie czy innych portalach społecznościowych trwa w najlepsze, pierwsze selfie wykonano już w… 1839 roku! Odpowiedzialny za to był chemik Robert Cornelius, który wykonał zdjęcie w lustrze pozując przez minutę bez ruchu, w międzyczasie szybko wymieniając obiektyw. Po raz pierwszy słowo „selfie” odnotowano jednak w 2002 roku. Na australijskim forum internetowym jeden z użytkowników, Nathan Hope, w poszukiwaniu porady medycznej opublikował swoje zdjęcie z rozciętą wargą i opatrzył je komentarzem „przepraszam za focus, ale to było selfie”. Takie słowa z końcówką „-ie” są typowym dla Australijczyków zmiękczeniem, słowo „selfie” powstało zatem spontanicznie i szybko przyjęło się w sieci. Od tego czasu, wraz z rozwojem portali społecznościowych nastąpił prawdziwy boom na „zdjęcia z ręki”, które towarzyszą nam praktycznie zawsze i wszędzie. Szczególne nasilenie tego zjawiska miało miejsce kilka lat temu, kiedy to w 2013 r. słowo „selfie” Oxford Dictionary uznało za „słowo roku”.

Selfie dla każdego

Choć wykonanie zdjęcia samemu sobie jeszcze kilkadziesiąt lat temu mogło być kłopotliwe, głównie z powodu sprzętu o sporych gabarytach, dziś dobre jakościowo zdjęcia za sprawą smartfonów mamy dosłownie… w zasięgu ręki. Powszechny dostęp do Internetu oraz pragnienie dzielenia się naszym życiem z innymi za pośrednictwem portali społecznościowych sprawiły, że selfie robi dziś prawie każdy z nas. Jak wskazuje badanie „Zoom na Polaków”, przeprowadzone przez empikfoto.pl, selfie publikuje w sieci prawie 1/3 Polaków! Na portalach społecznościowych częściej dzielimy się jedynie fotografiami rodziny. Nie zaskakuje fakt, że selfie jest najpopularniejszym typem wykonywanych zdjęć wśród osób młodych, w wieku 18-30 lat. Według badania „Zoom na Polaków” aż 86% osób w tej grupie wiekowej robi sobie zdjęcia „z ręki”. Co ciekawe, również starsi powoli zarażają się robieniem tego typu zdjęć – 10% osób powyżej 50 lat robi sobie selfie, z czego 7% publikuje je w sieci!

W ślad za gwiazdami

Tempo tego trendu nakręcają także celebryci, którzy dzielą się ze swoimi fanami kilkunastoma „selfiakami” dziennie. To właśnie oni zapoczątkowali modę na różne rodzaje selfie – z ręki, w lustrze, w windzie, selfie safari, grupowe albo z selfie-sticka. Jak bardzo selfie-trendy wyznaczają znane osoby pokazuje chociażby fenomen grupowego selfie Ellen Degeneres, amerykańskiej prowadzącej popularnego talk-show, która wykonała słynne zdjęcie z gwiazdami podczas gali rozdania Oscarów w 2014 roku. Od tej pory do języka potocznego powoli zaczęło wchodzić określenie „oscarowe selfie”, czyli takie, na którym w kadrze mieści się kilka, a nawet kilkanaście osób.

Choć selfie jest jedną z najpopularniejszych kategorii wykonywanych zdjęć, króluje głównie w sieci. Polacy nie decydują się na wywoływanie tego typu fotografii – co potwierdzają dane raportu „Zoom na Polaków” przeprowadzonego przez www.empikfoto.pl. Jeśli decydujemy się na uwiecznienie wspomnień w formie tradycyjnych, papierowych odbitek, najczęściej są to zdjęcia z wakacji i podróży (44%). Choć selfie lubimy „trzaskać” przy każdej okazji, wolimy zachować je dla siebie lub dzielimy się nimi w social mediach. Oprawianie zdjęć z własną podobizną w ramki mogłoby być małą przesadą. Nie ma jednak wątpliwości, że w robieniu sobie selfie jest coś zadziwiająco uzależniającego.

O empikfoto.pl:

empikfoto.pl to lider i pierwsza w Polsce platforma internetowa wyspecjalizowana w usługach fotograficznych i jednocześnie największy serwis oferujący produkty w pełni personalizowane. W ofercie empikfoto.pl znajdują się m.in. odbitki, fotoksiążki, fotokalendarze, fotokubki, a także obrazy i plakaty. Serwis daje możliwość darmowej dostawy produktów do ponad 230 salonów sieci Empik. empikfoto.pl istnieje na polskim rynku już od 2004 roku i jest częścią Grupy Empik.

Zarówno platformą www.empikfoto.pl, jak i sklepem www.empik.com zarządza spółka Empik E-commerce. Wieloletnie doświadczenie i wiedza Empik E-commerce na temat specyfiki polskiego rynku e-commerce, przekładają się na dynamikę rozwoju marki empikfoto.pl i empik.com oraz na silny związek z Klientami. Spółka Empik E-commerce należy do portfela funduszu Empik Media & Fashion S.A., notowanego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

[1] Na podstawie raportu “Question Your World: How Many Photos Have Ever Been Taken?” zrealizowanego przez Muzeum Nauki w Wirginii w 2015 roku.

[2] Badanie „Zoom na Polaków – foto-trendy 2016” zostało przeprowadzone na próbie 1027 badanych, będących klientami internetowych serwisów Grupy Empik, za pośrednictwem platformy surveymonkey.com, w czerwcu 2016 roku. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"