Sieci sklepów coraz więcej reklamują się w radiu. Liderem Lidl, mocno w górę Biedronka, Euro-Net i Media Expert

Sieci handlowe w 11 miesiącach ub.r. wydały na reklamy10 proc. więcej niż rok wcześniej. Najbardziej wzrosły wydatki Media Expert, Euro-Net Warszawa i Jeronimo Martins Polska, a liderem jest Lidl Polska. O ponad jedną trzecią zwiększyły się inwestycje reklamowe w radiu.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Sieci sklepów coraz więcej reklamują się w radiu. Liderem Lidl, mocno w górę Biedronka, Euro-Net i Media Expert
fot. Shutterstock.com

Branża handlowa cennikowo wydała na reklamę w mediach (bez internetu) przez jedenaście miesięcy 2014 roku ponad 3,1 mld zł - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl. Było to 10,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku.

Udział handlu we wszystkich wydatkach na reklamę wyniósł w omawianym okresie ub.r. 11,9 proc. Handel był drugą po kategorii farmaceutyków i leków branżą z największymi nakładami na reklamę.

Liderem wydatków reklamowych wśród sieci handlowych był w ub.r. Lidl Polska. Ta sieć dyskontów, znana m.in. z reklam z Pascalem Brodnickim i Karolem Okrasą przeznaczyła na promocję w mediach pozainternetowych 412,7 mln zł, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej.

Lidl latem ub.r. ogłosił, że jest zadowolony z dwuletniej współpracy z Okrasą i Brodnickim i nie zamierza kończyć kampanii z ich udziałem (więcej o tym). Bardzo pozytywnie te działania oceniła też branża reklamowa (przeczytaj komentarze).

Procentowo najbardziej swój budżet reklamowy zwiększyła sieć Media Expert, krytykowana w ostatnich tygodniach za zbyt nachalną kampanię z udziałem piosenkarki Eweliny Lisowskiej (więcej o tym). Cennikowe nakłady reklamowe firmy wzrosły rok do roku o 77 proc. - do ok. 131,0 mln zł. Pod koniec grudnia ub.r. spółka w odpowiedzi na liczne protesty internautów postanowiła ograniczyć emisję spotu z Lisowską.

Niewiele mniejszy wzrost wydatków reklamowych zanotowała sieć Euro-Net Warszawa. W 2014 roku wydatki reklamowe tej firmy były wyższe o 56,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2013 roku. Wyniosły one 131,6 mln zł.

Z kolei Jeronimo Martins Polska, właściciel dyskontów Biedronka i drogerii Hebe, wydał na reklamy o 48 proc. więcej - 278,5 mln zł. Firma reklamuje w mediach przede wszystkim Biedronkę, regularnie informując o jej cotygodniowych promocjach cenowych. W ub.r. w komunikacji Biedronki pojawiło się kilka zaskakująco niestandardowych reklam: seria wizerunkowych spotów ze zwierzętami zachowującymi się jak ludzie i hasłem „Nic nie zaskoczy tego, kto widział niskie ceny w Biedronce” (obejrzyj to), reklama owoców mango nawiązująca do biblijnej sceny z Adamem i Ewą (zobacz więcej) oraz operowe spoty promocji włoskiej żywności (więcej o tym). We wrześniu ta sieć dyskontów przeprowadziła pierwszą w swojej historii loterię konsumencką - „Zdrapka w kropki”.

Z analizy danych Kantar Media wynika, że sieci handlowe coraz częściej lokują swoje budżety marketingowe w radiu. W okresie styczeń - listopad ub.r. cennikowe wydatki w tym medium wzrosły rok do roku o 36,5 proc., do 984,7 mln zł. Wyraźnie podskoczyły też inwestycje w kinach - o ponad 88 proc., do 50,6 mln zł. Za to wydatki w prasie codziennej zmalały o 9,7 proc. i wyniosły niecałe 195 mln zł.

Niezmiennie największy udział w budżetach reklamowych sieci handlowych ma telewizja. Na reklamę w tym medium sieci przeznaczyły w omawianym okresie prawie 1,39 mld zł, o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+