Montaż napędu do bramy wjazdowej, przynajmniej w teorii i w większości przypadków, nie jest czynnością wielce skomplikowaną. Należy „tylko” dokonać odpowiedniego doboru urządzenia, doprowadzić do ogrodzenia prąd (najczęściej 230V, czasem 24V) i podpiąć pod niego siłowniki wraz z centralą sterującą. Praktycznie każdą bramę wjazdową można wyposażyć w napęd automatyczny. Nie każdy napęd będzie się jednak nadawać do każdego typu bramy – zależy to bowiem od wielu czynników. Najważniejsze parametry, jakie decydują o doborze danego rozwiązania, to sposób i częstotliwość otwierania, waga, długość oraz materiał, z jakiego wykonane są skrzydła, ich osadzenie na słupkach, a także... panujące w danym miejscu warunki atmosferyczne – miejsca szczególnie wietrzne będą wymagały np. siłowników o większej mocy.

Idealnie działający mechanizm
Napędy elektromechaniczne, jakie w przypadku domowych bram wjazdowych widujemy najczęściej, oparte są o konstrukcję śrubową, tubową bądź siłowniki z ramieniem łamanym (zwłaszcza w przypadku słupków o dużych przekrojach poprzecznych). Oznacza to, że element napędowy przesuwa się wzdłuż ich korpusu w linii prostej, przenosząc tym samym siłę na obsługiwane skrzydło. Sam mechanizm może być odkryty lub całkowicie schowany w obudowie, co z jednej strony zapewnia dodatkową ochronę, ale z drugiej – narzuca rygorystyczne trzymanie się wytycznych montażowych. Jeśli ich nie zachowamy, obudowa napędu może ocierać o skrzydło bramy i ulec zniszczeniu. – Napędy elektromechaniczne są jednak rozwiązaniem sprawdzonym, uniwersalnym i dzięki prostocie swego działania – trwałym i bezawaryjnym – dodaje Sławomir Baran, ekspert marki FAAC zajmującej się automatyką do bram.

Hydraulika do zadań specjalnych
Na dość podobnej zasadzie działają napędy hydrauliczne. Siłownik mechaniczny zastępuje się w nich jednak siłownikiem pneumatycznym. – Takie rozwiązanie zapewnia bardzo ciche działanie oraz niezawodność w praktycznie każdych warunkach atmosferycznych, w zakresie temperatur od -20°C do 50°C. Dzięki zaworom zwrotnym, siłownik taki dodatkowo zabezpiecza użytkownika i jego pojazd przed kolizją ze skrzydłami. Zastosowanie napędu hydraulicznego polecałbym w przypadku bram nieco intensywniej eksploatowanych – radzi Sławomir Baran.
Decydując się na instalację napędu automatycznego do bramy, pamiętajmy o jednym – zawsze należy zakładać około 30-procentowy zapas mocy siłownika. Jeśli będzie on za każdym razem pracować z maksymalną mocą, po pewnym czasie ulec może zniszczeniu. Dbałość o uwzględnienie takich szczegółów, jak minimalne odchylenia bramy od pionu, nieosiowość zawiasów czy pojawiające się na nich opory, może nam zaoszczędzić nerwów i pieniędzy. Dobór oraz montaż odpowiedniego urządzenia warto zatem pozostawić autoryzowanemu przez producenta serwisowi.












