Sport napędza streaming. Nowy raport o rynku VoD

Choć Viaplay wycofał się z polskiego rynku, to sport staje się coraz istotniejszą częścią oferty serwisów streamingowych. Z raportu Worldpanel by Numerator's Entertainment on Demand (EoD) wynika, że w II kwartale 2025 roku co czwarta nowa subskrypcja była związana z udostępnianymi przez platformy treściami sportowymi.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Sport napędza streaming. Nowy raport o rynku VoD
Sport napędza streaming

Mimo niedawnego wycofała się Viaplay z Polski, inni gracze obecni na naszym rynku nie próżnują. Serwis streamingowy Canal+ rozszerzył pakiet Canal+ Super Sport (Liga Mistrzów, gale KSW) o rozgrywki Premier League. Konkurencyjny Polsat Box Go pokazuje w Polsat Sport Premium mecze Ligi Konferencji i Ligi Europejskiej. Za pośrednictwem obu tych usług lub bezpośrednio można też skorzystać z oferty Eleven Sports (od niedawna Formuła 1 i Bundesliga). 

Użytkownicy usług VOD chętniej oglądają sport

Wpadki techniczne Viaplay nie zniechęciły do korzystania ze sportu w streamingu. Ten segment będzie rozwijał się jako jedna z form dystrybucji treści obok tradycyjnej telewizji. Zwłaszcza, że trwają prace nad rozwiązaniami, które zmniejszą opóźnienia w transmisji, nadal będą większe niż w przypadku telewizji naziemnej, kablowej czy satelitarnej.

Jak informuje advanced-television.com, z opublikowanego raportu wynika, że na całym świecie mieszkańcy 45 proc. gospodarstw domowych regularnie oglądają transmisje sportowe. W przypadku subskrybentów usług wideo na żądanie ten odsetek wynosi 47 proc. Oczekuje się, że w III kwartale wzrośnie, bo wtedy główne ligi piłkarskie wznawiają rozgrywki.

Streaming pozwolił na wzrost popularności treści sportowych, które jeszcze kilka lat temu były niszowe. Na przykład piłki nożnej kobiet. W Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii i Francji takie transmisje śledzi jedna trzecia gospodarstw domowych oglądających męskie rozgrywki. Zapewne dlatego Disney+ zapewnił sobie prawa do transmisji Ligi Mistrzyń UEFA w całej Europie.

Netflix pod koniec 2024 roku zdecydował zainwestować 5 mld dol. w 10-letnią umowę z Raw WWE, która pozwala na cotygodniowe transmisje z wrestlingu. Niedawno platforma DAZN na całym świecie udostępniała za darmo Klubowe Mistrzostwa Świata. Nad Wisłą ten serwis streamingowy nie cieszy się dużą popularnością, ale impreza z pewnością wpłynęła pozytywnie na jego rozpoznawalność. W Polsce transmisjami sportowymi nie próbował jeszcze walczyć Amazon Prime Video, ale robi to na wielu rynkach.

Coraz więcej subskrypcji z reklamami

Badaniem objęto też pakiety serwisów streamingowych z reklamami. Obecnie ponad połowa gospodarstw domowych z usługami VOD, korzysta przynajmniej z jednej takiej subskrypcji. 31 proc. nowych subskrypcji to tańsze plany z reklamami (rok temu 22 proc.). Popularność takich usług znacznie wzrosła po wprowadzaniu dopłaty za usunięcie reklam przez Amazon Prime Video.

Choć związany z tą sprawą pozew zbiorowy konsumentów przeciwko gigantowi został odrzucony, to rośnie akcepcja dla reklam w Prime Video. Za platformę z najtrafniej dobranymi spotami uchodzi Discovery+. Oceny Disney+ i Netfliksa w tym zakresie poprawiają się. Disney+ ma mniej do zrobienia w kwestii czasu trwania, trafności i różnorodności reklam. Plany z reklamami platform Netflix i Disney+ nadal nie są jednak dostępne na polskim rynku.

Choć Netflix pozostaje liderem pod względem ogólnego zadowolenia z platformy (w tym przede wszystkim treści), to wprowadzenie nowego interfejsu wywołało mieszane uczucia. Doprowadziło do spadku zadowolenia z najpopularniejszego serwisu streamingowego na świecie. Nie wszyscy przyzwyczaili się do zmian w najstarszej globalnej platformie.

II kwartał 2025 roku nie był najłatwiejszy dla branży streamingowego. Jedynie 4 proc. domostw zdecydowało się na nowe subskrypcje. To najsłabszy wynik od II kwartału 2023 roku. Prime Video był liderem pod względem nowych klientów, pozyskując 14 proc. z nich. Za tym serwisem uplasowały się: Disney+, Netflix i Apple TV+.

Trzeci sezon serialu "Reacher" (Amazon Prime Video) to najlepiej oceniana produkcja oryginalna w streamingu. Dalej znalazły się: drugi sezon "The Last of Us" (HBO Max), szósty i finałowy zarazem sezon "Opowieści podręcznej" (w Polsce HBO Max) i drugi sezon serialu "Andor" (Disney+).  17 proc. badanych wskazuje markę jako powód wykupienia subskrypcji danej platformy. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"