Spoty OleOle.pl z nagimi modelkami nie poniżają kobiet, ale zagrażają dzieciom (wideo)

Komisja Etyki Reklamy oceniła, że spoty sklepu internetowego OleOle.pl (należącego do Euro-Netu) z roznegliżowanymi modelkami nie dyskryminowały ani nie poniżały kobiet, ale ponieważ były wyświetlane w warszawskim metrze, mogły zagrażać rozwojowi dzieci i młodzieży.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Spoty OleOle.pl z nagimi modelkami nie poniżają kobiet, ale zagrażają dzieciom (wideo)
kadr z reklamy OleOle.pl

Zgłoszone do Komisji Etyki Reklamy spoty OleOle.pl emitowane były w kilku wersjach. W każdej na początku pojawia się uśmiechnięta kobieta zasłaniająca piersi ananasami, a potem pokazywane jest nagie zdjęcie innej modelki (której biust jest nieco komputerowo rozmazany). Reklamy promują „uderzającą ofertę”, ich głównym bohaterem jest mówiący mocnym głosem zapaśnik, a oprócz modelek pojawiają się memy internetowe, przez co całość kojarzy się z popularnym kilka miesięcy temu spotem wody mineralnej Vytautas (przeczytaj więcej i obejrzyj go).

Autor jednej ze skarg stwierdził, że reklama OleOle.pl przedstawia kobietę w sposób uwłaczający, jako obiekt seksualny służący jedynie do przyciągania uwagi swoją nagością, która nie ma żadnego uzasadnienia w spocie sklepu ze sprzętem elektronicznym. - W moim odbiorze reklama zawierała treści pornograficzne. Poczułam się upokorzona i dotknięta jako kobieta oraz bardzo zbulwersowana jako matka. Moim zdaniem reklama naruszała godność kobiety oraz niewinność małego dziecka - oceniła inna skarżąca. Odbiorcy zwrócili też uwagę, że reklama była pokazywana w warszawskim metrze, gdzie mogły ją oglądać nieletnie osoby.

Odpowiadając na te zarzuty, firma Euro-Net, do której należy sklep OleOle.pl, zwróciła uwagę, że reklama nie była kierowana do dzieci ani młodzieży, tylko od osób w wieku 20-35 lat. To, że pojawiają się w niej uproszczenie, schematy i stereotypy, zdaniem spółki wynika z tego, że musi w krótkim czasie przekazać jak najwięcej treści i przykuć uwagę odbiorców.

- Skarżona reklama nie przedstawia sytuacji rzeczywistej. To wyreżyserowana inscenizacja, przy której pracowali profesjonalni aktorzy - zaznaczył Euro-Net, dodając, że taką konwencję spotu podkreślają m.in. przetworzona komputerowo scenografia, oraz przerysowana, groteskowa narracja prowadzona przez zapaśnika.

- Pojawia się atrakcyjna, podobnie jak reklamowana oferta, kobieta, która tańczy. Jej aranżacja i charakteryzacja mieszcząc się w umownej konwencji marzenia przywołuje jednoznacznie skojarzenie z rajskimi, atrakcyjnymi więc wyspami, pełnymi egzotycznych, atrakcyjnych owoców (w tej roli ananasy), z czymś miłym i sympatycznym - opisała firma. - Jeśli dalej pojawiają się części ciała kobiety, to są zasłonięte (ananasy) i/lub komputerowo przetworzone, tak aby nie gorszyć nikogo i nie epatować nagością, właśnie! To standardowa i powszechna metoda na usuwanie takich treści z obrazu odtwarzanego publicznie. Każda intymna część ciała kobiet ukazywanych w przekazie reklamowy jest zasłonięta oraz wypikselowana - podkreślił reklamodawca.

Euro-Net zwrócił uwagę, że wizerunek roznegliżowanych kobiet często pojawia się w reklamach. Przedsiębiorstwo przywołało emitowany ponad rok temu spot Media Expert, w którym jako naga klientka sklepu wystąpiła Dorota „Doda” Rabczewska (obejrzyj to). Zaznaczyło też, że reklama OleOle.pl przed dopuszczeniem do emisji została zaakceptowana przez przedstawicieli agencji reklamowych i działów reklam mediów, którzy nie dopatrzyli się w niej niczego negatywnego.

Komisja Etyki Reklamy oddaliła zarzuty dyskryminacji i poniżania kobiet w spotach OleOle.pl. Jednocześnie orzekła, że ponieważ reklamy były wyświetlane w przestrzeni publicznej, w której przebywają również dzieci, naruszyły dobre obyczaje i odpowiedzialność społeczną, ponieważ mogły zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi nieletnich osób.

Rok temu Komisja stwierdziła, że poprzednie spoty OleOle promowały przemoc i poniżały kobiety (zobacz szczegóły).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"