Kolejna organizacja bierze się za przetargi. "Wiemy, które rozwiązania procentują, a które niszczą rynek"

Stowarzyszenie Producentów Reklamowych, które zrzesza domy produkcyjne i postprodukcyjne, pracuje właśnie nad rekomendacjami dotyczącymi przetargów na produkcje reklamowe – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. – Brak transparentności w przetargach zawsze odbija się niekorzystnie na kliencie - podkreśla Arleta Robinson, kierująca SPR.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Kolejna organizacja bierze się za przetargi. "Wiemy, które rozwiązania procentują, a które niszczą rynek"
Arleta Robinson, Tomasz Dławichowski

Zapisy dotyczące dobrych praktyk przetargowych w tej branży już istnieją w tzw. Białej Księdze opracowanej przez SKM SAR we współpracy z agencjami i marketerami. Teraz jedna swoją regulację chce przygotować środowisko domów produkcyjnych. 

Rekomendacje w Białej Księdze powstały dobrych kilka lat temu. Dotyczą wszystkich segmentów komunikacji marketingowej. My chcemy skupić się tylko na przetargach dotyczących produkcji filmów reklamowych i zweryfikować standardy przetargowe pod kątem zmieniającej się sytuacji rynkowej w Polsce oraz za granicą. Jako członkowie CFPE (Commercial Film Producers of Europe) obserwujemy procesy przetargowe i ich konsekwencje dla marketerów na takich rynkach jak Francja, Anglia czy Niemcy. Wiemy, które rozwiązania procentują, a które niszczą cały rynek – wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Arleta Robinson, prezeska SPR.

Jedną z kwestii, której nie obejmuje dział poświęcony produkcji reklamowej w Białej Księdze SAR-u, jest wątek wewnętrznych domów produkcyjnych funkcjonujących w strukturach agencji reklamowych.

Te z racji swojej struktury biznesowej i wsparcia w postaci zaplecza agencyjnego mogą być w uprzywilejowanej pozycji w przetargach na produkcje reklamowe. To stawia niezależne domy produkcyjne w sytuacji trudniejszej i powoduje, że walka w przetargu nie jest równa. Pojawia się też ewentualna wątpliwość co do transparentności takich procesów przetargowych.

Kluczem transparentność w przetargach 

– Brak transparentności w przetargach zawsze odbija się niekorzystnie na kliencie. Nie można otrzymać ofert optymalnych ani finansowo ani kreatywnie w wyniku nietransparentnego przetargu –  podkreśla Arleta Robinson.

Rekomendacje SPR nie będą sprzeczne z zapisami w Białej Księdze SAR. – Naszym dokumentem chcemy jedynie zwrócić uwagę na kluczowe aspekty. To ma być bardzo krótki zestaw rekomendacji, wspierający transparentność przetargów na produkcje reklamowe – zaznacza Tomasz Dławichowski z Timecode Film Production, wiceprezes SPR.

Rekomendacje SPR mają skupić się na kilku kluczowych aspektach. Mają się w nich znaleźć m.in. zapisy dotyczące tego, by do przetargów - już po zapytaniach RFI do etapu budowania oferty produkcyjnej i kosztorysowania – zapraszać maksymalnie 3 domy produkcyjne, co ma zoptymalizować wykorzystanie zasobów po stronie marketera, agencji reklamowej oraz domu produkcyjnego.

Kolejny zapis ma odnosić się do stosowania w przetargach rekomendowanych przez SPR wzorów dokumentów, takich jak brief przetargowy czy kosztorys, które zostały przygotowane z uwzględnieniem zmian rynkowych i wytycznych ESG, ze szczególnym naciskiem na obszary Social Responsibility and Governance.

Kolejna rzecz to informowanie uczestników przetargu o liczbie i nazwach firm biorących w nim udział. Ma też być zapis, rekomendujący model 1:1 - model, w którym każdy dom produkcyjny startuje w przetargu z jednym reżyserem.

W rekomendacjach przetargowych SPR nie będzie wątku dotyczącego wykorzystania sztucznej inteligencji w produkcji reklamowej. – Tym tematem zajmujemy się oddzielnie, przyglądamy się zmianom zachodzącym w branży, jednak tą kwestią SPR zajmie się niezależnie od rekomendacji przetargowych – mówi Tomasz Dławichowski.

Szersze branżowe konsultacje 

Arleta Robinson zapowiada, że rekomendacje opracowywane przez SPR będą gotowe w najbliższych tygodniach. Na koniec marca zaplanowano walne zgromadzenie członków SPR, na którym projekt rekomendacji ma być omawiany.

Dokument ten będzie też konsultowany z Polską Organizacją Reklamodawców i reprezentującym prokurment PSML oraz SAR.

– Do zaopiniowania tych rekomendacji chcemy zaprosić również dużych marketerów. Szczególnie tych z dużym doświadczeniem w produkcji reklamowej i wspierających transparentne przetargi – mówi Arleta Robinson. I dodaje: – Opracowane przez nas rekomendacje mają być narzędziem dla członków SPR i ich klientów. Obie strony będą mogły się nimi wspierać, żeby zadbać o transparentność przetargów i podejmować optymalne dla siebie decyzje biznesowe. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online