Sprzedaż prasy w kwietniu spadła o 20 proc.

W kwietniu br. względem kwietnia ub.r. sprzedaż prasy ogółem zmalała o 20,17 proc. Dla porównania w marcu spadek wyniósł 11,83 proc., w lutym - 8,83 proc., a w styczniu - 9,97 proc. - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

mk
mk
Udostępnij artykuł:

W drugiej dekadzie marca z powodu rozwoju pandemii koronawirusa gospodarka Polski została zamrożona, m.in. odwołano imprezy masowe, zamknięto szkoły, uczelnie, kina, teatry itp., wprowadzono ograniczenia w handlu, czy w zakresie swobodnego poruszania się, a gdzie to możliwe wprowadzono pracę zdalną. Z powodu powyższych ograniczeń trudniej było zakupić gazety i czasopisma, wydawcy na większą skalę niż dotychczas zaczęli oferować sprzedaż prasy pocztą.

Jak wynika z danych Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP” opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, sprzedaż wydań ogółem prasy w kwietniu 2020 roku - pierwszym pełnym miesiącu pandemii COVID-19 - wyniosła 35 853 637 egz. W porównaniu do kwietnia 2019 roku zmniejszyła się o 20,17 proc.

Dla porównania, w marcu 2020 roku względem marca 2019 roku sprzedaż wszystkich tytułów prasowych objętych monitoringiem PBC spadła o 11,83 proc., w lutym 2020 względem lutego 2019 - o 8,83 proc., a w styczniu 2020 względem stycznia 2019 - o 9,97 proc.

grafika

W kwietniu br. monitoringiem PBC objętych było 182 tytułów (sprzedaż ogółem wykazało 156 z nich), po spadku względem kwietnia 2019 o 20 (27; stan na czerwiec 2020 - m.in. dane archiwalnych wydań niektórych tytułów są wycofywane z monitoringu po tym, jak dane pismo zostanie wycofane z rynku).

„Tele Tydzień” najchętniej kupowanym tytułem

Średnia sprzedaż ogółem „Tele Tygodnia” (Wydawnictwo Bauer) - najchętniej kupowanego tytułu w kwietniu 2020 roku - wyniosła 603 671 egz. W porównaniu do kwietnia 2019 roku była niższa o 8,52 proc.

Na drugim miejscu uplasował się najpopularniejszy tygodnik yellow „Życie na Gorąco” (Wydawnictwo Bauer), którego średni wynik sprzedażowy w analizowanym okresie zmniejszył się o 14,43 proc. do poziomu 377 821 egz.

Ostatnią pozycję podium zajął kolejny tygodnik Bauera - „Twoje Imperium”. W kwietniu 2020 roku średnia sprzedaż ogółem pisma spadła o 5,90 proc. do poziomu 279 127 egz.

Jedenasty był „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) - najwyżej sklasyfikowany w zestawieniu dziennik, który zanotował stratę o 19,58 proc. do 175 736 egz.

grafika

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"