Spadła liczba sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów w Polsce. Bauer największym wydawcą (raport)

W 2016 roku zdecydowanym liderem pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów było Wydawnictwo Bauer. Wśród 20 największych spółek wzrost zanotowało tylko Forum wydające dziennik „Gazeta Polska Codziennie” - raport Wirtualnemedia.pl.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, wynika, że największym wydawcą prasy w Polsce pozostaje niezmiennie Wydawnictwo Bauer. W 2016 roku sprzedało ono 229 367 266 egzemplarzy swoich magazynów, o 4,40 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka ta ma najwięcej tytułów w swoim portfolio spośród wszystkich wydawnictw w Polsce - w ub.r. w bazie ZKDP figurowało ich 52 (rok wcześniej liczba ta wynosiła 44).

Na drugim miejscu znalazło się wydawnictwo Ringier Axel Springer Polska, które w zeszłym roku sprzedało łącznie 106 900 067 egz., o 8,14 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka ta w ub.r. w naszym kraju wydawała dwa dzienniki („Fakt” i „Przegląd Sportowy”) oraz 11 magazynów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-dziennikow-ogolnopolskich-w-2016-roku ##

Podium uzupełnia wydająca dzienniki regionalne i tygodniki lokalne Polska Press Grupa z 94 013 673 egz. sprzedanych egzemplarzy (spadek o 6,77 proc.). Do tego wydawcy doliczone zostały również wyniki sprzedaży dwóch gazet codziennych „Express Bydgoski” i „Nowości - Dziennik Toruński”, które do końca września ub.r. wydawane były przez Express Media. Od października ub.r. ich wydawcą została Polska Press Grupa.

Czwarte miejsce w rankingu zajęła Agora. W 2016 roku spółka ta sprzedała 46 536 772 egz. swoich dzienników i magazynów, co oznacza spadek względem 2015 roku o 10,89 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-dziennikow-regionalnych-w-2016-roku ##

Jedyny wzrost sprzedanych egzemplarzy w czołowej dwudziestce (o 5,33 proc.) do 6 107 031 egz. zanotowało Forum wydające dziennik „Gazeta Polska Codziennie”. Spółka ta znalazła się na 15. miejscu.

Z kolei największy spadek w top 20 zanotowało wydawnictwo Phoenix Press. Tytuły należące do tej spółki w ub.r. sprzedały 10 656 587 egz., o 23,14 proc. mniej niż rok wcześniej. Warto jednak zwrócić uwagę, że w październiku ub.r. podjęta została decyzja o połączeniu Phoenix Press z Wydawnictwem Bauer.

Wszystkie wydawnictwa w 2016 roku sprzedały łącznie 698 528 825 egz. gazet, o 8,04 proc. mniej niż w 2015 roku. Z kolei liczba wydawanych tytułów zmalała o 16 do 298.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pisma-plotkarskie-w-czolowce-sprzedazy-tygodnikow-w-2016-roku-top-50 ##

grafika

W rankingu wydawnictw utworzonym na podstawie średniej sprzedaży ogółem egzemplarzy wszystkich tytułów liderem w 2016 roku była firma Westa-Druk Mirosław Kuliś, który wydaje tylko „Tygodnik Angora”. W ub.r. jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 280 571 egz., po spadku o 4,11 proc. względem 2015 roku.

Natomiast najwyżej notowaną w tej klasyfikacji grupą wydawniczą było Wydawnictwo Bauer, zajmujące miejsce drugie. Średnia sprzedaż ogółem wszystkich jego tytułów w 2016 roku wyniosła 209 659 egz., czyli o 5,19 proc. mniej niż rok wcześniej.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-miesiecznikow-w-2016-roku-ranking-najlepszych-w-polsce ##

Z piątego na trzecie miejsce awansował Instytut Gość Media, wydający tygodnik „Gość Niedzielny” i miesięcznik „Mały Gość Niedzielny”. Uśredniona sprzedaż ogółem obu tytułów wyniosła 117 933 egz., po jednak spadku o 3,15 proc.

Również i w tym zestawieniu 19 na 20 tytułów odnotowało spadki, a najwięcej straciło wydawnictwo Edipress Polska - było to 21,55 proc. do 105 190 egz.

Zyskała tutaj tylko Fratria (wzrost o 5,93 proc. do 62 324 egz.).

grafika

Oba rankingi opracowane zostały na podstawie danych zawartych w deklaracjach przekazanych do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Uwzględnione zostały w nich wszystkie płatne tytuły prasowe należące do wydawnictw i zarejestrowane w ZKDP: od dzienników aż po roczniki.

Pierwszy ranking obejmuje liczbę sprzedanych przez wydawcę w danym roku pojedynczych egzemplarzy wszystkich zarejestrowanych tytułów.

Drugi natomiast to zestawienie średnich rocznych nakładów i sprzedaży wszystkich należących do wydawców tytułów.

Dane Grupy Burda obejmą tytuły spółek: Burda Communications, Burda NG Polska, Burda Publishing Polska i Burda GL Polska. Dane Platformy Mediowej Point Group obejmują tytuły AWR „Wprost” i Orle Pióro, a grupa Marquard zawiera tytuły należące do Marquard Media Polska i Hearst-Marquard Media.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"