Z końcem roku w Polsce zakończą nadawanie kanały: TeenNick, Polsat Comedy Central Extra, MTV 80s, MTV 90s, MTV 00s, MTV Hits, MTV Live HD, Club MTV i NickMusic. Koncern Paramount Skydance chce więcej inwestować w produkcje filmowe, dlatego zlikwiduje niektóre stacje linearne. W ostatnich latach coraz więcej odbiorców słucha muzyki za pośrednictwem YouTube czy Spotify.
Kanał MTV zadebiutował w Stanach Zjednoczonych w 1981 roku. Był pierwszym oferowanym przez dostawców płatnej telewizji, który postawił na emisję teledysków. Z czasem powstawały kolejne wersje stacji poza USA. Polska ruszyła w 2000 roku, zastępując Atomic TV. Nadawca MTV przejął też kanał Viva Polska. Wraz ze wzrostem popularności działającej od 2005 roku platformy YouTube, główne kanały MTV odchodziły od muzyki na rzecz programów rozrywkowych.

Nazwy i profile dodatkowych stacji z teledyskami były wielokrotnie zmieniane. Teraz mają całkowicie zniknąć. Przez 25 lat działalności nad Wisłą kanał MTV doczekał się wielu lokalnych konkurentów, którzy skoncentrowali się na muzyce. To na przykład 4fun.tv czy Stars.TV, który stawia na nostalgiczne przeboje i staranne przygotowywanie list odtwarzania teledysków. Dzięki tej polityce nie traci widzów.

Decyzja Paramount Skydance jest problematyczna dla polskich dostawców płatnej telewizji. Klienci, którzy posiadali likwidowane kanały na liście stacji gwarantowanych, będą mogli wypowiedzieć umowy przed końcem okresu zobowiązania. Osoby niezadowolone z likwidacji muzycznych stacji MTV zwracają uwagę, że na rynku nie ma odpowiedników bez polskiej muzyki czy reklam.
Z myślą o takich odbiorcach Grupa MWE Networks planuje uruchomić kanały: Comedy Channel Extra, Pixel TV, Music 80s, Music 90s, Music 00s, Music Hits, Music Live HD i Music Club, których nazwy są bardzo podobne do likwidowanych stacji Paramount Skydance. Music Box Group planuje z kolei uruchomić kanały Music Box Hits, Music Box Dance, Music Box Sexy i rozszerzyć zasięg Music Box Classic. Mają być nadawane także bez reklam i polskiej muzyki.

Liderzy przez wiele godzin nie emitują muzyki
Z danych Nielsena wynika, że w sierpniu w grupie 4+ liderem wśród stacji muzycznych była Polo TV, która miała 0,45 proc. udziału w rynku. (rok wcześniej 0,35 proc.) Drugie miejsce przypadło także stacji z ogólnopolskiego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej, czyli Eska TV (0,25 proc.), dalej były 4un.tv i Stars.tv z 0,13 proc. udziału. Wszystkie dane w poniższej tabelce.
Wyższe wyniki stacje muzyczne mają w grupie 16-59. Tam także zwyciężyła stacja Polo TV (0,52 proc.). Dalej uplasowały się: Eska TV (0,31 proc.), Stars.TV (0,22 proc.), 4fun.TV (0,21 proc.), Disco Polo Music (0,09 proc.).

Warto zauważyć, że Polo TV w godzinach wieczornych i nocnych nie emituje teledysków, tylko programy typu "Pamiętniki z wakacji", "Chłopaki do wzięcia" oraz "Zdrady". W Esce TV w tych pasmach można z kolei oglądać produkcje typu "Polacy za granicą", "Włatcy móch" czy "Hardcorowy Lombard". W ramówce MTV Polska pasma muzyczne umieszczono jedynie nocą i wczesnym rankiem.
Nie ma danych odnośnie likwidowanych płatnych stacji muzycznych MTV 80s, MTV 90s, MTV 00s, MTV Hits, MTV Live HD, Club MTV i NickMusic. Kilkanaście lat temu muzyczny kanał Viva Polska był często liderem lub wiceliderem kanałów tematycznych (za TVN24). To jednak odległa przeszłość.

Stacje muzyczne w dołku
– Stacje muzyczne w czasach YouTube’a oczywiście nie biją rekordów popularności, szczególnie w młodych grupach. Już blisko dekadę temu, gdy sprawdzaliśmy w badaniu Projekt Cyfrowizja, które kanały widzowie uważają za warte inwestowania w płatną TV, stacje muzyczne były jednymi z ostatnich w takim rankingu; a spośród segmentów kanałów tematycznych, to właśnie stacje muzyczne, obok dziecięcych, notowały przez ostatnią dekadę największe spadki – zauważa w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska z WPP Media.
Operatorzy nie chcą dzielić się własnymi danymi. – Kanały muzyczne od lat są elementem naszej oferty. Tylko nasza grupa ma w swoim portfolio 10 kanałów muzycznych. Wyniki oglądalności pokazują, że mają one swoich odbiorców, a zainteresowanie widzów nimi w ostatnich latach utrzymuje się na podobnym poziomie – mówi Wirtualnemedia.pl Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu.

Czy nowe kanały mogą zbudować szeroki zasięg?
Część dostawców płatnej telewizji nie czekało na zakończenie emisji kanałów Paramount Skydance. Operator Asta-Net wprowadza do pakietów m.in. kanały History, Crime+Investigation Polsat, Kabaret TV, Novela TV, Polsat Film 2, TVP Nauka, Nat Geo People, Water Planet, FighTime, Golf Channel, Cartoonito, Alfa TVP, Junior Channel, Duck TV Plus, TinyTeen, LingoToons, LangLab, Szlagier TV, TVT i EWTN Polska. Z kolei platforma Pilot WP przywróciła stacje Grupy Kino Polska, głównie o profilu filmowym.
– Niezmiennie stoję na stanowisku, że w Polsce mamy za dużo kanałów telewizyjnych, a nie za mało, muzycznych zwłaszcza. Wystarczy spojrzeć na wyniki oglądalności Nielsena, w panelu mamy obecnie 17 stacji muzycznych, z czego większość notuje oglądalność w grupie komercyjnej na poziomie błędu statystycznego. Jeśli wycofywane kanały były na listach gwarantowanych kanałów u operatorów to oczywiście wprowadzenie zamienników nie spowoduje, że abonenci nie będą mogli wypowiedzieć umowy – zauważa w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Mariusz Wójcicki, dyrektor Stars.TV.

Część mniej rozeznanych w sytuacji na rynku medialnym abonentów może jednak nie zauważyć zmiany.
– Obecna próba zastąpienia ich przez MWE Networks czy Music Box to klasyczna gra na zwiększenie obecności danej grupy w ofercie operatorów. Z jednej strony większa liczba kanałów - na dodatek wyjątkowo tanich w produkcji - daje nadawcy pewien efekt skali i mocniejszą pozycję negocjacyjną z operatorami, z drugiej strony operator ma zobowiązania wobec swoich abonentów jeżeli chodzi o ilość i rodzaj oferowanych stacji – przekonuje Marek Sowa, były wiceprezes sieci kablowej UPC Polska.

Zdaniem szefa Atomic TV, pierwszego polskiego kanału muzycznego, decyzję Paramount Skydance zauważy nieznaczna część abonentów.
– Mówimy o marginesie rynku płatnej telewizji. Najlepszy czas telewizji muzycznych minął dawno temu, platformy streamingowe są znacznie lepiej dostosowane do oczekiwań konkretnego widza, oferują również wyższej jakości obraz i dźwięk. Wciąż istnieje grupa widzów, która woli odbierać muzykę pilotem telewizyjnym niż w aplikacji, ale ewentualna rotacja w ofercie kanałów muzycznych raczej nie wzbudzi większych emocji – ocenia Sowa.
Z myślą o tych osobach część dostawców płatnej telewizji może dołączyć nowe stacje. Zwłaszcza że kanały muzyczne MTV znikają nie tylko w Polsce. Można zyskać opłaty gniazdkowe od abonentów z kilku krajów.
– Bez znajomości szczegółów umów z operatorami, trudno ocenić decyzje Grupy MWE Networks i Music Box Group. Być może niedużym kosztem, na bazie kupionych już także do innych kanałów treści są w stanie wypełnić miejsce po stacjach Paramount, z korzyścią także dla operatorów – zauważa Nowakowska.

Dostawcy płatnej telewizji w ostatnich latach nie dodają wielu tradycyjnych kanałów. Coraz częściej skupiają się na nawiązywaniu współpracy z serwisami streamingowymi.
– To już pełna fantazja operatorów, czy będą chcieli wchodzić w kolejne koszty, osobiście nie przewiduję, że uda się nowym stacjom zbudować duży zasięg, zwłaszcza, że obecnie nadawane darmowe kanały wspomnianych nadawców nie zbudowały ani dużego zasięgu technicznego, ani wysokiej oglądalności – przekonuje Wójcicki ze Stars.TV.











