Według Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, które statystyki zarobków i deklaracje o sytuacji finansowej zebrało wśród swoich 52 firm członkowskich, zwiększenie się wpływów i liczby realizowanych projektów przy mniejszym wzroście zatrudnienia oznacza, że firmy marketingowe niejednokrotnie robią dla klientów więcej za takie same honoraria, dlatego trudno im zatrudniać nowych pracowników i podnosić im pensje.
- Mimo przyrostu zleceń, agencje nie mogą sobie jeszcze pozwolić na inwestycje w kadry i muszą radzić sobie z zasobami, które posiadają. Firmy sektora komunikacji zmuszone są do dalszego poszukiwania źródeł zwiększania efektywności bez powiększania struktur własnych, co w branży polegającej wyłącznie na talencie ludzi jest trudne - napisali przedstawiciele SAR-u w komunikacie prasowym.

Poszczególne agencje, firmy produkcyjne i domy mediowe mocno wierzą we własne powodzenie: chociaż tylko jedna trzecia prognozuje w br. wzrost wartości polskiego rynku reklamowego, to dwie trzecie uważa, że ich firmie uda się zwiększyć liczbę realizowanych projektów, a połowa oczekuje wzrostu zatrudnienia.
Wśród 143 stanowisk marketingowych, dla których zebrano dane o miesięcznych wynagrodzeniach i wyliczono ich medianę, najwyższa stawka przypadła dyrektorowi finansowemu - 25 280 zł (wszystkie stawki są brutto i bez premii). Dyrektor strategiczny zarabia przeciętnie 18,8 tys. zł, dyrektor kreatywny - 18 tys. zł, dyrektor obsługi klienta - 17 tys. zł, a buying director i new business directo - po nieco ponad 16 tys. zł.
- Płace na konkretnych stanowiskach ulegają zmianie w obu kierunkach. Generalnie można jednakże mówić o ogólnej stagnacji płac na rynku komunikacji marketingowej - komentuje SAR.

- Tegoroczna edycja badań płac i stawek godzinowych dobrze pokazuje co każdy zarządzający firmą marketingową czuje na co dzień - olbrzymią presję rynku by robić więcej projektów za te same lub mniejsze honoraria - ocenia Szymon Gutkowski, prezes SAR-u. - Na dłuższą metę nie jest to dobre dla marek - jakość pracy branży zależy przecież od tego ile talentów uda nam się zgromadzić i zmotywować. Kondycja i sytuacja wśród agencji mówi wiele o polskiej gospodarce jako takiej. Widzimy, że większość reklamodawców nie inwestuje jeszcze tak chętnie w działania budujące marki, co świadczy o tym, że ich sytuacja finansowa cały czas nie jest w pełni optymalna - dodaje.
Najwyższe stawki godzinowe inkasują dyrektorzy kreatywni i strategiczni - przeciętnie po 380 i 375 zł. Group account director i creative group head zarabiają średnio po 300 zł za godzinę, a PR director - 280 zł.

Ogółem w br. stawki godzinowe zmalały o 2 proc. w skali roku. Dla 13 stanowisk wzrosły, a dla 20 zmalały.
Prezentowane wartości przeciętnych wynagrodzeń są odpowiednikiem płacy gwarantowanej brutto (czyli jak wartość płacy zapisana w umowie - dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury - uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT). Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych - takich jak premie
W badaniu wzięło udział 52 firm należących do SAR, zaś do obliczenia statystyk wykorzystano 4 200 indywidualnych danych płacowych.
Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, mediowych oraz eventowych, przeprowadziła firma IDEA! Management Consulting - we współpracy z Towers Watson Data Services.











