Strony główne: WP.pl wyprzedziła Onet, Interia przed o2.pl i Gazeta.pl

W grudniu ub.r. strona główna WP.pl po raz pierwszy od wielu lat miała więcej użytkowników niż strona Onetu, przy czym zanotowała mniej odsłon i krótszy czas korzystania przez użytkowników. Strona główna Interii zdecydowanie wyprzedza witryny o2.pl i Gazeta.pl.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Stronę główną WP.pl w grudniu ub.r. odwiedziło 9,95 mln internautów (real users), którzy wykonali 604,5 mln odsłon (w tym 86,5 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy korzystał z niej średnio przez godzinę i 10:01 minuty - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Witryna WP.pl po raz pierwszy od wielu lat wyprzedziła stronę główną Onetu - o 364,6 tys. użytkowników i 1,69 pkt proc. zasięgu. Jednak strona Onetu zanotowała zdecydowanie więcej odsłon (746,8 mln, o 142,3 mln więcej od witryny WP.pl) oraz dłuższy średni czas korzystania przez każdego odwiedzającego (godzinę i 31:34 minuty, o 21:33 minuty więcej od WP.pl).

Ponad dwa razy mniejszy ruch od witryn WP.pl i Onetu notuje strona główna Interii, która w grudniu ub.r. miała 4,04 mln użytkowników i 241,3 mln odsłon, a także 61:57 minuty spędzone przez przeciętnego użytkownika.

Strona główna o2.pl znalazła się na czwartym miejscu, ale tylko pod względem liczby użytkowników - w grudniu miała ich 2,82 mln, o 519,8 tys. więcej od strony głównej Gazeta.pl. Przy czym witryna Gazeta.pl zanotowała 125,4 mln odsłon (o 34 mln więcej od strony o2.pl) oraz godzinę i 22:43 minuty przypadające na każdego użytkownika (wobec 31:30 minuty w przypadku o2.pl).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/onet-i-rasp-z-nk-pl-wyprzedzaja-grupe-wirtualna-polska-ale-tylko-w-liczbie-uzytkownikow ##

Przypomnijmy, że jesienią ub.r. gruntownie zmodyfikowane zostały strony główne WP.pl, Onetu i Interii. Strona główna WP.pl w nowej odsłonie ruszyła z początkiem września, strona Interii - w połowie września, natomiast strona Onetu - w połowie października. Z kolei Gazeta.pl swoją stronę główną zmieniła w połowie stycznia br.

W skali roku strony główne WP.pl, Onetu i Interii osiągnęły wzrosty odwiedzalności, przy czym nie we wszystkich statystykach. Witryna WP.pl zyskała 1,73 mln użytkowników i 49 mln odsłon (to wzrosty o 21 i 8,8 proc.), ale średni czas spędzany przez odwiedzającego zmalał o 5:48 minuty (spadek o 7,6 proc.). Strona Onetu miała o 965,1 tys. użytkowników więcej niż przed rokiem (to 11,2 proc. w górę), 1,6 mln odsłon i 18:07 minuty na średniego odwiedzającego mniej (to 0,2 i 16,5 proc. w dół). Z kolei strona Interii zyskała 69,8 tys. użytkowników i 20,4 mln odsłon (1,7 i 9,2 proc. w górę), notując o 2:09 minuty mniej przypadające na średniego użytkownika (3,3 proc. w dół).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-grudniu-2014-roku ##

Za to strona główna o2.pl straciła w skali roku 193,9 tys. użytkowników (to 6,4 proc. w dół), zyskując jednocześnie 11 mln odsłon (13,7 proc. w górę). Natomiast witryna Gazeta.pl przy 6,8 tys. użytkowników mniej niż rok wcześniej (0,3 proc. w dół) zanotowała o 7,1 mln odsłon więcej (6 proc. w górę) i 2:13 minuty na przeciętnego użytkownika mniej (2,6 proc. w dół).

Strona główna Onetu przez ostatnie półtora roku miała więcej użytkowników od witryny WP.pl, a przewaga wynosiła od ok. 400 tys. (jesienią 2013 roku) do ok. miliona (w marcu i kwietniu ub.r.) użytkowników miesięcznie. Różnica wyraźnie zmalała w październiku i listopadzie ub.r. (do 168 i 248 tys. użytkowników), a w grudniu WP.pl wyprzedziła już Onet.

Przypomnijmy, że półtora tygodnia temu, niedługo przed opublikowaniem wyników Megapanelu z grudnia, Grupa Onet oskarżyła Grupę Wirtualna Polska o nieuczciwe pozyskiwanie ruchu na stronę główną WP.pl z wyszukiwarki Google, poprzez tzw. maskowanie linków (zobacz szczegóły). Grupa WP stwierdziła, że takie działania były prowadzone na małą skalę i jedynie w celach badawczych, a Onet podobne rozwiązania stosuje na swoich fanpage’ach facebookowych (więcej o tym).

Strona główna Interii cały czas utrzymywała stabilny zasięg oscylujący wokół 4 mln użytkowników miesięcznie. Natomiast strona o2.pl z wyjątkiem kilku miesięcy w połowie ub.r. miała wyraźnie wyższy zasięg od witryny Gazeta.pl.

grafika

Na drugiej podstronie szczegółowe dane stron głównych portali w ciągu półtora roku

Strona główna WP.pl w drugiej połowie 2013 r. i pierwszej połowie ub.r. notowała po 8,1-9 mln użytkowników miesięcznie. Pierwszy raz poziom 9 mln odwiedzających przekroczyła w lipcu ub.r., a w kolejnych trzech miesiącach miała po ponad 9 mln, a w listopadzie - 8,87 mln. Skąd tak duży wzrost w skali miesiąca, o 1,08 mln, do rekordowych 9,95 mln użytkowników w grudniu?

- To efekt przede wszystkim zmiany naszej polityki wydawniczej. Mocno stawiamy na treści opiniotwórcze, co jak pokazały badania megapanelowe, nasi czytelnicy coraz bardziej doceniają. Dodatkowo w ostatnich tygodniach roku znacznie zintensyfikowaliśmy nasze działania reklamowe oraz prowadziliśmy kampanię, która polecała ustawienie WP.pl jako strony startowej. Skoncentrowaliśmy się także na promocji wokół ważnych, medialnych wydarzeń oraz na aktywnościach w social mediach. Pracowaliśmy do ostatnich dni grudnia, kiedy inni już odpoczywali - tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Halicka, rzeczniczka prasowa Grupy Wirtualna Polska.

Z kolei liczba odsłon strony głównej WP.pl poziom 600 mln po raz pierwszy przekroczyła w styczniu ub.r., a potem spadła poniżej niego tylko w lutym i kwietniu, natomiast w sierpniu wyniosła rekordowe jak dotąd 708,5 mln. We wrześniu ub.r., zaraz po udostępnieniu nowej wersji witryny i kiedy emitowane były jej reklamy, przeciętny użytkownik korzystał z niej przez dwie godziny.

Strona główna Onetu na przełomie 2013 i 2014 roku notowała jeszcze poniżej 9 mln użytkowników miesięcznie, po czym nastąpił wzrost zdecydowanie powyżej 9 mln, z rekordowym 9,79 mln w lipcu.

Liczba odsłon witryny najwyższą wartość osiągnęła w styczniu i marcu ub.r. (851,5 i 864,6 mln), a najsłabszy - w kwietniu ub.r. (703 mln). Średni czas korzystania przez użytkownika wynosił od półtorej do dwóch godzin.

Przedstawiciele Grupy Onet bagatelizują utratę pozycji lidera zasięgowego przez stronę główną Onetu na rzecz WP.pl. - Strona główna to bez wątpienia ważna kategoria w badaniu Megapanel. Wystarczy jednak przyjrzeć się trendom na świecie, by zauważyć, że bardziej zaawansowane rynki zmierzają w stronę wertykalizacji. Wynika to z oczekiwań użytkowników - przekonuje Monika Lech, head of online publishing w Grupie Onet - RASP. - Dlatego Grupa Onet.pl koncentruje się na długofalowej strategii i, dbając właśnie o użytkowników, dostarcza najwyższej jakości treści związane ze stylem życia, polityką czy sportem. Naszą przewagą bezsprzecznie są możliwości i zaplecze merytoryczne, które daje nam grupa, a także długofalowe partnerstwa oraz synergia, które stanowią o prawdziwym i silnym potencjale wydawniczym - wylicza.

Strona główna Interii w styczniu ub.r. pierwszy raz miała 4 mln użytkowników i potem tylko trzykrotnie (w lutym, kwietniu i listopadzie nieznacznie spadła poniżej tego poziomu). Liczba odsłon witryny w ub.r. wynosiła od 230 do 270 mln, wyraźnie więcej niż w drugim półroczu 2013 roku (204-235 mln).

Na stronie przeciętny użytkownik spędza miesięcznie nieco ponad godzinę

Użytkowników strony głównej o2.pl najwięcej było na przełomie 2013 i 2014 roku - ok. 3 mln miesięcznie, po tym nastąpił spadek do ok. 2,7-2,9 mln (a najsłabszy wynik, w kwietniu ub.r., wyniósł 2,2 mln).

Liczba odsłon witryny w ub.r. wynosiła zazwyczaj od 68 do 94 mln, a średni czas spędzany miesięcznie przez użytkownika oscylował wokół pół godziny.

Strona główna Gazeta.pl najwyższą jak dotąd  odwiedzalność notował od lipca do września ub.r. - 2,71-2,77 mln użytkowników i 139-145 mln odsłon miesięcznie.

Na stronie przeciętny użytkownik spędza przez miesiąc ok. półtorej godziny.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą