Podczas poniedziałkowej konferencji Jerzy Owsiak poinformował, że według stanu na ten dzień deklarowana suma zebranych pieniędzy podczas tegorocznego, 29 finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy wynosi 127 495 626 zł. - W tej chwili na koncie mamy ponad 24 miliony złotych i cały czas liczymy- powiedział.
Już w tym momencie oznacza to pobicie ubiegłorocznego rekordu- w zeszłym roku finał zamykał się z kwotą 115 mln zł. Ostatecznie WOŚP w 2020 roku zebrał 186 mln zł.

W tym roku fundusze zostaną przekazane na zakup sprzętu na dziecięce oddziały laryngologii, otolaryngologii i diagnostyki głowy. Pierwotnie tegoroczny finał miał odbyć się 10 stycznia br.,jednak z powodu pandemii został przesunięty o 3 tygodnie z powodu obowiązujących obostrzeń. Mimo ich przedłużenia, finał odbył się 31 stycznia, ale w znacznie ograniczonej w porównaniu do lat poprzednich formule. Wzięło w nim udział znacznie mniej wolontariuszy, nie było organizowanych co roku plenerowych koncertów (zastąpiły je koncerty online).
WOŚP to też ideologia i postawa społeczno-polityczna
Barbara Krysztofczyk, trenerka medialna i ekspertka ds. wizerunku, szefowa agencji szkoleniowo-konsultingowej Krystal Point zwraca uwagę, że WOŚP jest jedną z niewielu inicjatyw, które kojarzą się w Polsce nie tylko z dobroczynnością, ale też ideologią, postawą społeczno-polityczną. - Niektórzy będą wspierać Orkiestrę, bo takim gestem chcą „coś pokazać" inni z tych samych względów nie wrzucą nic do serduszkowych puszek. Nie ma drugiej organizacji charytatywnej, która tak bardzo polaryzowałaby polityków, księży i media. I mam wrażenie, że po śmierci Pawła Adamowicza ten polityczny rys jeszcze się na wizerunku WOŚP utrwalił - uważa Krysztofczyk.

Zdaniem ekspertki do tegorocznego sukcesu Orkiestry przyczyniła się nie tylko reguła wzajemności (jak Owsiak pomógł w pandemii nam, to teraz my WOŚP-owi), ale też efekt naszego narodowego współprzeżywania pandemii. - Od wielu miesięcy my sami czujemy się poszkodowani, pokaleczeni, niesprawiedliwie potraktowani przez los. To mogło mieć wpływ na większą wrażliwość i łatwiejsze utożsamianie się z emocjami ludzi najsłabszych. A od tego już tylko krok do współczucia i chęci wsparcia. Nie bez znaczenia jest też fakt, że celem tegorocznej zbiórki jest zakup sprzętu dla oddziałów dziecięcych, a jak pokazuje wiele badań - właśnie dzieciom Polacy pomagają najchętniej - mówi szefowa agencji Krystal Point.
Orkiestra ma lojalnych zwolenników, hejt jej nie szkodzi
Eliza Misiecka, dyrektorka Genesis PR dodaje, że wszelkie próby hejtu dotyczące Orkiestry i samego Jurka Owsiaka nie odnoszą żadnego skutku, a wynika to z tego, że przez lata aktywności WOŚP prawie każdy zetknął się ze sprzętem kupionym za zebrane środki, a wiele dzieci zawdzięcza mu życie. - Polacy doskonale rozumieją, że WOŚP to nie fasadowa organizacja, która robi dużo szumu - ale realne działania, które są dobre dla wszystkich Polaków. Taki mocny fundament trudno jest zniszczyć negatywnymi atakami. Po drugie w pandemii Polacy jeszcze bardziej cenią tych, którzy działają na rzecz polskiej służby zdrowia - pozostającej od lat w dramatycznej kondycji. W trudnych czasach pandemii ludzie jeszcze bardziej potrzebują dobra i miłości, którymi mogą się dzielić - a WOŚP to najlepszy sposób na okazanie takiej solidarności - podkreśla Eliza Misiecka.

- Orkiestra od wielu lat ma lojalnych zwolenników, którzy, niezależnie od wszystkiego, będą ją wspierać. Musiałoby wydarzyć się coś naprawdę niedobrego i kontrowersyjnego w Fundacji, żeby straciła wiarygodność. Wiele osób i firm, mimo pandemii, jest w dobrej kondycji finansowej, więc konsekwentnie przekazują darowizny - dodaje Anna Ruszczak, ekspert PR/CSR. Jej zdaniem negatywne komentarze pod adresem WOŚP, które pojawiły się kilka dni temu po tym,jak Jurek Owsiak ogłosił,że w tym roku Orkiestra gra ze Strajkiem Kobiet mogły wzmocnić poparcie dla WOŚP wśród jej zwolenników ,zaś wśród przeciwników, głównie z tzw. elektoratu, jeszcze bardziej ich zacietrzewić.
Chcemy "dawać na Owsiaka"
Dla Zofii Bugajnej-Kasdepke, niezależnej ekspertki od wizerunku i PR, WOŚP zdaje test za testem od 28 lat. Uważa, że pandemiczny rok unaocznił jeszcze bardziej różnicę między dobrze a źle wydawanymi pieniędzmi, a Orkiestra w chwili największego strachu i poczucia niemocy kupiła respiratory, sprzęt medyczny i ochrony osobistej dla medyków, zbierała środki na Fundusz Interwencyjny - szybko, skutecznie, bez pudła. - Gdy porównamy gospodarność polityków i WOŚP, to kontrast jest miażdżący - dlatego chcemy „dawać na Owsiaka", bo czujemy, że te pieniądze nie idą zwyczajnie w błoto -podkreśla ekspertka.

Jej zdaniem ważnym czynnikiem sukcesu WOŚP jest siła formatu. - Od 1993 roku przyzwyczailiśmy się do „grania" Orkiestry; zawsze o tej samej porze niemal cała Polska wpadała w to samo pozytywne szaleństwo i entuzjazm, dlatego chętnie nadal dajemy się porwać tej fali. W tym roku bardzo brakowało nam poczucia wspólnoty i odrobiny radości, ale Orkiestra pięknie wypełniła tę lukę - podkreśla nasza rozmówczyni.
Transparentność Orkiestry buduje zaufanieZwraca również uwagę na transformację digitalową Orkiestry - na to, ile eventów i aukcji odbywało się online, jak wiele pieniędzy przekazywanych jest za pomocą przelewów, wpłat z bankomatów czy transakcji mobile. - Tegoroczny sukces nie byłby możliwy, gdyby nie wcześniejsze inwestowanie WOŚP w nowe kanały dotarcia do swoich sympatyków oraz łatwość, z jaką można zasilić konto Fundacji. Ta droga zaczęła się już kilka lat wcześniej; piękną kartę mają tu wieloletni strategiczni partnerzy WOŚP - mBank, Allegro i Play - zaznacza Zofia Bugajna-Kasdepke.

Zaznacza też, że istotne jest to, że Orkiestra wkłada wiele wysiłku, by rozliczać się z każdego zdobytego grosza; publikuje raporty, przedstawia argumenty ekspertów, dlaczego taki sprzęt, a nie inny. - Pomocowe działania w pandemii także były doskonale udokumentowane. PR-owcy Fundacji postawili na pełną przejrzystość: kto, kiedy, za ile, na co. Ta transparentność popłaca – i to dosłownie. WOŚP-owi po prostu się ufa – mówi Zofia Bugajna-Kasdepke.
Według Zofii Smełki-Leszczyńskiej, chief creative strategist w Hill+Knowlton Strategies Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy jest jednym ze sposobów, na które realizuje się nasze narodowe doświadczanie wspólnoty.
- W pandemicznej rzeczywistości zubożonych kontaktów społecznych, odwołanych imprez masowych i niepewności co do własnego losu Orkiestra grająca bez zmian pełni funkcję kotwicy utwierdzającej nas w poczuciu, że pewne rzeczy są niezmienne i cyklicznie powtarzalne (a skoro wciąż trwają - to znaczy, że wszystko jest na swoim miejscu) - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

Jej zdaniem do tegorocznego sukcesu mogła przyczynić się do zwiększona dostępność wiedzy o problemach polskiego systemu ochrony zdrowia, dyskutowanych w mediach od wielu miesięcy i często opisywanych - w dużym uproszczeniu - jako "brak sprzętu". - Wrzucenie darowizny do puszki choć na chwilę daje nam poczucie wpływu na stan systemu i wrażenie, że mamy moc, żeby po kawałku go naprawiać - dodaje ekspertka.
Wśród partnerów WOŚP TVN i Allegro
Finały Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy są organizowane od 1993 roku, dotychczas zawsze odbywały się w pierwszej połowie stycznia. W ramach akcji zebrano łącznie ok. 1,3 mld zł na wsparcie służby zdrowia. Podczas najbliższego finału będzie prowadzona zbiórka na wsparcie laryngologii, otolaryngologii i diagnostyki głowy. Od 2017 roku partnerem telewizyjnym Fundacji WOŚP jest TVN, który zastąpił w tej roli Telewizję Polską. Od wielu lat z WOŚP współpracuje Allegro (na platformie prowadzone są licytacje charytatywne, m.in. przedmiotów podarowanych przez znane osoby), a w 2018 roku zmienił się partner bankowy: Bank Pekao został zastąpiony przez mBank.Wśród partnerów akcji są też Lidl Polska, Play i Mastercard. W zeszłym tygodniu Allegro ogłosiło start 2,4 tys. aukcji charytatywnych w ramach najbliższego finału WOŚP. TVN Discovery Polska zapowiedział, że będzie relacjonował finał w TVN, TVN24, TTV, Playerze i mediach społecznościowych, a mBank wypuścił specjalną kartę płatniczą i zapowiedział dopłaty do przelewów swoich klientów na WOŚP.











