Świąteczny pociąg Tyskiego jak ciężarówka Coca-Coli? Szef marki: nie inspirowaliśmy się Coca-Colą

Tyskie (Kompania Piwowarska) w tegorocznej reklamie świątecznej pokazuje jadący przez Polskę pociąg, w którym można się spotkać i "przejść na ty". Jednak część ekspertów porównuje ten spot ze znanym od lat konceptem świątecznych ciężarówek Coca-Coli. - Naszą inspiracją nigdy nie była Coca-Cola, co do której mamy ogromy szacunek jako semi-konkurenta - kwituje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tycjan Lewandowski, dyrektor marki Tyskie.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Świąteczny pociąg Tyskiego jak ciężarówka Coca-Coli? Szef marki: nie inspirowaliśmy się Coca-Colą

W ostatni piątek ruszyła świąteczna kampania reklamowa piwa Tyskie (produkowanego przez Kompanię Piwowarską). Spot pokazuje podróż przez Polskę pociągu, który wyjeżdża z Browarów Tyskich zaopatrzony w zapas piwa Tyskie. Pociąg pozdrawiają różne osoby szykujące się do Bożego Narodzenia: montujące ozdoby, kupujące choinkę. Na jednej ze stacji wsiada dwóch nieznających się wcześniej mężczyzn, którzy w wagonie barowym, pijąc piwo Tyskie, przechodzą na ty.

Reklama rozgrywa się w zimowej scenerii, w tle słuchać familijną muzykę. Kończy się hasłem „W święta kolej przejść na TY”.

Tyski pociąg z piwem

Dlaczego Kompania Piwowarska zdecydowała się na tak silny motyw bożonarodzeniowego pociągu z piwem w nowej reklamie?

- Cała koncepcja urodziła się z połączenia 3 wątków - odpowiada Tycjan Lewandowski, brand director z Kompanii Piwowarskiej, odpowiedzialny za markę Tyskie.   

Dalej menadżer opowiada: - Po pierwsze od dawna chcieliśmy zrobić coś wokół prawdziwej linii kolejowej, która funkcjonuje aktywnie w Browarze od 1893 roku aż do dziś i ma bogatą tradycję. Od ponad 2 lat zastanawialiśmy się nad tym jak wykorzystać ten „asset” i symbol Browaru w Tychach - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl  Tycjan Lewandowski.

Szef marki Tyskie tłumaczy, że  pociąg jest „przedłużeniem” tyskiego browaru, "symbolem ery industrialnej, która budzi ogromny sentyment, dumę i ciepłe emocje".  - W końcu to znak dawnych czasów i ery „steamu”. Tyskim pociągiem jeździło piwo, składniki oraz pracownicy browaru. To cała legenda w Tychach - wyjaśnia Tycjan Lewandowski.

- Po drugie ważna jest dla nas symbolika pociągu - kapsuły społecznych relacji w których przecinają się ludzkie losy, każdy z nas ma jakąś „historię z pociągu” – to tutaj też przechodzimy… na TY. Co jest w zgodzie z naszą wizją marki i jej rolą społeczną w Polsce w obecnych czasach podziałów - tłumaczy Lewandowski.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tyskie-piwo-reklama-wazne-ze-znow-przechodzimy-na-ty-z-piosenka-marka-grechuty-wideo ##

Menadżer mówi nam także, że epidemia Covid-19 uniemożliwiła realizację kampanii bożonarodzeniowej w sposób, w jaki została pierwotnie wymyślona. 

- W oryginalnym planie chcieliśmy zorganizować wokół pociągu także dużą aktywację charytatywną – jednak COVID nas zatrzymał a mieliśmy już wszystko dograne. Możliwe ze w przyszłości uda się zrealizować ten projekt w pełni tak jak sobie go wymarzyliśmy - mówi nam Tycjan Lewandowski.

Motyw ciężarówki z nazwą marki od wielu lat kojarzony jest z reklamami napojów Coca-Cola. Wykorzystany w reklamie Tyskiego motyw sunącego pociągu z podświetloną nazwą brandu części komentatorów w sieci oraz ekspertów przypomina reklamy Coca-Coli.  Co na to szef marki Tyskie?

- Tak, spodziewaliśmy się takich skojarzeń ale muszę zawieść wszystkich podejrzliwych, bo naszą inspiracją nigdy nie była Coca-Cola, co do której mamy ogromy szacunek jako semi-konkurenta - kwituje Tycjan Lewandowski.

 

Brand director Tyskiego dodaje  w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że inspiracją przy tworzeniu reklamy była kanadyjski koncept „Canadian Pacific Holiday Train”.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tyskie-piwo-reklama-wspiera-slaskie-puby-przejdzmy-na-ty ##

 

Reklama Tyskiego bliska ciężarówkom Coca-Coli?

- Inspiracja ciężarówką świąteczną Coca-Coli jest zupełnie ewidentna - uważa Dariusz Kubuj, główny strateg firmy doradczej Kubuj Strategia. - Konsumentom się to zapewne spodoba, bo atmosferze świąt wszyscy lubimy oglądać tego typu historie. Jest tylko jedna ważna różnica: Coca-Cola reklamowała ciężarówki, które realnie jeździły po Polsce. Nie każdy miał szansę osobiście się z nimi zetknąć, ale była to jednak rzeczywista akcja wychodząca naprzeciw konsumentom. Tyskie, o ile rozumiem, pokazuje nam tylko słodką historyjkę. To jednak nie to samo. Wiarygodność przekazu ewidentnie na tym cierpi - dodaje ekspert w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Z kolei Jacek Kotarbiński, ekonomista i ekspert ds. marketingu przyznaje w komentarzu dla naszego portalu, że jemu nowy spot Tyskiego nie kojarzy się ze świąteczną komunikacją Coca-Coli. - W słynnej reklamie Coca-Coli mieliśmy dwa elementy: brand heroes w postaci białych miśków, których maskotki są nieustannie poszukiwane przez pół świata. I oczywiście charakterystycznego jingla. Marka Tyskie nie oferuje ani jednego, ani drugiego, a wielka szkoda, bo kampania „Przejdźmy na Ty" jest bardzo fajnym konceptem kreatywnym. Z wielkimi, transmedialnymi możliwościami rozwoju - ocenia Kotarbiński.

Zdaniem eksperta, świątecznej reklamie Tyskiego nie można przypisać także familijności. - Przecież to nadal piwo - mówi Kotarbiński. - „Przejdźmy na Ty" to nadal świetna metafora do budowania relacji, nie tylko pomiędzy Polakami. Bardzo podoba mi się ta formuła. Jest ponadczasowa i międzynarodowa. Idealny potencjał na globalne kampanie reklamowe. Gratulacje dla strategów. Ale ona nadal jest grzeczna. Może aż za bardzo - podsumowuje Kotarbiński.   

Za pośrednictwem naszych łamów ekspert zwrócił się także z apelem do marketingowców odpowiedzialnych w Kompanii Piwowarskiej za markę Tyskie.  

- Droga marko „Tyskie", przestańcie być grzeczni. Obejrzyjcie genialną, francuską komedię „Jeszcze dalej niż północ" czy „Skrzydlate Świnie". Niech „Przechodzą na Ty" kibice przeciwnych drużyn, wieczni antagoniści, lewicowcy z prawicowcami niech piją wasze piwo. Prowokujcie zaangażowanych w konflikt polityków, którzy wsiadają na stacji Włoszczowa. Szukajcie emocji w młodych i starszych pokoleniach, szczególnie w real-time-marketingu. Pokażcie światu,  że to właśnie przy waszym piwie wszelkie antagonizmy mogą zostać zniwelowane i zamienione w konstruktywny dialog. Osiągniecie wtedy genialny efekt społeczny, wasze piwo stanie się platformą ponadczasowej komunikacji. Przestańcie być za bardzo ugrzecznionymi, nie bądźcie banalną marką - zwraca się Jacek Kotarbiński.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kompania-piwowarska-wyniki-finansowe-2019-rok-4-4-mld-zl-wplywow-i-553-mln-zl-zysku-netto,7170529562445441a ##

Format kreatywny z przechodzeniem na ty obowiązuje w reklamach piwa Tyskie od jesieni 2018 roku, przygotowała go agencja Bardzo.

Wiosną br. przeprowadzono natomiast dwie kampanie nawiązujące do lockdownu z powodu epidemii koronawirusa, w jednej wystąpił dziennikarz muzyczny Wojciech Mann.

Za działania marketingowe Tyskiego w internecie odpowiada agencja Gong, a za planowanie i zakup mediów - dom mediowy Zenith.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów