W drugiej połowie sierpnia minister kultury i dziedzictwa narodowego Marta Cienkowska zapowiedziała audyt w firmach mediów publicznych. Na zlecenie resortu zrealizowała go zewnętrzna firma, analizując zmiany w obszarze programowym, majątkowym, finansowym i organizacyjnym.
W czwartek kierownictwo ministerstwa przedstawiło najważniejsze wyniki, które pojawiły się już kilka tygodni temu na posiedzeniu sejmowej komisji kultury i środków przekazu. Wiceminister kultury Maciej Wróbel poinformował wówczas, że Telewizja Polska w 2024 roku ograniczyła rok do roku wydatki operacyjne o 565,2 mln zł, a te związane z pionem programowo-produkcyjnym (anteny i jednostki produkcyjno-usługowe) – o 442,6 mln.
Więcej danych o redukcjach kosztów przekazał Tomasz Sygut, dyrektor generalny TVP.
Dużo mniej na transmisje sportowe i prawa autorskie
Na potrzeby audytu Telewizja Polska przygotowała też szczegółowe informacje. Wskazano tam, że w pierwszej połowie 2025 roku jej wydatki operacyjne wyniosły 1,6 mld zł. Wobec 1,79 mld rok w pierwszym półroczu 2023 roku oznacza to spadek o 188,2 mln, czyli 10,5 proc.

Nadawca nie ujawnił natomiast, ile kosztowała jego działalność operacyjna w pierwszej połowie 2024 roku.
Do spadku w ujęciu pierwsza połowa 2025 do pierwszej połowy 2023 roku kwotowo najmocniej przyczyniły się koszty sklasyfikowane jako pozostałe, które r/r poszły w dół o 126 mln do 265,23 mln zł. W tym obszarze wydatki na zagraniczne prawa do transmisji sportowych zmalały o 39,69 do 115,54 mln zł.
Zmniejszyły się też wydatki na prawa autorskie. Kwota przekazana ZAIKS-owi na tzw. małe prawa od przychodów poszła w dół o 34,78 do 23,72 mln zł, zaś ryczałt od przychodów dla Stowarzyszenia Filmowców Polskich – o 28,38 do 19,33 mln.

Wydatki na usługi obce zmalały natomiast o 28,15 do 428,57 mln zł, z czego te na aktorów i zewnętrznych scenografów – o 24,93 do 65,83 mln, a na usługi techniczne produkcji zewnętrznej – o 14,51 do 112,78 mln.
Z kolei koszty amortyzacji zmniejszyły się o 17,51 do 177,82 mln zł. Te dotyczące licencji filmowych poszły w dół o 15,42 do 47,93 mln.
Nadawca zapłacił też mniej podatku VAT: w minionym półroczu 105,94 mln zł, wobec 133,98 mln przed dwoma laty.
Więcej dla pracowników
Wzrosły natomiast koszty pracownicze Telewizji Polskiej. Wydatki na wynagrodzenia w pierwszej połowie br. wyniosły 335,24 mln zł, podczas gdy dwa lata wcześniej było to 333,85 mln. Suma wynagrodzeń osobowych zwiększyła się o 4,87 do 186,98 mln zł, honorariów pracowników – o 4,89 do 44,79 mln, a honorariów współpracowników – o 2,03 do 89,38 mln.

Za to koszty wynagrodzeń bezosobowych poszły w dół o 10,4 do 14,09 mln zł.
Znacznie więcej niż dwa lata temu TVP odprowadziła w formie ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych. W zeszłym półroczu wydatki w tym obszarze wyniosły 69,64 mln zł, wobec 11,53 mln przed rokiem.
W 2025 r. 170 nowych etatów w TVP
W 2024 roku Telewizja Polska znacząco zmniejszyła liczbę pracowników. Na koniec ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło dokładnie 2 904,89 etatów, podczas gdy rok wcześniej było to 3 055,82.

W centrali TVP nastąpił spadek o 162,13 etatów do 2 184,89. Nadawca wylicza, że redukcje dotyczyły przede wszystkim stanowisk kierowniczych (takich jak dyrektorzy, doradcy, kierownicy wszystkich szczebli) oraz obszaru obsługi ogólno-administracyjnej.
W oddziałach regionalnych firmy nastąpił zaś niewielki wzrost: o 11,2 do 720 etatów.
Natomiast w minionym półroczu zatrudnienie w Telewizji Polskiej zwiększyło się znacząco: o 170,19 do 3 075,08 etatów. Tym samym na koniec czerwca br. było o 5,8 proc. wyższe niż pół roku wcześniej.
To efekt podjętej pod koniec stycznia uchwały władz TVP, żeby zwiększyć liczbę pracowników w obszarze programowym, produkcyjnym oraz nowych technologii. Według informacji na potrzeby audytu zaplanowano, że wzrost zatrudnienia ma nastąpić przede wszystkim w oddziałach terenowych, poprzez etapowe odchodzenie od umów cywilnoprawnych i B2B na rzecz umów o pracę.

W efekcie liczba etatów w oddziałach w ciągu półrocza zwiększyła się o 125,75 do 845,75. Natomiast w centrali nastąpił wzrost o 44,44 do 2 229,33 etatów.
W porównaniu z końcem 2023 roku zatrudnienie w oddziałach nadawcy poszło w górę o 136,95 etatów, zaś w centrali zmalało o 117,69. Nadawca zwrócił uwagę, że w obszarze ogólno-administracyjnym ubyło 110,56 etatów, za to w obszarze programowo-produkcyjnym, technologicznym oraz związanym z pozyskiwaniem przychodów nastąpił wzrost o 129,82 etatów.










