Telewizje lokalne mają 4,3 mln odbiorców. Liderem oglądalności Telewizja WTK

Ok. 4,3 mln osób ogląda od czasu do czasu telewizję lokalną wynika z najnowszego raportu Krajowego Instytut Mediów za 2023 rok. Największą oglądalność notuje Telewizja WTK.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Telewizje lokalne mają 4,3 mln odbiorców. Liderem oglądalności Telewizja WTK
fot. Shutterstock.com

Badanie oglądalności lokalnych stacji telewizyjnych za 2023 rok wskazuje, że telewizją lokalną ogląda od czasu do czasu średnio 4,3 mln osób powyżej 15. roku życia. 

grafika


Wśród widowni dominują kobiety (54 proc.), mężczyźni stanowią pozostałe 46 proc. widzów. 

34 proc. widzów to osoby w wieku 65+. Niespełna jedna trzecia (28 proc.) to osoby wieku 30-49 lat. 24 proc. stanowią osoby w wieku od 50 do 64 lat, i 14 proc. - w wieku 15-29 lat. 

44 proc. ankietowanych to osoby z wykształceniem zawodowym, i tylko 23 proc. widzów ma wykształcenie wyższe. 
Ponad 50 proc. badanych nie pracuje (54 proc.). 

WTK, TV Olsztyn i Lubelska TV w czołówce

Najchętniej oglądalną telewizją lokalną w Polsce w 2023 roku była Telewizja WTK. Z szacowaną liczbą odbiorców prawie 261 tys., stanowi 6,1 proc. widzów wszystkich telewizji lokalnych na rynku ogólnopolskim. 
Drugą w rankingu jest TV Olsztyn, z widownią obejmującą 234 tys. osób (5,5 proc. ogółu widzów stacji lokalnych).  
Pierwszą trójkę najpopularniejszych stacji lokalnych w 2023 roku zamyka Lubelska TV  z wynikiem 235 tys. widzów (5,3 proc.).

grafika

Największy zasięg telewizje lokalne osiągają w województwie wielkopolskim (łączna liczba widzów 580 tys.), śląskim (505 tys.) oraz dolnośląskim (400 tys.).

grafika


W relacji do liczby mieszkańców, największy odsetek widzów odnotowuje województwo warmińsko-mazurskie (24 proc. mieszkańców, oglądających jakąkolwiek stację lokalną), lubuskie i wielkopolskie (po 20 proc.).

grafika


TVP3 testowo w badaniu 

W celu uzyskania bardziej rzetelnych danych obejmujących audytoria nadających w Polsce telewizji lokalnych, konieczne było wprowadzenie lepszego rozróżnienia między stacjami lokalnymi objętymi pomiarem a stacjami regionalnymi Telewizji Polskiej. W związku z tym, do list stacji na poziomie każdego województwa wprowadzono od czerwca 2023 stację TVP3, właściwą dla danego województwa. Z uwagi na to, że pytanie o oglądalność stacji TVP3 zapewnia w badaniu jedynie dodatkowy kontekst dla stacji telewizji lokalnych, wyniki dla stacji TVP3 – zgodnie z założeniami projektu  - nie są w raporcie prezentowane. 

Podobnie, w tym samym celu, w woj. śląskim, małopolskim oraz opolskim wprowadzono testowo do list stacji silną w tym regionie telewizję TVS (Telewizja Silesia), notowaną w danych z panelu telemetrycznego Nielsena. Z tego powodu, raport z pomiaru prowadzonego przez KIM, nie zawiera wyników stacji TVS, pochodzących z danych deklaratywnych, zatem nieporównywalnych do danych pochodzących z pomiaru pasywnego. 

Pomiar oglądalności stacji telewizji lokalnych prowadzony jest w ramach stałego badania telefonicznego mediów, na losowej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej. Badanie z założenia obejmuje zasięgi telewizji lokalnych, które rozpoczynały swoją działalność jako stacje kablowe. Zrealizowano 113 140 wywiadów, dając w ten sposób rzetelną próbę do wnioskowania na poziomie ogólnopolskim, a także regionalnym.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji