TikTok przegonił w USA X jako źródło informacji. Facebook ciągle liderem

Nowe badanie przeprowadzone przez Pew Research w USA wskazuje najważniejsze serwisy społecznościowe jeśli chodzi o pozyskiwanie informacji przez użytkowników. Na czele ciągle są Facebook i YouTube, a wyraźnie zyskały na znaczeniu Instagram oraz TikTok.

Artur Roguski
Artur Roguski
Udostępnij artykuł:
TikTok przegonił w USA X jako źródło informacji. Facebook ciągle liderem
Newsy w social media

Zrozumienie tego, skąd internauci czerpią informacje na temat otaczającego ich świata, jest niezwykle ważne nie tylko dla wydawców i właścicieli serwisów informacyjnych, ale też dla polityków czy równego rodzaju instytucji, które na przykład zajmują się fact-checkingiem. Dzięki temu możemy lepiej reagować na wszelkiego rodzaju próby manipulacji czy dezinformacji - zwłaszcza na serwisach społecznościowych, gdzie wolumen treści jest olbrzymi, a algorytmy ich dystrybucji nie do końca jasne.

Badanie jest realizowane cyklicznie od 2020 roku w USA. Dzięki temu możemy obserwować zmiany i trendy, które zachodzą w sferze pozyskiwania informacji z mediów społecznościowych.

Procent internautów czerpiących informacje z social media jest względnie stały

Respondentów badania zapytano, z jaką częstotliwością czerpią informacje z serwisów społecznościowych. Do wyboru były cztery odpowiedzi: często, czasami, rzadko oraz nigdy.

Odpowiedzi "często i czasami" w 2025 roku udzieliło w sumie 53 proc. badanych, co jest takim samym wynikiem co w pierwszej edycji badania w 2020 roku. Preferencje użytkowników internetu w USA pod tym względem pozostają w miarę stałe w ostatnich latach.

Informacje z social media w USA
Informacje z social media w USA © Źródło: pewresearch.org

Facebook oraz YouTube najważniejszy dla grupy osób często pozyskujących informacje z social media

O ile Facebook zachowuje względnie stały poziom w ostatnich latach, to rola YouTube'a, Instagrama, a zwłaszcza TikToka dynamicznie rośnie. W przypadku chińskiej społecznościówki, której los i przyszłość w USA dopiero niedawno zaczęła się wyjaśniać, nastąpił wzrost z 3 proc. w 2020 roku do 20 proc. w 2025.

Wyżej wymienione serwisy wyprzedziły w ostatnich latach X (Twittera), który zanotował spadek z 15 do 12 proc. Głoszący wolność słowa i wypowiedzi Elon Musk być może będzie musiał się zastanowić nad zmianą swojej strategii, jeśli chce, aby X odgrywał większą rolę w społecznym i politycznym życiu mieszkańców USA.

Interesujące różnice również widać w przypadku płci użytkowników serwisów społecznościowych. Kobiety chętniej niż mężczyźni pozyskują informacje z Facebooka, Instagrama oraz TikToka. Mężczyźni natomiast częściej wybierają YouTube'a, X i Reddit.

Jeśli chodzi o wiek, to użytkownicy w wieku 18-29 lat w podobnym stopniu zdobywają informacje z Facebooka, YouTube'a, Instagama i TikToka. Natomiast dla osób w wieku 65+ zdecydowanymi liderami są dwa pierwsze serwisy.

Informacje z social media USA
Informacje z social media USA © Źródło: pewresearch.org

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Arabski fundusz i Comcast mogą kupić właściciela TVN

Arabski fundusz i Comcast mogą kupić właściciela TVN

Po krytyce z kancelarii prezydenta szefowa KRRiT wszczyna postępowanie. Chodzi o film w TVP

Po krytyce z kancelarii prezydenta szefowa KRRiT wszczyna postępowanie. Chodzi o film w TVP

PKO Bank Polski z kampanią o inwestowaniu. W roli głównej Szymon Majewski i „marynarka z kieszeniami”

PKO Bank Polski z kampanią o inwestowaniu. W roli głównej Szymon Majewski i „marynarka z kieszeniami”

Kancelaria Premiera szuka do pracy mistrza social mediów

Kancelaria Premiera szuka do pracy mistrza social mediów

Filmweb stawia na social media – nowa struktura, nowi liderzy, nowa oferta
Materiał reklamowy

Filmweb stawia na social media – nowa struktura, nowi liderzy, nowa oferta

Cios prokuratory w o. Rydzyka. Przesłuchanie w urodziny Radia Maryja

Cios prokuratory w o. Rydzyka. Przesłuchanie w urodziny Radia Maryja