Zrozumienie tego, skąd internauci czerpią informacje na temat otaczającego ich świata, jest niezwykle ważne nie tylko dla wydawców i właścicieli serwisów informacyjnych, ale też dla polityków czy równego rodzaju instytucji, które na przykład zajmują się fact-checkingiem. Dzięki temu możemy lepiej reagować na wszelkiego rodzaju próby manipulacji czy dezinformacji - zwłaszcza na serwisach społecznościowych, gdzie wolumen treści jest olbrzymi, a algorytmy ich dystrybucji nie do końca jasne.
Badanie jest realizowane cyklicznie od 2020 roku w USA. Dzięki temu możemy obserwować zmiany i trendy, które zachodzą w sferze pozyskiwania informacji z mediów społecznościowych.

Procent internautów czerpiących informacje z social media jest względnie stały
Respondentów badania zapytano, z jaką częstotliwością czerpią informacje z serwisów społecznościowych. Do wyboru były cztery odpowiedzi: często, czasami, rzadko oraz nigdy.
Odpowiedzi "często i czasami" w 2025 roku udzieliło w sumie 53 proc. badanych, co jest takim samym wynikiem co w pierwszej edycji badania w 2020 roku. Preferencje użytkowników internetu w USA pod tym względem pozostają w miarę stałe w ostatnich latach.

Facebook oraz YouTube najważniejszy dla grupy osób często pozyskujących informacje z social media
O ile Facebook zachowuje względnie stały poziom w ostatnich latach, to rola YouTube'a, Instagrama, a zwłaszcza TikToka dynamicznie rośnie. W przypadku chińskiej społecznościówki, której los i przyszłość w USA dopiero niedawno zaczęła się wyjaśniać, nastąpił wzrost z 3 proc. w 2020 roku do 20 proc. w 2025.
Wyżej wymienione serwisy wyprzedziły w ostatnich latach X (Twittera), który zanotował spadek z 15 do 12 proc. Głoszący wolność słowa i wypowiedzi Elon Musk być może będzie musiał się zastanowić nad zmianą swojej strategii, jeśli chce, aby X odgrywał większą rolę w społecznym i politycznym życiu mieszkańców USA.
Interesujące różnice również widać w przypadku płci użytkowników serwisów społecznościowych. Kobiety chętniej niż mężczyźni pozyskują informacje z Facebooka, Instagrama oraz TikToka. Mężczyźni natomiast częściej wybierają YouTube'a, X i Reddit.

Jeśli chodzi o wiek, to użytkownicy w wieku 18-29 lat w podobnym stopniu zdobywają informacje z Facebooka, YouTube'a, Instagama i TikToka. Natomiast dla osób w wieku 65+ zdecydowanymi liderami są dwa pierwsze serwisy.











