TikTok przegonił w USA X jako źródło informacji. Facebook ciągle liderem

Nowe badanie przeprowadzone przez Pew Research w USA wskazuje najważniejsze serwisy społecznościowe jeśli chodzi o pozyskiwanie informacji przez użytkowników. Na czele ciągle są Facebook i YouTube, a wyraźnie zyskały na znaczeniu Instagram oraz TikTok.

Artur Roguski
Artur Roguski
Udostępnij artykuł:
TikTok przegonił w USA X jako źródło informacji. Facebook ciągle liderem
Newsy w social media

Zrozumienie tego, skąd internauci czerpią informacje na temat otaczającego ich świata, jest niezwykle ważne nie tylko dla wydawców i właścicieli serwisów informacyjnych, ale też dla polityków czy równego rodzaju instytucji, które na przykład zajmują się fact-checkingiem. Dzięki temu możemy lepiej reagować na wszelkiego rodzaju próby manipulacji czy dezinformacji - zwłaszcza na serwisach społecznościowych, gdzie wolumen treści jest olbrzymi, a algorytmy ich dystrybucji nie do końca jasne.

Badanie jest realizowane cyklicznie od 2020 roku w USA. Dzięki temu możemy obserwować zmiany i trendy, które zachodzą w sferze pozyskiwania informacji z mediów społecznościowych.

Procent internautów czerpiących informacje z social media jest względnie stały

Respondentów badania zapytano, z jaką częstotliwością czerpią informacje z serwisów społecznościowych. Do wyboru były cztery odpowiedzi: często, czasami, rzadko oraz nigdy.

Odpowiedzi "często i czasami" w 2025 roku udzieliło w sumie 53 proc. badanych, co jest takim samym wynikiem co w pierwszej edycji badania w 2020 roku. Preferencje użytkowników internetu w USA pod tym względem pozostają w miarę stałe w ostatnich latach.

Informacje z social media w USA
Informacje z social media w USA © Źródło: pewresearch.org

Facebook oraz YouTube najważniejszy dla grupy osób często pozyskujących informacje z social media

O ile Facebook zachowuje względnie stały poziom w ostatnich latach, to rola YouTube'a, Instagrama, a zwłaszcza TikToka dynamicznie rośnie. W przypadku chińskiej społecznościówki, której los i przyszłość w USA dopiero niedawno zaczęła się wyjaśniać, nastąpił wzrost z 3 proc. w 2020 roku do 20 proc. w 2025.

Wyżej wymienione serwisy wyprzedziły w ostatnich latach X (Twittera), który zanotował spadek z 15 do 12 proc. Głoszący wolność słowa i wypowiedzi Elon Musk być może będzie musiał się zastanowić nad zmianą swojej strategii, jeśli chce, aby X odgrywał większą rolę w społecznym i politycznym życiu mieszkańców USA.

Interesujące różnice również widać w przypadku płci użytkowników serwisów społecznościowych. Kobiety chętniej niż mężczyźni pozyskują informacje z Facebooka, Instagrama oraz TikToka. Mężczyźni natomiast częściej wybierają YouTube'a, X i Reddit.

Jeśli chodzi o wiek, to użytkownicy w wieku 18-29 lat w podobnym stopniu zdobywają informacje z Facebooka, YouTube'a, Instagama i TikToka. Natomiast dla osób w wieku 65+ zdecydowanymi liderami są dwa pierwsze serwisy.

Informacje z social media USA
Informacje z social media USA © Źródło: pewresearch.org

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące