O przekroczeniu pułapu 3 miliardów użytkowników miesięcznie na Instagramie poinformował m.in. Adam Mosseri, szef platformy. Zapowiedział przy okazji zwiększenie kontroli, jaką użytkownicy będą mieli nad swoimi strumieniach wiadomości.
3 mld odwiedzających miesięcznie notują też tylko Facebook i WhatsApp. W czołowej dwunastce serwisów społecznościowych pod względem największej liczby użytkowników są jeszcze dwie platformy należące do Marka Zuckerberga: Messenger oraz Threads.

Poprzednio oficjalne dane dotyczące liczby użytkowników Instagrama pojawiły się w październiku 2022 roku. Wówczas Mark Zuckerberg podał, że platforma przekroczyła poziom 2 mld internautów aktywnych na niej co miesiąc.
Meta dominującym graczem w social media
Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że wspomniane powyżej trzy aplikacje jako jedyne mają 3 mld użytkowników i za ich plecami są YouTube oraz TikTok, to mamy do czynienia z monopolem Meta Platforms wśród kategorii mediów społecznościowych. Nie zapominajmy, że aplikacje Mety są zablokowane w Chinach, czyli jednym z największych państw na świecie.
Meta może analizować nasze zachowania na kilku swoich platformach, wyciągając jeszcze więcej wniosków i danych, służących na przykład do targetowania reklam czy uczenia się sztucznej inteligencji.
To daje imperium Marka Zuckerberga olbrzymią przewagę nad konkurencją, którą można porównać do tej, jaką ma Google na rynku wyszukiwarek i przeglądarek internetowych. Niedawno sąd stwierdził, że Google nie musi sprzedawać przeglądarki Chrome, którą kupić chciał między innymi Sam Altman z OpenAI.

Serwisy społecznościowe dają większą kontrolę użytkownikom
Możliwość świadomego wpływu na strumień treści, które pojawiają się w aplikacjach społecznościowych, zapowiedziały między innymi TikTok oraz X. Użytkownik może podpowiedzieć algorytmowi oraz sztucznej inteligencji, która analizuje jego zachowanie, których treści nie chce, a które z radością powita w większej ilości w swoim feedzie.
Taką funkcję zapowiedział też szef Instagrama. Co ciekawe będzie ona dotyczyła wyłącznie treści wideo, czyli popularnych reelsów.

Nie należy się jednak spodziewać, że duża liczba użytkowników będzie z niej korzystała w serwisach social media. Algorytmy wyświetlania treści już teraz znają nasze preferencje często lepiej od nas samych. Zwłaszcza te, które mają dostęp do kilku aplikacji, jak w przypadku Mety.
W drugim kwartale 2025 roku z Facebooka, Instagrama, Messengera i WhatsAppa każdego dnia korzystało przeciętnie 3,48 mld internautów, co wobec 3,27 mld przed rokiem daje wzrost o 6 proc. Firma od połowy ub.r. nie podaje, ilu użytkowników korzysta tylko z Facebookiem.











