X wprowadza zmiany w algorytmie. Będzie można promptować AI i dopasować feed z postami

Nikita Bier, szef produktu X, zapowiada zmiany w algorytmie serwisu. Sztuczna inteligencja, która decyduje o tym co widzimy na platformie ma skupić się bardziej na poszukiwaniu niszy dla użytkowników zamiast wyświetlać treści mainstreamowe.

Artur Roguski
Artur Roguski
Udostępnij artykuł:
X wprowadza zmiany w algorytmie. Będzie można promptować AI i dopasować feed z postami
Zmiany w algorytmie X

Algorytmy wyświetlania treści na większości serwisów i portali społecznościowych mają jeden cel główny: utrzymać uwagę użytkowników na jak najdłuższy czas. Do granic możliwości udaje się to zrobić między innymi YouTube'owi czy serwisom należącym do Mety.

Niestety takie "żyłowanie" algorytmów umożliwiło m.in. dojście do władzy i zbudowanie silnej pozycji wielu aktywistom, którzy głoszą szkodliwe teorie oraz poglądy.

Tym bardziej zaskakujące są zmiany planowane przez X, który przez wielu użytkowników jest uznawany za platformę społecznościową z największą swobodą wypowiedzi. To skutkuje natomiast dużymi zasięgami dla skrajnych poglądów, teorii spiskowych oraz dezinformacji.

We wpisie szefa produktu w X.com czytamy, że:

Celem Twojej osi czasu X jest wyjście poza główny nurt algorytmów i krucjat politycznych oraz znalezienie swojej niszy. Powinieneś móc publikować posty o swoich zainteresowaniach i zachęcać do dyskusji życzliwe, wartościowe osoby. Jeśli oglądasz filmy z walk na stacjach benzynowych, Twoje konto nie jest jeszcze w pełni przygotowane. Codziennie pracujemy nad rozwiązaniem tego problemu.

Nikita Bier, szef produktu w X

Wydaje się to być nagłą i dość istotną zmianą kierunku platformy. Spowodowana jest ona niskim zaangażowaniem. We wpisie innego pracownika X'a otrzymujemy informację, że 20 proc. użytkowników tworzy 100 proc. treści. Pozostałe 80 proc. jest biernymi czytelnikami.

Zmiany w algorytmie, które mają na celu zepchnąć nas z mainstreamu do niszowych tematów, którymi się interesujemy ma na celu zmianę zwiększenia liczby aktywnych użytkowników. Większe zaangażowanie to też dłuższy czas spędzony na platformie, ale też więcej danych, po których można im lepiej i dokładniej wyświetlać reklamy.

Elon Musk obiecuje wprowadzenie zmian do końca roku

Post Biera udostępnił Musk z komentarzem, że zmiany mają zostać wprowadzone w listopadzie, najpóźniej w grudniu. Wtedy też użytkownicy będą mogli poprosić Groka o zmianę swojego feedu z treściami, na taki, który bardziej odpowiada ich zainteresowaniom.

Pytanie tylko ile osób się na to zdecyduje?

Użytkownicy social media często są leniwi. Podoba im się to, że algorytm robi za nich wszystko. Widać to szczególnie na TikToku, który jest określany mianem współczesnej telewizji z tą różnicą, że zamiast zmieniać kanały pilotem, zmieniamy treści ruchem palca na smartfonie.

X jest też traktowany przez wielu użytkowników jako źródło bieżących informacji właśnie na temat mainstreamowych wydarzeń. Więc raczej nie będą oni skłonni do tego, aby z tego rezygnować, a być może wykorzystają możliwość, jaką da Grok do jeszcze mocniejszego wyeksponowania treści, od których Elon Musk i X chcą ich oderwać.

Czy głębokie nisze tematyczne to coś, co znajduje się w DNA tej platformy? To newsy z głównego nurtu wywołują największe emocje, a te sprzyjają do zaangażowania się użytkowników na przykład poprzez komentowanie treści. Może się zatem okazać, że zmiana przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego. Dużo zależy też od tego jak mocno prompty zaadresowane do Groka będą wpływały na algorytm wyświetlania treści.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy dziennikarz w Radiu ZET

Nowy dziennikarz w Radiu ZET

Anna Kochanowska w Soul & Mind

Anna Kochanowska w Soul & Mind

Zamiast narzekać na AI w reklamie, zrobił świąteczny musical o ciężarówkach Coca-Coli

Zamiast narzekać na AI w reklamie, zrobił świąteczny musical o ciężarówkach Coca-Coli

Byli naczelni Business Insider Polska i Money.pl w Biznes Enter [NASZ NEWS]

Byli naczelni Business Insider Polska i Money.pl w Biznes Enter [NASZ NEWS]

Tworzenie reklam na Facebooku i Instagramie nigdy nie było tak proste – poznaj najnowsze możliwości AI
Materiał reklamowy

Tworzenie reklam na Facebooku i Instagramie nigdy nie było tak proste – poznaj najnowsze możliwości AI

Te kanały zastąpią stacje MTV. Dostały już koncesje, ale nie w Polsce

Te kanały zastąpią stacje MTV. Dostały już koncesje, ale nie w Polsce