Telekomunikacja Polska jest najczęściej wybieranym przez Polaków operatorem internetowym – z jej łączy korzysta 26,5 proc. użytkowników mających dostęp do sieci w domu. Zdecydowanie mniej klientów mają pozostałe firmy świadczące te usługi – Netia, operatorzy komórkowi i sieci kablowe.

O wyborze konkretnego operatora w największym stopniu decydują oferowane przez niego ceny i promocje.
Telekomunikacja Polska jest również najlepiej znanym operatorem internetowym w naszym kraju – kojarzy się dwie trzecie wszystkich Polaków. Mniej więcej o połowę mniejszą popularność mają Netia, Orange i Era. Co piąty Polak nie potrafi wymienić żadnej firmy zapewniającej dostęp do internetu.

70 proc. Polaków mających dostęp do internetu w domu korzysta ze stałego łącza, 15,5 proc. – z dostępu mobilnego, a 13,5 proc. – z bezprzewodowego (łącze radiowe, GPRS/EDGE z komputera, hot spot itp.). Najczęściej przepustowość łączy w polskich domach wynosi od 256 kb/s do 5,99 Mb/s.

Aż połowa Polaków korzystających z internetu w domu nie potrafi sprawdzić szybkości łącza. Taką umiejętność deklaruje tylko co 33,5 proc. użytkowników, z których 47 proc. robi to na odpowiednich serwisach internetowych, 24 proc. – w specjalnych programach, a 11,5 proc. – w aplikacjach dostarczonych przez operatorów. Z kolei 9,5 proc. polskich internautów ściąga w tym celu plik z zewnętrznego serwera FTP, a8,5 proc. – zainstalowało wtyczkę do wyszukiwarki Firefox. Badanie korzystania przez polskich internautów z usług operatorów i różnego rodzaju łączy zostało przeprowadzone przez PBS DGA na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej od 1 do 14 grudnia ubiegłego roku wśród 944 osób, które zadeklarowały korzystanie w ciągu minionego miesiąca z sieci w domu. Ogółem ankiety w formie indywidualnych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (PAPI) objęły reprezentatywną próbę gospodarstw domowych – 1602 osób w wieku 15 lat i powyżej.











