Nowe trendy na czas "nowej normalności": e-handel, lokalność i zwracanie uwagi na ceny

Z nowej fali międzynarodowego badania firmy Kantar na temat  funkcjonowania w czasie epidemii Covid-19 wyłaniają się trzy trendy. Są to: nowa fala nabywców w handlu elektronicznym, rosnąca rola wrażliwości cenowej oraz przestawianie się na konsumpcję lokalną.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Nowa fala "Barometru COVID-19" pokazuje, że poziom niepokoju w gospodarce nadal utrzymuje się na wysokim poziomie, ale wszyscy zadomowiliśmy się już w „nowej normalności” wymuszonej przez stan izolacji, choć tęsknimy za poprzednim życiem. Ograniczenia w codziennym życiu zaczynają być powoli luzowane, stąd też myślimy już o tym, jak będzie wyglądało nasze codzienne życie po zakończeniu epidemii.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/z-powodu-pandemii-koronawirusa-prace-i-opieke-nad-dziecmi-musi-laczyc-polowa-mam ##

Coraz mniej lęku w myśleniu o Covid-19

Z badania Kantara wynika, że poziom lęku z powodu epidemii, który na całym świecie osiągnął szczyt w połowie marca, zaczyna się obniżać. Wprawdzie odsetek osób wykazujących wysoki poziom niepokoju utrzymuje się na poziomie 70 proc. lub wyższym, ale już po raz drugi z kolei spadła liczba respondentów wykazujących wysoki poziom zaniepokojenia.

Bardzo zaniepokojonych jest obecnie 73 proc. respondentów (w marcu było to 79 proc.).

Wraz z trwającym lock-downem ludzie zaczynają wypracowywać nowe nawyki. Ponad 40 proc. badanych twierdzi, że więcej się gimnastykują lub ćwiczą, więcej czytają lub śpią – są to dla nich ich strategie radzenia sobie z obecną sytuacją.

Ponad połowa badanych twierdzi, że zdrowiej się odżywia i wypróbowuje nowe przepisy kulinarne. Wskaźnik ten sięga niemal dwóch trzecich (64 proc.) w gospodarstwach domowych, w których są dzieci. „Izoabstynencja”, czyli unikanie alkoholu w trakcie izolacji, to zasada konsekwentnie stosowana przez około jedną piątą respondentów.

grafika
grafika

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zakupowy-rollercoaster-covid-19 ##

Nowe trendy w "nowej normalności"

Firma Kantar wychwyciła w swoim badaniu trzy istotne zmiany zachowań, które w jej ocenie utrzymają się także po pandemii. Produkty i marki konsumenckie będą musiały się do nich dostosować.

Trend pierwszy to nowa fala nabywców w handlu elektronicznym. Zdaniem analityków Kantar w nadchodzącym roku handel elektroniczny jeszcze bardziej wyprzedzi tradycyjny handel detaliczny. Wielu konsumentów w czasie pandemii po raz pierwszy kupiło coś online, a klienci już wcześniej korzystający z tego kanału, robili to częściej.

Prawie co trzecie gospodarstwo domowe (32 proc. ogółem i 40 proc. gospodarstw domowych z dziećmi) zwiększyło lub znacząco zwiększyło wydatki na zakupy przez Internet w okresie pandemii. Przedstawiciele co trzeciego gospodarstwa domowego (33 proc.) są zdania, że w przyszłości będą kupować więcej w ten sposób. Udział tych odpowiedzi wzrósł do 40 proc. w przypadku osób wrażliwych na aspekty ekologiczne i do prawie połowy (45 proc.) wśród gospodarstw domowych z dziećmi. Przyspieszający boom w handlu elektronicznym przyczyni się do upowszechnienia wcześniej mniej znanych marek.

38 proc. badanych stwierdziło, że nadal będzie dokonywać zakupów w sklepach internetowych, które odwiedziło po raz pierwszy w czasie obecnego kryzysu, a z kolei 31 proc. nabywców będzie nadal kupować te nowe produkty i usługi, które po raz pierwszy wypróbowało w tym okresie. Co czwarty kupujący przez internet uznaje tę metodę robienia zakupów za mniej satysfakcjonującą w porównaniu do wizyty w fizycznym sklepie.

Kolejny trend obejmuje większą wrażliwość cenową konsumentów. Niepokój związany z sytuacją gospodarczą w połączeniu z pesymizmem co do możliwości ponownego „odrodzenia się” wirusa, a także potencjalne długoterminowe skutki pandemii skłaniają analityków Kantar do wniosku, że kluczowym czynnikiem konkurencyjności marek staną się strategie cenowe i promocyjne oraz oferowanie wartości dodanej.

45 proc. gospodarstw domowych już obecnie doświadczyło spadku dochodów podczas pandemii (wzrost z 38 proc. w Fali 2 badania), a kolejna jedna czwarta (26 proc.) spodziewa się, że ich dochody zmaleją w przyszłości. Bardzo rozpowszechniony jest również pesymizm co do najbliższej przyszłości. Dwie trzecie osób spodziewa się, że postawienie gospodarki na nogi potrwa długo, a pandemia będzie miała długofalowe skutki, takie jak utrata miejsc pracy i problemy w działalności przedsiębiorstw (wzrost z 55 proc. w Fali 1).

Prawie trzy czwarte konsumentów (72 proc.) bardzo lub nieco niepokoi się potencjalną drugą falą pandemii, co może skutkować ponownym wprowadzeniem izolacji społecznej i zamknięciem różnych instytucji. W gospodarstwach domowych, które już odczuły na sobie finansowe skutki obecnej sytuacji, odsetek zaniepokojonych wzrasta do 76 proc. Z kolei udział osób twierdzących, że „zwraca większą uwagę na ceny” wzrósł z 59 proc. w Fali 2 do 68 proc. w Fali 4.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polacy-wchodza-w-kryzys-koronwirus-dlug-siegajacy-80-mld-zl ##

Co marki powinny robić w czasie pandemii?

Obecnie 45 proc. osób (40 proc. w Fali 2) uważa, że firmy powinny pomagać konsumentom, oferując zniżki i promocje. Oferowanie rabatów i promocji to obecnie najsilniej wyrażone oczekiwanie wobec marek, w ślad za stosowaniem środków higieny dla ochrony pracowników i zabezpieczeniem zaopatrzenia.

Ostatni trend dotyczy lokalności marek i produktów. Stosowane przez marki strategie pozyskiwania surowców i organizowania produkcji, które już teraz są ważne dla konsumentów nastawionych proekologicznie, nabiorą większego znaczenia także dla nabywców z rynkowego mainstreamu.

Konsumenci na całym świecie są obecnie przychylniej nastawieni wobec produktów, które zostały wyprodukowane lokalnie. 65 proc. ludzi preferuje towary i usługi pochodzące z ich własnego kraju. Odsetek ten wzrasta w przypadku osób uważających, że aktywnie poszukują rozwiązań przyjaznych dla środowiska (79 proc.) lub że są zaangażowane w ochronę środowiska (72 proc.). Krajem, w którym jest najwięcej zwolenników kupowania lokalnych produktów stały się Chiny – 87 proc. respondentów z tego kraju wyraziło taką opinię. W następnej kolejności są Włochy (81 proc.), Korea Południowa (76 proc.) i Hiszpania (73 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/35-proc-handlowcow-uwaza-ze-zmiana-zachowan-klientow-w-zwiazku-z-epidemia-bedzie-duza ##

42 proc. konsumentów twierdzi, że obecnie zwraca większą uwagę na pochodzenie produktów. W gospodarstwach domowych z dziećmi odsetek ten wzrasta do 52 proc.. Jeden na czterech konsumentów uważa, że właściciele używanych przez nich marek powinni sprowadzać produkcję z powrotem do własnego kraju, natomiast jedna trzecia martwi się, czy produkty wysyłane z zagranicy nie zagrażają ich bezpieczeństwu.

Jako szczególnie ryzykowne postrzegane są produkty z Chin i Stanów Zjednoczonych: odpowiednio 60 proc. i 47 proc. respondentów z pozostałych krajów wskazuje, że są nastawieni nieco lub znacznie mniej przychylnie wobec kupowania towarów i usług z tych dwóch krajów.

- Uważamy, że te trzy trendy nabiorą znaczenia w sytuacji, gdy największe światowe marki będą planowały powrót na ścieżkę zdrowego wzrostu w okresie po pandemii. Filarem działań każdej marki konsumenckiej musi stać się handel elektroniczny, a w szczególności zapewnienie klientom wspaniałych doświadczeń zakupowych. Podmioty o utrwalonej pozycji w e handlu będą musiały zwracać baczną uwagę na nowych konkurentów prowadzących sprzedaż bezpośrednio do konsumentów (D2C – direct-to-consumer), ponieważ podmioty te w okresie izolacji wykazywały się większą „zwinnością” i kreatywnością. Konieczne będzie opracowanie nowych strategii wartości dodanej w odpowiedzi na utrzymujące się przez jakiś czas obawy co do sytuacji gospodarczej. W ramach działań strategicznych marki będą musiały bliżej przyjrzeć się swoim strategiom pozyskiwania zasobów i badać możliwości wynikające ze swojej renomy i pozycji rynkowej - komentuje badanie Rosie Hawkins, dyrektor ds. innowacji w firmie Kantar

Kantar realizuje badania Barometr COVID-19 na ponad 50 rynkach.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online