Dwie oferty zakupu TVN. W tle najbogatsi Polacy

Radio ZET informuje o dwóch ofertach na zakup telewizji TVN. Jedna ma podchodzić od biznesmena Michała Sołowowa, druga od holdingu Wirtualnej Polski, a może być powiązana z szefem InPostu Rafałem Brzoską.

Dominik Senkowski
Dominik Senkowski
Udostępnij artykuł:
Dwie oferty zakupu TVN. W tle najbogatsi Polacy
fot. Shutterstock.com

Pod koniec grudnia ub.r. podawaliśmy, że Warner Bros. Discovery zaczął przygotowania do sprzedaży grupy TVN. Agencja Reuters podawała, że WBD przy procesie sprzedaży grupy TVN współpracuje z bankiem inwestycyjnym JPMorgan. W ostatnich tygodniach JPMorgan skontaktował się z firmami potencjalnie zainteresowanym kupnem polskiego nadawcy. 

Nowe informacje przekazało w środę Radio ZET. Twierdzi, że zakupem TVN jest zainteresowanych dwóch polskich inwestorów. Jednym z nich jest biznesmen Michał Sołowow, jeden z najbogatszych Polaków. Oferta miała także pojawić się ze strony holdingu Wirtualnej Polski, która ma wystąpić z innym podmiotem, „który może być powiązany z miliarderem i biznesmenem Rafałem Brzoską”.

WP i Sołowow chcą kupić TVN?

Złożyliśmy niewiążącą ofertę, uznając, że jest to rodzaj transakcji, na którą powinniśmy odpowiedzieć pozytywnie – powiedział agencji Bloomberg Maciej Gorzeliński, reprezentujący spółki należące do Sołowowa.

Rzecznik Holdingu WP Michał Siegieda odpisał zaś: "Z zasady nie komentujemy tematów związanych z M&A [mergers and acquisitions, fuzji i przejęć - przyp. red.]. Niezależnie od tego, czy jesteśmy nimi zainteresowani, czy nie”. Firma w ostatnich latach realizowała przede wszystkim przejęcia w segmencie e-commerce. We wrześniu 2024 roku sfinalizowała kupno za 16,7 mln euro 80 proc. udziałów spółki Creative Eye, do której należy rumuńska platforma turystyczna Litoralul Romanesc, natomiast w drugiej połowie grudnia porozumiała się co do przejęcia za 1 mld zł 100 proc. akcji Invia Group, właściciela internetowych platform turystycznych w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Polsce.

Czytaj także: Seria awansów w TVN

Szef InPostu Rafał Brzoska w niedawnej rozmowie z agencją Bloomberg zapewniał, że nie jest zainteresowany nabyciem stacji TVN od WBD. Radio ZET poprosiło teraz o komentarz jego współpracowników.

W grudniu ub.r. podawaliśmy, że premier Donald Tusk zdecydował, iż największe prywatne stacje telewizyjne - TVN i Polsat - zostaną wpisane na listę firm strategicznych, objętych ochroną przed agresywnym przejęciem przez zagraniczne spółki. - Nie odpuścimy i nie pozwolimy, aby wrogie państwa ingerowały w sposób bezczelny (...) w nasze codzienne życie, w naszą gospodarkę, czy procesy wyborcze - mówił premier. 

Dlaczego Warner Bros. Discovery sprzedaje TVN

Pod koniec grudnia agencja Reuters, powołując się na cztery osoby zbliżone do sprawy, podała, że Warner Bros. Discovery przy procesie sprzedaży grupy TVN współpracuje z bankiem inwestycyjnym JPMorgan. W ostatnich tygodniach JPMorgan skontaktował się z firmami potencjalnie zainteresowanym kupnem polskiego nadawcy. Na początku przyszłego roku mają one otrzymać zestaw szczegółowych informacji o grupie TVN.

- Przy analizowaniu sprzedaży TVN będziemy priorytetowo traktować jego status jako niezależnego nadawcy informacyjnego - przekazał rzecznik koncernu. Według dwóch źródeł Reutersa grupa TVN może zostać wyceniona na ponad 1 mld euro. 

Do doniesień o rozpoczęciu procesu sprzedażowego odniosła się Katarzyna Kieli, prezeska TVN oraz president i managing director Warner Bros. Discovery w Polsce, w mailu skierowanym do pracowników firmy. Przypomniała, że sprzedaż części swoich aktywów była rozważana przez koncern od kilku miesięcy.

- Czy do takiej sprzedaży dojdzie, jeszcze nie wiadomo. Co wiadomo, to że do potencjalnych inwestorów zostanie rozesłana informacja dotycząca naszego biznesu - potwierdziła.

W lipcu br. „Financial Times” donosił, że Warner Bros. Discovery przygotowuje plan podziału. Osoba zaangażowana w te plany powiedziała jednak, że choć taki podział początkowo wyglądał „atrakcyjnie na papierze, stworzyłby bardzo poważne wyzwania operacyjne”, np. dotyczące praw do transmisji sportowych albo określania, co i kiedy trafia do tradycyjnej telewizji, a co do streamingu. „W najlepszym przypadku będziemy mieli do czynienia z wieloletnimi wyzwaniami prawnymi” - stwierdziła.

Kieli w mailu zwróciła uwagę, że TVN już kilka razy zmieniał właściciela. - Z każdej zmiany wychodziliśmy mocniejsi. Razem przeszliśmy przez ostatnie, bardzo trudne lata i niezależnie od tego, czy do zmiany właściciela dojdzie czy nie, chciałabym żebyście mieli wszyscy pewność, że zarówno ja, jak i cały polski management jesteśmy razem z Wami. I tym razem przejdziemy przez to jeszcze mocniejsi - podkreśliła.

Zapewniła też, że niezależność dziennikarska pozostanie dla nadawcy kluczowa. - Oprócz tego, że jest to fantastyczna firma, z fantastycznymi pracownikami, to wartości którym wszyscy hołdujemy, na czele z niezależnością dziennikarską, są naszym trwałym fundamentem. I to się nigdy nie zmieni - stwierdziła.

TVN w amerykańskich rękach od dekady 

Grupa TVN weszła w skład koncernu Discovery na początku 2018 roku, gdy ten sfinalizował przejęcie za 14,6 mld dolarów Scripps Networks Interactive, poprzedniego właściciela (od połowy 2015 roku) polskiego nadawcy.

Grupa kapitałowa TVN ma w ofercie 12 stacji telewizyjnych (TVN, TVN7, TTV, TVN24, TVN24 BIS, TVN Style, TVN Turbo, HGTV, TVN Fabuła, TVN International, TVN International West, TVN International Extra) i grupa serwisów internteowych (na czele z TVN.pl i TVN24.pl). Do grupy kapitałowej oprócz TVN należy przede wszystkim 100 proc. udziałów brokera reklamowego TVN Media i spółki Stavka nadającej TTV oraz 32 proc. akcji Canal+ Polska.

W Warner Bros. Discovery cięcia i reorganizacja

W połowie grudnia ub.r. Warner Bros. Discovery ogłosił, że w swojej strukturze wyodrębni dwa główne segmentyobejmie kanały tv, m.in. te z portfolio grupy TVN. Natomiast w drugim pionie znajdą się wytwórnie produkujące filmy, seriale i gry wideo oraz platformy streamingowe, na czele z Maksem.

Koncern wskazał w komunikacie, że każdy z tych obszarów ma inne cele operacyjne i strategiczne. Segment telewizyjny będzie skupiał się na osiąganiu jak najwyższej rentowności i przepływów pieniężnych, co ma pomóc w zmniejszaniu zadłużenia. Natomiast pion ze streamingiem i wytwórniami ma na celu dalszy wzrost oraz wysokie zwroty z inwestycji

Na reorganizację zgodziła się rada dyrektorów koncernu (to odpowiednik rady nadzorczej w polskich firmach). Zmiany mają zostać wprowadzone do połowy przyszłego roku. Szef koncernu David Zaslav zaznaczył, że nowa struktura pozwoli Warner Bros. Discovery lepiej wykorzystywać „strategiczne możliwości pojawiające się na ewoluującym rynku mediów”.

Warner Bros. Discovery koszty redukuje od dwóch lat, mocno ograniczył m.in. produkcję HBO w części krajów europejskich (także w Polsce), a na początku ub.r. sprzedał właścicielowi SkyShowtime pakiet serialu (m.in. „Warszawiankę” z Borysem Szycem). Przeprowadzono też zwolnienia, o ich ostatniej fali, obejmującej ok. tysiąca pracowników, informowaliśmy w połowie lipca br.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"