Grupa TVN w ub.r. z 1,81 mld zł wpływów i 466 mln zł zysku. W górę wpływy z reklam i sponsoringu, w dół - od operatorów

W ub.r. grupa kapitałowa TVN zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 7,3 proc. do 1,81 mld zł oraz 466,22 mln zł zysku netto (wobec 34,93 mln zł rok wcześniej). Procentowo przychody ze sponsoringu zwiększyły się dużo bardziej niż z reklam - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według sprawozdania finansowego grupy TVN w ub.r. wraz ze wzrostem jej wpływów sprzedażowych zwiększyły się koszty sprzedaży - o 4,8 proc. do 1 mld zł. Z kolei koszty ogólnego zarządu wzrosły ze 126,95 do 132,19 mln zł, natomiast utrata wartości inwestycji w jednostki stowarzyszone i wspólne przedsięwzięcia wyniosła tylko 51 tys. zł (wobec 44,67 mln zł rok wcześniej). Ponadto firma nie poniosła dodatkowych kosztów związanych ze zmianą kontroli, które w 2016 roku wyniosły 42,1 mln zł.

W efekcie zysk TVN z działalności operacyjnej podskoczył o 33,3 proc. - z 418,96 do 558,57 mln zł. Mocno poprawiły się jeszcze dwa wskaźniki finansowe firmy: koszty finansowe zmalały z 231,05 do 55,16 mln zł, a różnice kursowe netto wyniosły 243,45 mln zł na plusie, wobec 105,79 mln zł na minusie w 2016 roku.

TVN wykupił obligacje i spłacił część kredytów

Skąd tak duże koszty finansowe w 2016 roku? Jak już informowaliśmy, firma wykupiła wtedy obligacje za 400 mln euro. Z kolei w ub.r. spłaciła 1,08 mld zł linii kredytowej uzyskanej od Scripps Networks Interactive.

Na koniec ub.r. TVN miał do spłaty 626,63 mln zł linii kredytowej od Scrippsa (wobec 1,25 mld zł rok wcześniej) i 667,34 mln zł od Polish Television Holding (wobec 707,84 mln zł na koniec 2016 roku).

grafika

TVN zapłacił w ub.r. 252,83 mln zł podatku dochodowego (wobec 53 mln zł rok wcześniej) i poniósł 30,02 mln zł straty z działalności zaniechanej (w 2016 roku miał z tego tytułu 950 tys. zł zysku.

Zysk netto firmy wyniósł 466,22 mln zł, podczas gdy w 2016 roku miał wartość 34,93 mln zł. Na koniec ub.r. nadawca miał do dyspozycji 68,94 mln zł w środach pieniężnych i ich ekwiwalentach, wobec 186,32 mln zł rok wcześniej.

grafika

W ub.r. zadłużenie netto TVN zmalało z 1,78 do 1,23 mld zł. Z kolei wskaźnik długu netto do skorygowanego zysku EBITDA z minionego roku spadł z 3,2 do 2.

grafika

Głównymi akcjonariuszami TVN są spółki Polish Television Holding (ma 50,65 proc. akcji) i Southbank Media (47,8 proc.), a pozostałe 1,55 proc. akcji należy do N-Vision. 100 proc. akcji Polish Television Holding i N-Vision w połowie 2015 roku przejął Scripps Networks Interactive, płacąc 584 mln euro. Niedługo potem poprzez swoją spółkę zależną Southbank Media skupił od inwestorów giełdowych pozostałe akcje TVN i wycofał nadawcę z warszawskiego parkietu.

Z kolei w marcu br. sfinalizowano kupno Scripps Networks Interactive przez Discovery. Dwa miesiące później powołano wspólne kierownictwo TVN i Discovery w Polsce, prezesem i dyrektorem zarządzającym obu firm został Piotr Korcyki (poprzednio TVN-em zarządzał Jim Samples z ramienia Scripps).

TVN zarabia głównie z reklam i sponsoringu, zmalały wpływy od operatorów kablowych i satelitarnych

W ub.r. wpływy grupy TVN z reklam wyniosły 1,29 mld zł, o 63,06 mln zł więcej niż rok wcześniej (to 5,1 proc. w górę). Procentowano bardziej (o 19,5 proc.), a wolumenowo mniej (o 32,42 mln zł) zwiększyły się przychody ze sponsoringu - ze 166,19 do 198,61 mln zł.

Z obu tych źródeł firma miała 1,49 mld zł, czyli 82,2 proc. jej wszystkich wpływów sprzedażowych. Rok wcześniej ten udział wyniósł 82,6 proc.

TVN wpływy reklamowe osiąga ze spotów w swoich 13 kanałach telewizyjnych i serwisach internetowych (na czele z Player.pl i TVN24.pl) oraz z działalności TVN Media, która jako broker obsługuje wiele mniejszych nadawców.

Według danych Nielsen Audience Measurement w całym ub.r. TVN miał 9,87 proc. udziału w rynku oglądalności, TVN24 - 4,27 proc., TVN7 - 3,29 proc., TTV - 1,78 proc., TVN Style - 0,67 proc., TVN Turbo - 0,54 proc., HGTV - 0,42 proc., TVN24 BiS - 0,38 proc., TVN Fabuła - 0,32 proc., Travel Channel - 0,15 proc., a Food Network - 0,11 proc. Łącznie te stacje miały 18,9 proc. udziału.

Z kolei serwisy i aplikacje internetowe TVN w kwietniu br., w środku wiosennej ramówki, zanotowały 10,44 mln realnych użytkowników i 194,3 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).

grafika

Przychody abonamentowe TVN w ub.r. wyniosły 222,89 mln zł (po spadku o 1,1 proc. w skali roku), a wpływy z pozostałych źródeł wzrosły o 31,41 mln zł do 99,5 mln zł (to 46,1 proc. w górę).

Wpływy abonamentowe to głównie opłaty od operatorów kablowych i satelitarnych za posiadanie w ofercie stacji TVN. Natomiast pozostałe przychody pochodzą przede wszystkim z usług produkcyjnych i technicznych, najmu, sprzedaży licencji programowych, dystrybucji kinowej oraz usług audiotele i SMS.

Więcej na produkcję, pensje i marketing

Po stronie kosztów TVN zdecydowanie największą pozycją są te związane z amortyzacją i utratą wartości kosztów produkcji telewizyjnych i kinowych. W ub.r. nakłady w tym zakresie wyniosły 550 mln zł, po wzroście o 40,06 mln zł, czyli 7,8 proc.

Nakłady na wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników zwiększyły się o 5,8 proc. do 194,11 mln zł, a na marketing i badania - o 28,3 proc. do 72,45 mln zł. Wzrosły też koszty opłat za prawa autorskie (o 9,6 proc. do 58,95 mln zł), nadawania stacji telewizyjnych (o 3,3 proc. do 57,23 proc.). Natomiast odpisy aktualizujące wartość należności wyniosły 4,95 mln zł, wobec tylko 225 tys. zł rok wcześniej.

Z kolei zmalały wydatki firmy na amortyzację i utratę wartości licencji programowych - o 5,07 mln zł (czyli 3,5 proc.) do 137,65 mln zł.

Wynagrodzenia członków zarządu TVN w ub.r. wyniosły 14,79 mln zł, wobec 17,08 mln zł rok wcześniej. Członków zarządu obejmują dwa plany motywacyjne. Pierwszy obowiązuje od 2014 do 2018 roku, określono w nim premię retencyjną (związane z odejściem na emeryturę lub śmiercią), zależną od wyników i transakcyjną (związaną ze sprzedaż TVN w 2015 roku). Łączna wartość premii wyniesie od 21 do 63 mln zł. Ponadto w ramach planu motywacyjnego Scrippsa członkowie zarządu w 2016 roku dostali akcje tego koncernu o wartości 1,87 mln zł, a w ub.r. - o wartości 3,03 mln zł.

W ub.r. członkami zarządu TVN byli Jim Samples (jako prezes), Piotr Korycki (wiceprezes) oraz Maciej Maciejowski, Edward Miszczak, Adam Pieczyński, Marek Szydłowski i Piotr Tyborowczi. Oprócz Samplesa wszyscy dalej są w zarządzie firmy.

grafika

TVN stracił w bilansie na sprzedaży Mango Media, Gamellonie i Everytap

W lipcu ub.r. TVN ogłosił, że sprzedaje firmie Studio Moderna Polska spółkę Mango Media nadającą kanał z telezakupami Mango24. Wartość transakcji, sfinalizowanej z końcem ub.r., wyniosła 8,06 mln zł. Wcześniej TVN w swoim bilansie wyceniał Mango Media na 36,34 mln zł, dlatego ze sprzedaży spółki zanotował stratę w bilansie wynoszącą 28,28 mln zł.

W 2016 roku Mango Media zanotowała 55,28 mln zł wpływów ze sprzedaży i 772 tys. zł straty netto, w od stycznia do czerwca ub.r. - 33,03 mln zł wpływów ze sprzedaży i 417 tys. zł straty netto

grafika

TVN w 2016 roku, poprzez uruchomiony wtedy fundusz TVN Ventures, zainwestował w aplikację mobilną Everytap (nie podano, ile jej udziałów i za jaką cenę kupił). W 2016 roku na TVN przypadło 468 tys. zł straty Everytap, a w ub.r. - 314 tys. zł straty.

W listopadzie ub.r. TVN sprzedał udziały Everytap za symboliczny tysiąc zł. Z racji wcześniejszego oszacowania wartości spółki w bilansie, jej sprzedaż oznaczała 2,19 mln zł straty.

Jednocześnie TVN sprzedał również większościowy pakiet udziałów spółki Gamellon działającej jako sieć partnerska obsługująca kanały youtube’owe. Wartość transakcji to 200 tys. zł.

grafika

W 2016 roku Gamellon zanotował 2,1 mln zł wpływów sprzedażowych i 27 tys. zł zysku netto, a od stycznia do października ub.r. - 3,7 mln zł wpływów i 252 tys. zł straty.

Na koniec października ub.r. spółka miała 265 tys. zł aktywów, a TVN w bilansie wyceniał ją na 1,79 mln zł. W konsekwencji na sprzedaży zanotował 1,8 mln zł straty.

grafika

Cyfrowy Polsat miał prawie 10 mld zł przychodów w 2017 roku

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 1 proc. do 9,83 mld zł i spadek zysku netto o 7,4 proc. do 945,2 mln zł. W raporcie finansowym podała, że zapłaciła 399,8 mln zł podatku dochodowego, wobec 12,4 mln zł w 2016 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów