TVP chętniej oglądana w grupie 16-59 niż w 16-49, stacje komercyjne odwrotnie

W grupie wiekowej 16-59 lat, którą zaczęło stosować w rozliczeniu z klientami biuro reklamy TVP, udziały głównych anten publicznego nadawcy są wyższe niż w powszechniej przyjętej przez rynek grupie 16-49. Słabiej wypadają tam zaś czołowe stacje prywatne.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:

Telewizja Polska zaczęła stosować grupę rozliczeniową 16-59 od lutego tego roku. Publiczny nadawca argumentuje dołączenie do stosowanej przez rynek grupy 16-49 pięćdziesięciolatków tym, że „osób w  tym wieku jest coraz więcej, są one bez porównania bardziej zamożne, a przede wszystkim ich stosunek do życia, a w szczególności potrzeby konsumenckie praktycznie nie różnią się od cech typowych dla osób o dekadę młodszych”. Argumenty te popiera m.in. wynikami raportu 4P research mix „Polski konsument 50+” i badań GfK (więcej na ten temat).

Z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez jednego z nadawców, wynika, że publiczna telewizja lepiej wypada w grupie 16-59 niż w tradycyjnej grupie komercyjnej.  W I kwartale br. udział TVP1 w grupie 16-59 wyniósł 12,05 proc., o 1,47 proc. mniej niż rok wcześniej. To jednak zdecydowanie lepiej niż w grupie 16-49, gdzie wynik Jedynki to 10,46 proc. (spadek o 2,88 proc.). Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku TVP2 - jej wynik w 16-59 to 9,54 proc., a w 16-49 - 8,93 proc.

Liderami w obu grupach są nadal stacje komercyjne, ale ich wyniki w I kwartale tego roku były tam niższe niż w 16-49. TVN w grupie rozliczeniowej stosowanej przez TVP miała 12,75 proc. udziału (zajmowała tam pierwsze miejsce), a w grupie komercyjnej - 13,06 proc. Jeszcze gorzej wypadał Polsat, dla którego udziały wynosiły odpowiednio 12,41 proc. i 13,2 proc. (w grupie 16-49 był liderem rynku).

Lepsze wyniki w grupie 16-59 niż w 16-49 notowały też inne kanały Telewizji Polskiej jak TVP Seriale czy szczególnie TVP Info (stosunek 1,55 proc. do 1,06 proc. ), a także mniejsze stacje naziemne jak TV Puls, TVN7, TV4 oraz newsowe kanały TVN24 i Polsat News. Słabiej w grupie uwzględniającej 50-latków radziły sobie natomiast m.in. Discovery Channel czy Polo TV.

Topowe kanały w I kwartale w grupach 16-59 i 16-49

Małgorzata Tarasiuk, trading director w domu mediowym MEC, zwraca uwagę na to, że w grupie 16-49 główne anteny Telewizji Polskiej notowały w ostatnich latach zdecydowanie większe spadki udziałów niż inne stacje ogólnopolskie.  W marcu br. udział Jedynki w grupie komercyjnej był bowiem aż o 36,72 proc. niższy niż w marcu 2011 roku, a przypadku Dwójki spadek wyniósł tylko niewiele mniej, bo 33,83 proc. TVN i Polsat straciły za to o połowę mniej niż kanały TVP - ich udziały zmalały na przestrzeni trzech lat odpowiednio o 15,95 proc. i 17,2 proc.

Marcowe udziały głównych stacji na przestrzeni lat

- Polsat i TVN w walce o dodatkowe przychody poszerzyły ofertę o pośrednictwo w sprzedaży czasu w stacjach tematycznych spoza swojego portfolio. TVP takiego ruchu nie uczyniło. Być może stąd pomysł na zmianę grupy rozliczeniowej? Pozwoli to zyskać większe zasoby i  - jak zapewne oszacował nadawca - może pomóc w zwiększeniu  przychodów. Czy się uda? Wyniki finansowe TVP będą odpowiedzią - mówi Tarasiuk.

Zdaniem trading director z MEC, nie wydaje się, by pozostałe telewizje miały podążyć tropem TVP i zmienić grupę celową. - W stacjach komercyjnych standardem była i jest grupa wszyscy1 6-49, a przy zakupie bardziej stargetowanym, także grupy młodzieżowe lub dziecięce - mówi Małgorzata Tarasiuk - Niewykluczone, że w jakiejś perspektywie znów nadawcy ujednolicą grupę rozliczeniową - choćby ze względu na możliwość porównania kosztów, udziałów w czasie oglądania itp. Ale czy będzie to akurat grupa 16-59? Nie wiadomo - dodaje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online