UOKiK karze Telekomunikację Stacjonarną za niedozwolone opłaty od klientów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 326,4 tys. zł kary na Telekomunikację Stacjonarną za stosowanie niedozwolonych zapisów w umowach, m.in. pobieranie opłat opłaty aktywacyjnej i wyrównawczej. To kolejna kara dla spółki będącej w likwidacji.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
UOKiK karze Telekomunikację Stacjonarną za niedozwolone opłaty od klientów
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK (fot. materiały prasowe)

Kara dotyczy pobierania przez Telekomunikację Stacjonarną opłaty aktywacyjnej (na start - 14,76 zł) i wyrównawczej (przy rozwiązaniu umowy - 25 zł za każdy miesiąc, który pozostał do jej końca) w sytuacji, gdy spółka nie zaczęła świadczyć usługi abonamentu.

W komunikacie UOKiK-u zaznaczono, że takie opłaty są niezgodne z Prawem telekomunikacyjnym, a firma pobierała je także od osób, które korzystały z jej usług wyłącznie przez numer dostępu, natomiast nie zmieniły operatora w zakresie abonamentu.

- Tymczasem celem modelu wyboru dostawcy usług telefonicznych przez numer dostępu lub preselekcję było umożliwienie konsumentom korzystania z konkurencyjnych ofert operatorów, przed każdym nawiązaniem połączenia. Mogą mieć numery dostępu nawet kilkunastu firm telekomunikacyjnych i za każdym razem wybierać najbardziej atrakcyjną w danej chwili ofertę. Pobieranie dodatkowych opłat od takich umów zniechęcałoby konsumentów do zawierania ich z większą liczbą dostawców usług - opisano.

Wiele skarg na Telekomunikację Stacjonarną

- Otrzymaliśmy wiele skarg na Telekomunikację Stacjonarną, która za cel swoich praktyk obierała przede wszystkim seniorów. Nieetyczne i niedopuszczalne jest zdobywanie nowych klientów nieuczciwymi metodami - poprzez podszywanie się pod dotychczasowego operatora, do którego klienci mają już zaufanie. Zakwestionowaliśmy także bezprawne pobieranie niektórych opłat - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

Urząd opisuje, że pracownicy Telekomunikacji Stacjonarnej najczęściej przedstawiali ofertę telefonicznie, a potem wysyłali do klienta kuriera z umową do podpisania. Sugerowali konsumentom, że chodzi o korzystniejsze warunki umowy z dotychczasowym operatorem, a nie o zawarcie nowej umowy z inną firmą.

Podkreślały to osoby, które przesłały skargi do UOKiK-u. - Podpisałam z tą spółką umowę, ponieważ osoba przedstawiła się, że jest z Orange, w której mam abonament i zaproponował korzystniejsze warunki. Spytałam czy to Orange i pokazałam moje rachunki i ten pan potwierdził, że tak - napisała jedna z konsumentek. - Jestem osobą starszą, mam 85 lat, niedowidzę i niedosłyszę, dlatego wszystkie ważne decyzje podejmuję po konsultacji z moimi dziećmi. Sprawę przedstawiono mi tak, że byłem przekonany, że chodzi o firmę Orange - stwierdził inny klient.

UOKiK zaznaczył, że Telekomunikacja Stacjonarna kierowała ofertę głównie do seniorów. Średni wiek klientów wyliczony z ponad tysiąca zawartych umów to 71,5 roku. Oprócz wprowadzania ich w błąd co do nazwy firmy i celu podpisania umowy, kurierzy często wbrew przepisom nie zostawiali im podpisanych dokumentów albo wręczali niekompletne, np. bez pierwszej strony z nazwą firmy czy bez wzoru odstąpienia od umowy.

W konsekwencji wielu konsumentów o zmianie operatora dowiadywało się dopiero, gdy przychodził rachunek do zapłaty od nieznanej firmy, a bez dokumentów nie mogli też sprawdzić warunków umowy ani cennika.

W grudniu 2019 r. prezes UOKiK-u po przeprowadzonym postępowaniu stwierdził, że Telekomunikacja Stacjonarna stosuje w umowach niedozwolone postanowienia dotyczące m.in. automatycznego przedłużania umów na 2 lata czy udzielania nieodwołalnych pełnomocnictw do przeniesienia numeru. Nałożył ponad 56 tys. zł kary, operator odwołał się od niej do sądu.

Telekomunikacja Stacjonarna jest obecnie w trakcie likwidacji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"