Poznańska spółka Expectes organizuje pokazy handlowe, na których sprzedaje na nich sprzęt AGD oraz produkty wełniane. Dzwoniąc do konsumentów, jej telemarketerzy podają się za przedstawicieli Fundacji Reklamy Społecznej i zapraszają na prezentację w ramach akcji „Polska przedsiębiorcom”, której celem jest ratowanie miejsc pracy.
- Spółka Expectes wprowadzała konsumentów w błąd i kusiła ich podarunkami, aby przyszli na pokaz i kupili oferowane tam produkty. Szczególnie rażący jest fakt, że w rozmowach z konsumentami telemarketerzy ukrywali prawdziwą tożsamość przedsiębiorcy i powoływali się na nieistniejącą fundację, co miało dodatkowo oddziaływać na emocje rozmówców – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
2,3 mln zł kary od UOKiK

Prezes UOKiK zakwestionował praktyki firmy i nałożył na nią karę w wysokości 2 342 230 zł. UOKiK uznał, że firma wprowadzała w błąd konsumentów, informując ich o przyczynie zaproszenia na pokaz ("ratowanie miejsc pracy" przez Fundację Reklamy Społecznej) oraz o tym, że spotkanie i prezenty za udział w spotkaniu są finansowane przez sponsora (nie były).
Telemarketerzy Expectes wywoływali u konsumentów wrażenie, że już za sam udział w prezentacji każda para przychodząca na spotkanie dostanie ciśnieniowy ekspres do kawy, co nie było prawdą.
W trakcie pokazu przedstawiciele spółki przeprowadzali także różne losowania "nagród" rzeczowych" wśród uczestników - noży, żelazka, maszynki do mięsa, wyciskarki. W rzeczywistości osoby wylosowane miały możliwość wyboru jednej z kilku kopert, a w wylosowanej kopercie były wyszczególnione artykuły eksponowane na prezentacji, ale warunkiem ich otrzymania był zakup jednego z oferowanych produktów. UOKiK ustalił, że wszystkie losowania mają fikcyjny charakter i stanowią jedynie
element prezentacji mający na celu zachęcenie konsumentów do zakupu prezentowanego sprzętu.

Prezes UOKiK w wydanej decyzji nakazał spółce natychmiast zaprzestać stosowania wszystkich opisanych wyżej zakwestionowanych praktyk.










