UOKiK znów karze za fałszywe opinie w internecie

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał dwie firmy publikujące fałszywe opinie o produktach i usługach. Łącznie mają zapłacić 85 tys. zł grzywny.

tw/pap
tw/pap
Udostępnij artykuł:
UOKiK znów karze za fałszywe opinie w internecie
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK (fot. materiały prasowe)

Jak poinformowano w komunikacie, zastrzeżenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów budzi publikowanie opinii o produktach i usługach na różnych internetowych portalach (np. Google Maps, czy Tripadvsor) przez firmy SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa – Łukasz Wudyka w Krakowie, oraz Best-Review Krzysztof Michalski w Lesznie.

"Zachowujemy zasadę obiektywności, czyli kreujemy maksymalnie neutralne wrażenie treści, aby przekaz informacyjny nie wydał się reklamą" - takim hasłem reklamowała swoje usługi firma SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa - Łukasz Wudyka w Krakowie. Natomiast firma Best-Review Krzysztof Michalski w Lesznie informowała: "Pamiętaj, że nie musisz czekać na to, aby użytkownicy docenili Twoją pracę poprzez zamieszczenie pozytywnych ocen. Możesz mieć je od zaraz. Wystarczy, że skorzystasz z naszego wsparcia (…)."

W komunikacie UOKiK podkreślono, że przedsiębiorcy "nie korzystali z usług i towarów swoich kontrahentów, a mimo to je oceniali. Oferowali także publikowanie opinii wcześniej przygotowanych przez ich zleceniodawców". - Wielu konsumentów, którzy korzystają z opinii innych użytkowników przed wyborem produktów lub usług, mogło zostać wprowadzonych w błąd myśląc, że mają do czynienia z prawdziwymi opiniami - dodano.

Fałszywe opinie w Google Maps i Tripadvsor. Kara od UOKiK

W opinii prezesa UOKiK doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, w związku z czym, nałożył on na wspomniane firmy kary finansowe. Best–Review Krzysztof Michalski w Lesznie ma zapłacić 35 tys. zł, a SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa - Łukasz Wudyka w Krakowie - 50 tys. 618 zł (ma także poinformować o decyzji na swojej stronie internetowej i na portalu Facebook).

"Obie firmy nie oferują już usługi zamieszczania nieprawdziwych recenzji. Decyzje nie są prawomocne. Przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu" - podkreślił UOKiK.

- Recenzje publikowane przez ukaranych przedsiębiorców pozorowały opinie rzeczywistych klientów. Wprowadzały w błąd, ponieważ sztucznie podwyższały renomę sprzedawcy czy jakość produktu lub usługi. Tymczasem, renoma i prestiż przedsiębiorców powinny opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Na procederze publikowania fałszywych opinii tracą zarówno konsumenci, jak i uczciwi przedsiębiorcy, którzy w sposób zgodny z prawem zbierają komentarze o swoich produktach - powiedział, cytowany w komunikacie, Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W komunikacie przypomniano, że UOKiK już wcześniej interweniował w sprawie firm publikujących fałszywe opinie. Do tej pory zapadły rozstrzygnięcia wobec: Agencja City Damian Trzciński z Poznania, Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa, J&J Jakub Brożyna w Rzeszowie.

"W toku są także postępowania przeciwko Mastermarketing A&K LTD w Londynie oraz Tomasz Ciuła Project Management w Nowym Sączu. Mogą się zakończyć nałożeniem kary do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy" - podkreślono.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7