UPC i Vectra w 2012 r. więcej na reklamę, Netia o połowę mniej

Cennikowy budżet reklamowy Netii (bez działań w internecie) był w ub.r. o prawie połowę mniejszy niż rok wcześniej. Za to wydatki UPC Polska i Vectry wzrosły mniej więcej o jedną piątą.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Z danych Kantar Media przygotowany dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że wydatki reklamowe Netii (bez uwzględniania internetu) cennikowo wyniosły w ub.r. 46,9 mln zł. To aż o 48,6 proc. mniej niż w 2011 roku. Tłumacząc ten spadek w pierwszym półroczu, dyrektor marketingu Netii Michał Dolny mówił nam, że firma wstrzymała działania reklamowe na czas Euro, bo nie miała z nim nic wspólnego. Jednak w drugiej połowie roku budżet marketingowy operatora się nie zwiększył: od stycznia do lipca wyniósł 23,4 mln zł, a od sierpnia do grudnia - 23,5 mln zł.

Przez cały rok w kampaniach Netii występował Tomasz Kot. Wiosną reklamował m.in. konkurs „Wydżampuj swoje TV”, a jesienią, kolejno jako romantyczny wokalista i hip-hopowiec, promował Telewizję Osobistą (zobacz te reklamy). Reklamy operatora od lat przygotowuje agencja Brasil. Natomiast pod koniec ub.r. Netia wybrała nowe domy mediowe: Carat Polska (w zakresie ATL) i Value Media (w internecie), rezygnując ze współpracy z ZenithOptimedia Group.

Z kolei dwie największe sieci kablowe - tak samo jak Netia dostarczające telewizję, internet i telefonię stacjonarną - zwiększyły w ub.r. swoje pozainterentowe budżety reklamowe. UPC Polska cennikowo wydała 40,7 mln zł, czyli 20,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Operator szczególnie intensywnie reklamował się w pierwszym półroczu, przeznaczając na to od stycznia do lipca aż 32,4 mln zł, podczas gdy jesienią jego wydatki wyniosły już tylko 8,3 mln zł.

W reklamach UPC od paru lat występuje Katarzyna Pakosińska, wcielając się w podwójną rolę: rozsądnej brunetki i naiwnej blondynki. W takiej konwencji jest też utrzymana trwająca obecnie kampania (więcej na ten temat). Obsługą reklamową UPC niezmiennie zajmują się agencja Draftfcb + Ad Fabrika i dom mediowy MediaVest.

Cennikowy budżet reklamowy Vectry wzrósł w ub.r. o 17,7 proc., do kwoty 22,7 mln zł, z której 10,5 mln zł przypadło na okres od stycznia do lipca, a 12,2 mln zł - na od sierpnia do grudnia. W ub.r. sieć reklamował m.in. Hardkorowy Koksu (zobacz to), a kreację jej kampanii przygotowywała agencja BBDO Warszawa. Teraz będzie się tym zajmować Scholz&Friends Warszawa, która wygrała rozstrzygnięty właśnie przetarg.

Trudno oszacować, ile sieci kablowe i Netia przeznaczyły na reklamę w internecie, ponieważ w badaniu IAB AdEx ich wydatki są zaliczana do segmentu telekomunikacyjnego, w którym dominują operatorzy komórkowi, wydający na reklamę wielokrotnie więcej. Dla porównania: offline’owy budżet marketingowy Orange wyniósł w ub.r. 754 mln zł, PTC - 496 mln zł, Polkomtela - 375 mln zł, a Play - 305 mln zł (zobacz szczegóły).  Według IAB AdEx w pierwszych trzech kwartałach ub.r. cały sektor telekomunikacyjny na reklamę w internecie wydał, przy uwzględnieniu rabatów, 115 mln zł (więcej na ten temat ).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"