Właściciel Canal+ chce podzielić się na cztery podmioty

Rada nadzorcza Vivendi zatwierdziła podział konglomeratu na cztery podmioty. Canal+ ma skupiać się na działalności telewizyjnej i streamingowej, Havas na reklamowej, a Lagardère i Prisma Media na wydawniczo-dystrybucyjnej. Czwarta spółka ma mieć charakter inwestycyjny.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Właściciel Canal+ chce podzielić się na cztery podmioty

Francuski koncern już w grudniu poinformował, że rozważa podział swojej działalności. Wówczas była mowa o trzech podmiotach, z których każdy byłby notowany na giełdzie. Podział miałby na celu zwiększenie wycenianej wartości poszczególnych części koncernu. Otwierałby też drogę do fuzji i rozwoju konkretnych podmiotów.

Jak informuje „Le Figaro” nowością jest plan stworzenia firmy łączącej aktywa wydawnicze i dystrybucyjne w oparciu o Lagardère i Prisma Media, grupy wydającej magazyny i tygodniki z programem telewizyjnym we Francji, która w 2021 roku została przejęta przez Vivendi. W skład Canal+ weszłyby też wszystkie spółki zależne i holdingi, takie jak M7 Group, SPI International, a także udziały w Viaplay, MultiChoice i Viu. Niebawem Canal+ może zwiększyć udziały w wycofującym się z Polski serwisie streamingowym ze sportem.

Zmiany po przejęciu Lagardère

Pod koniec listopada Vivendi, właściciel m.in. Grupy Canal+, ogłosił sfinalizowanie przejęcia koncernu Lagardère. W portfolio Lagardère są m.in. tytuły prasowe „Paris Match”, „Le Journal du Dimanche”, stacje radiowe Europe 1, Europe 2, RFM. Firma jest również właścicielem wydawnictw Hachette Livre czy Larousse, a za pośrednictwem spółki Lagardère Travel Retail sieci sklepów Aelia Dutyfree, 1 Minute, inmedio, Hubiz i Relay. Lagardère posiada również teatry, takie jak Casino de Paris. Niektóre z tych marek działają w Polsce.

W wyniku transakcji Vivendi posiada 60 proc. udziałów w Lagardère i może korzystać z ponad połowy głosów podczas zgromadzenia akcjonariuszy. Francuski gigant, do którego należy m.in. Grupa Canal+, zwiększa po zmianach zatrudnienie z 38 tys. do 66 tys. pracowników na wszystkich kontynentach. Spodziewany jest wzrost sprzedaży o 72 proc. z 9,6 mld euro do 16,5 mld euro w porównaniu z 2022 rokiem.

Vivendi zapowiada, że poprzedzi ostateczne decyzje o podziale szerokimi konsultacjami z udziałem pracowników. Następny raport o realizacji planu ma zostać przedstawiony 7 marca. Wszelkie decyzje będą musiały uzyskać akceptację urzędów antymonopolowych. Eksperci w rozmowie z dziennikiem „Les Echos” pozytywnie oceniają chęć połączenia Lagardère i Prisma Media w jeden podmiot. Uważają, że tytuły prasowe „zginęłyby” w spółce zajmującej się także handlem detalicznym. Nie wykluczają, że Vivendi zdecyduje się na sprzedaż sieci sklepów, takich jak Aelia Dutyfree, 1 Minute, inmedio, Hubiz i Relay. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów