W I połowie br. 1,45 mld zł na reklamy w polskim internecie. Display i SEM dalej dominują, potroiły się wydatki w mobile’u

W pierwszej połowie br. wydatki reklamowe w polskim internecie wzrosły w skali roku o 15,7 proc. do kwoty 1,45 mld zł. Procentowo najbardziej urosły inwestycje marketingowe w mobile’u i social media, ale nadal dominującymi segmentami są reklamy graficzne i w wyszukiwarkach.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
W I połowie br. 1,45 mld zł na reklamy w polskim internecie. Display i SEM dalej dominują, potroiły się wydatki w mobile’u
fot. Shutterstock.com

Według badania AdEx w minionym półroczu na reklamy internetowe w Polsce przeznaczono o 196 mln zł więcej niż rok wcześniej. - Jeśli trend ten utrzyma się w kolejnych miesiącach, rok 2015 może zakończyć się rekordową wartością 3 mld zł - prognozuje IAB Polska.

Głównym motorem wzrostu jest reklama graficzna (klasyfikowana bez wideo), na którą nakłady zwiększyły się o 24 proc., dzięki czemu jej udział w rynku urósł z 24 proc. do 26 proc. , natomiast licząc razem z wideo stanowiła aż 46,6 proc. rynku, o 4 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. - W dużym stopniu na tempo rozwojowe tego formatu ma wpływ wideo online z dynamiką na poziomie 33 proc. oraz reklama w social mediach, której wartość wzrosła o 104 proc. - analizuje IAB.

Inwestycje na reklamy SEM zwiększyły się w skali roku o 11 proc., a na ogłoszenia - o 8 proc., przy czym oba formaty zanotowały spadku udziałów rynkowych o 1 pkt proc. Natomiast nakłady na e-mail marketing zmalały o 8 proc.

Wydatki na reklamy mobilne zwiększyły się aż o 282 proc., a ich udział wyniósł już 14,2 proc.

Zdecydowanie największym sektorem reklamodawców w internecie jest motoryzacja, która w pierwszym półroczu zapewniła 19 proc. wszystkich wydatków. Udział branży finansowej wyniósł 11 proc., a handlowej - 9 proc. W skali roku najbardziej wydatki reklamowe zwiększyły producenci napojów i alkoholi oraz sektor mediów, książek, CD i DVD.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-rynek-reklamowy-zyskal-2-8-proc-najbardziej-w-gore-reklama-internetowa-i-radiowa-prasa-mocno-w-dol ##

grafika

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (szac.), Freshmail, GG-Network, Google - wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YouTube, Google Display Network i mobile (szac.), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (szac.), Interia.pl, Iplex (szac.), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, Lowe, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (szac.), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 28 września 2015 r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+