W internecie Polacy najczęściej udostępniają adresy e-mail i zdjęcia. Fake newsy częstsze niż wirusy

Najczęściej udostępniane online informacje na własny temat przez polskich internautów to adres e-mail, zdjęcie i data urodzenia. Prawie połowa użytkowników natrafiła w sieci na tzw. fake newsy, a co trzeciej osobie zdarzyło się pobrać wirusa - wynika z badania CBOS.

km
km
Udostępnij artykuł:

Wraz z rozwojem internetu, w tym przede wszystkim serwisów społecznościowych, coraz więcej danych na nasz temat jest dostępnych w sieci i, co istotne, większość z nich zamieszczają dobrowolnie sami użytkownicy. Do informacji najczęściej udostępnianych online należą: adres e-mail, który zamieściła w sieci ponad połowa użytkowników (56%, w tym 9% dla wszystkich), zdjęcie, na którym widoczna jest twarz udostępniającego (55%, w tym 26% dla wszystkich), a także data urodzenia (51%, w tym 14% dla wszystkich).

Spośród wszystkich typów informacji, o które pytano respondentów, zdjęcia są najczęściej publikowane bez ograniczania grupy odbiorców. Około 1/3 korzystających z internetu udostępniła online, z tym że na ogół do wiadomości wybranych osób lub firm (instytucji), informacje o swoich zainteresowaniach, poglądach lub przynależności do grup (35%), o miejscu przebywania (32%), o swoim związku, stanie cywilnym (30%), a także podało numer telefonu (30%). Rzadziej zamieszczano online dane z adresem zamieszkania (25%), miejscem zatrudnienia (24%), wypowiedzi na jakiś temat podpisane imieniem i nazwiskiem (24%) oraz materiały wideo umożliwiające identyfikację publikującej je osoby (18%).

grafika

Przynajmniej jedną z tych informacji udostępniło w sieci dla wszystkich 36% internautów, dla wybranych osób lub firm (instytucji) – 71%, a w jeden lub drugi sposób – 80%. Inaczej mówiąc: 1/5 internautów (20%) nie udostępniała w sieci żadnych informacji o sobie, 44% zamieściło coś online wyłącznie dla ograniczonego grona odbiorców, a 36% – dla wszystkich potencjalnych odbiorców.

Od poprzedniego pomiaru, przeprowadzonego w 2015 r., nie zmieniła się skala zamieszczania w sieci prywatnych informacji. Można jednak zauważyć, że obecnie więcej osób niż wówczas zamieszcza je dla ograniczonej grupy odbiorców, a mniej – dla wszystkich.

grafika

Zamieszczaniu online prywatnych informacji sprzyja obecność w serwisach społecznościowych. W największym stopniu dotyczy to publikowania zdjęć, daty urodzenia, informacji o zainteresowaniach, poglądach i przynależności do grup, a także o związku lub stanie cywilnym oraz wypowiedzi podpisanych imieniem i nazwiskiem.

grafika

Informacje na swój temat niemal powszechnie zamieszczali w sieci użytkownicy internetu mający mniej niż 35 lat, zwłaszcza najmłodsi (18–24 lata), których dodatkowo wyróżnia to, że publikowali je często dla wszystkich potencjalnych odbiorców. Badani mający 35 lat i więcej nie tylko nieco rzadziej niż młodsi udostępniali w internecie prywatne informacje, ale także przeważnie ograniczali grupę ich odbiorców do wybranych osób lub firm (instytucji). Prywatne dane dla ograniczonego grona odbiorców na ogół podają również internauci z wykształceniem podstawowym i, rzadziej, wyższym. Z kolei użytkownicy mający wykształcenie zasadnicze zawodowe i średnie publikują je w sposób zróżnicowany – połowa z nich dla wszystkich potencjalnych odbiorców, a połowa – tylko dla wybranych. Płeć nie wpływa na sam fakt udostępniania danych w sieci. Można natomiast zauważyć, że kobiety w większym stopniu niż mężczyźni zamieszczają informacje wyłącznie do wglądu wybranych osób lub firm, natomiast mężczyźni częściej publikują je dla wszystkich.

grafika

W ramach badania sprawdzono także jaka jest skala negatywnych doświadczeń wynikających z obecności online. Najczęściej wskazywanym ryzykiem związanym z korzystaniem z internetu jest natrafianie na nieprawdziwe informacje. Zdarzyło się to prawie połowie użytkowników (45%), w tym większości z nich (40%) więcej niż raz. Na drugim miejscu znajdują się wirusy. Szkodliwy program lub zainfekowany plik pobrała 1/3 badanych (32%), w tym co piąty (20%) – więcej niż raz. Niewykonanie jakichś obowiązków ze względu na korzystanie z internetu zdarzyło się 1/4 (25%), przy czym większości z nich (23%) co najmniej kilkakrotnie. Prawie co siódmy użytkownik (15%) został online przez kogoś obrażony, w tym co dziewiąty (11%) więcej niż raz. Z kolei na strony zawierające obraźliwe treści trafiła 1/10 internautów (10%), przy czym większość z nich (7%) przynajmniej kilka razy. Co dziewiąty internauta (11%) poznał w sieci osobę, która podawała się za kogoś innego, niż była w rzeczywistości. Zbliżony odsetek użytkowników (10%) padł w internecie ofiarą oszustwa i tyle samo (10%) spotkało się z nieprawdziwymi informacjami lub komentarzami na swój temat. 9% twierdzi, że ktoś niepowołany próbował uzyskać lub uzyskał dostęp do ich prywatnych plików, poczty e-mail czy konta w serwisie społecznościowym.

Pozostałe sytuacje, o które pytano badanych, zdarzały się rzadziej. 6% użytkowników internetu deklaruje, że ktoś podszywał się pod nich korzystając z ich poczty lub konta w portalu społecznościowym, tyle samo (6%) zostało okradzionych, a o połowę mniejsza grupa (3%) twierdzi, iż zdarzyło się, że ktoś w sposób dla nich szkodliwy wykorzystał informacje, które sami zamieścili w sieci.

Żadnej z wymienionych sytuacji nie doświadczyła ponad 1/3 internautów (35%). Pozostali wskazywali średnio mniej więcej trzy sytuacje (2,81), przy czym ich liczba istotnie statystycznie wiąże się z intensywnością korzystania z sieci wyrażoną czasem spędzanym online.

grafika

W stosunku do wyników badania sprzed 3 lat skala większości negatywnych doświadczeń związanych z korzystaniem z internetu pozostaje względnie stabilna. Co się zmieniło? Nasiliło się zjawisko tzw. fake newsów: zauważalnie więcej użytkowników internetu – nie tylko więcej niż w roku 2015 (wzrost o 8 pkt. proc.), ale też więcej niż w ostatnich 10 latach – deklaruje, że natrafiało w sieci na nieprawdziwe informacje. Zmniejszył się natomiast kontakt z wirusami i różnymi innymi szkodliwymi aplikacjami (od roku 2015 spadek wskazań o 9 pt. proc.).

grafika

Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" zostało przeprowadzone przez CBOS w dniach 6-13 września 2018 r. metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo (CAPI), na liczącej 1023 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online