W kwietniu sprzedaż prasy i książek zmalała o prawie 30 proc., e-commerce w ciągu miesiąca 28 proc. w górę

Według danych GUS kwietniu br. sprzedaż detaliczna prasy, książek i pozostałych produktów wyspecjalizowanych przy stałych cenach malała rok do roku o 28,2 proc., a z miesiąca na miesiąc - o 6,2 proc. Natomiast wartość sprzedaży internetowej w porównaniu z marcem br. poszła w górę o 27,7 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z danych GUS, wartość całego rynku sprzedaży detalicznej przy stałych cenach (czyli bez uwzględnienia inflacji) w kwietniu br. zmniejszyła się rok do roku o 22,9 proc., a z miesiąca na miesiąc - o 12,3 proc.

- Na spadek sprzedaży detalicznej w kwietniu br. znaczny wpływ miały ograniczenia wprowadzone w związku z COVID-19 - zaznaczono w komunikacie GUS.

grafika

Sprzedaż prasy i książek 28 proc. w dół

W przypadku kategorii obejmującej książki, prasę i pozostałe produkty wyspecjalizowane spadek sprzedaży rok do roku wyniósł o 28,2 proc., a z miesiąca na miesiąc - o 6,2 proc. Kioski i saloniki prasowe, w przeciwieństwie do zdecydowanej większości sklepów niespożywczych, mogły być czynne przez cały okres ograniczeń handlowych, zamknięte były natomiast księgarnie w centrach handlowych.

Przy czym zarówno w centrach, jak i na ulicach było dużo mniej ludzi niż wcześniej, dlatego wyniki sprzedażowe mocno zmalały, a część właścicieli kiosków i saloników prasowych w ogóle nie zdecydowała się ich otwierać.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/empik-nie-otworzy-40-salonow-galerie-handlowe-nieistotne-dla-wydawcow-prasowych-rynek-znow-sie-ustabilizuje,7170710117922945a ##

Nie ma jeszcze oficjalnych wyników sprzedaży prasy, audytowanych przez ZKDP, z kwietnia. Natomiast w marcu br. łączna sprzedaż dzienników ogólnopolskich zmalała rok do roku o 18 proc. („Przegląd Sportowy” zanotował spadek o 35,2 proc.), a w przypadku tygodników opinii - o 12 proc. („Gość Niedzielny” stracił 37,9 proc.).

W związku z recesją wywołaną epidemią z rynku zniknęło już kilka tytułów prasowych. W pierwszej połowie tygodnia PMPG Polskie Media zrezygnowało z drukowanej wersji tygodnika „Wprost”, od początku maja wydaje go w odsłonie cyfrowej. Agora zrezygnowała z miesięczników „Avanti” i „Logo”, a Grupa ZPR Media - z magazynów „Podróże” i „Żagle” (spółka zależna ten drugi tytuł, a także organizująca targi, w zeszłym tygodniu złożyła wniosek o upadłość).

Sprzedaż ubrań i aut zmalała o ponad połowę

W kwietniu zdecydowanie największe spadki sprzedaży detalicznej zanotowały dwie kategorie: motoryzacyjna oraz obejmująca odzież, obuwie i tekstylia. W tej pierwszej wartość sprzedaży zmalała rok do roku o 54,4 proc., a z miesiąca na miesiąc o 38,5 proc., natomiast w drugiej - odpowiednio o 63,4 i 22,1 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/centra-handlowe-raport-pierwszy-kwartal-2020-mniej-klientow-spadek-obrotow-komentarz,7170703721043585a ##

Natomiast najmniejsze spadki nastąpiły w kategorii żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 14,9 proc. rok do roku), farmaceutyczno-kosmetycznej (o 16 proc.) oraz mebli, RTV i AGD (o 16,9 proc.).

grafika

Przy uwzględnieniu zmian cen wartość sprzedaży detalicznej w kwietniu zmniejszyła się w porównaniu z kwietniem ub.r. o 22,6 proc., a w porównaniu z marcem br. - o 13,1 proc.

W kategorii prasy, książek i pozostałych produktów wyspecjalizowanych sprzedaż rok do roku zmalała o 28,4 proc., a z miesiąca na miesiąc - o 7,1 proc.

Z kolei sprzedaż w kategorii odzieżowej zmniejszyła się rok do roku o 74,6 proc., a z miesiąca na miesiąc o 21,1 proc., natomiast w kategorii motoryzacyjnej - odpowiednio o 54,8 i 28,1 proc.

grafika

GUS zaznaczył, że po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym (wiosną to m.in. przypadanie Wielkanocy w różnych terminach) sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu br. zmalała o 14,4 proc. niższa w porównaniu z marcem br.

grafika

Skokowy wzrost e-commerce, m.in. w kategorii odzieżowej i prasowo-książkowej

W kwietniu wartość sprzedaży detalicznej w internecie była o 27,7 proc. wyższa niż w marcu, a jej udział w całym rynku, z uwzględnieniem inflacji, zwiększył się z miesiąca na miesiąc z 8,1 do 11,9 proc.

W przypadku kategorii odzieży, obuwia i tekstyliów udział e-commerce wzrósł z miesiąca na miesiąc z 35,6 do 61,3 proc., w kategorii prasy, książek i pozostałych produktów wyspecjalizowanych - z 26,2 do 39,9 proc., a w kategorii mebli, RTV i AGD - z 24,5 do 28,6 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rosnie-handel-internetowy-a-tradycyjny-zmaga-sie-z-problemami,7170713254622849a ##

W kwietniu ofertę zakupów internetowych rozwinęły też czołowe sieci dyskontów i supermarketów. W połowie kwietnia w sklepie internetowym Tesco Polska wprowadzono możliwość dostawy zakupów samochodem z platformy taksówkowej Free Now i wypożyczalni 99rent. Cena transportu jest uzależniona od długości przejechanej trasy.

Żabka zaczęła testować w Poznaniu usługę zakupów internetowych, a w Warszawie - opcję „Zamów i odbierz” opartą na aplikacji mobilnej żappka. Natomiast Carrefour Express i Biedronka zaczęły współpracę z platformą Glovo w zakresie dostawy zakupów zamawianych z ich sklepów. W przypadku Biedronki współpraca ruszyła początkowo w dziesięciu największych miastach, a w przypadku Carrefour Express - w siedmiu.

Ponadto platforma przewozowa Bolt wprowadziła aplikację Bolt Food, w której można zamawiać dostawę jedzenia z wybranych lokali gastronomicznych. Usługa w połowie kwietnia ruszyła w Warszawie, w ramach promocji odstawa jest bezpłatna w promieniu 4 km od restauracji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"