W środę 57 proc. mniej reklam w tv i radiu. Wpływy RMF i Eski 20 proc. w dół, w górę TVP i stacje dziecięce

W związku z akcją „Media bez wyboru” w środę w telewizji i radiu wyemitowano o 56,5 proc. reklam mniej niż tydzień wcześniej. Mocno wzrosły cennikowe przychody reklamowe nieuczestniczących w tej akcji Telewizji Polskiej, kilku stacji dziecięcych i Polskiego Radia, natomiast biorące w niej udział stacje Grupy RMF i Radio Eska zanotowały spadki tylko o niecałe 20 proc., bo emitowały spoty - wynika z danych Kantar Media.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
W środę 57 proc. mniej reklam w tv i radiu. Wpływy RMF i Eski 20 proc. w dół, w górę TVP i stacje dziecięce
fot. Shutterstock.com

W kanałach telewizyjnych monitorowanych przez Kantar Media w środę pokazano 13 244 spotów reklamowych, o 56,7 proc. niż w środę w zeszłym tygodniu (30 608). Łączny koszt ich emisji wyniósł cennikowo 16,38 mln zł, po spadku tydzień do tygodnia o 66,3 proc.

Żadnych reklam nie pokazały przede wszystkim 24 objętych monitoringiem stacji Telewizji Polsat i TVN Grupy Discovery. Stopklatka i Puls2 nie wyświetlały czarnych plansz z hasłem "Media bez wyboru" przez całą dobę, więc cennikowe wpływy reklamowe pierwszej stacji zmalały „tylko” o 63 proc., a drugiej o 46 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-telewizji-10-luty-2021-protest-czarna-plansza-tvp1,7170382889355393a ##

TVP i stacje dziecięce z dużymi wzrostami

Kanały emitujące normalne programy osiągnęły dużo wyższą oglądalność, która przełożyła się na wymiar reklamowy. W TVP2 liczba pokazanych spotów zwiększyła się z 550 do 607, a cennikowe wpływy - z 4 do 4,59 mln zł, natomiast w TVP1 liczba spotów wzrosła z 393 do 607, a przychody z nich - z 2,93 do 3,85 mln zł.

Duże wzrosty osiągnęło też kilka kanałów dla dzieci. W Disney Channel liczba spotów poszła w górę z 312 do 488, a cennikowe przychody ze 172,8 do 236,9 tys. zł, z kolei w MiniMini+ liczba reklam zwiększyła się ze 183 do 275, a wpływy ze 182 do 308,3 tys. zł.

grafika

Grupa RMF i Radio Eska bez jednej piątej reklam

W dwunastu rozgłośniach radiowych objętych monitoringiem wyemitowano 1 177 spotów o cennikowej wartości 10,83 mln zł, po spadku tydzień do tygodnia odpowiednio o 56,5 i 52 proc.

Żadnych reklam nie nadawały stacje Eurozetu, Radio Złote Przeboje (Grupa Radiowa Agory) i Muzo.fm (Grupa Cyfrowy Polsat). W rozgłośniach Grupy RMF i Grupy Radiowej Time komunikaty o udziale w akcji „Media bez wyboru” przeplatano z piosenkami i reklamami.

RMF FM, RMF Classic i Radio Eska Wrocław nadały o niecałe 20 proc. spotów mniej niż w środę w zeszłym tygodniu.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podatek-od-reklam-protest-transmisje-polsat-sport-eurosport-odwolane,7170383185618561a ##

Natomiast wzrosty wyemitowanych reklam i cennikowych wpływów z nich zanotowały Jedynka i Trójka.

grafika

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ke-nasze-obawy-dotyczace-pluralizmu-medialnego-w-polsce-sa-dobrze-znane ##

Reklamodawcy zaskoczeni

Z informacji, do których udało nam się dotrzeć wynika, że część reklamodawców nie została poinformowana o akcji i związanym z tym wstrzymaniem emisji reklam. - Nikt z protestujących nie pomyślał o dziesiątkach firm polskich i zagranicznych, które się w ich mediach reklamują (czyli na swój sposób utrzymują te media), mają swoje plany sprzedażowe i wczoraj dostały po głowie. Żaden dom mediowy nawet już po uruchomieniu protestu nie napisał wyjaśnienia jak będą rekompensowane straty. Reklamodawcy potrzebują stabilności w Covidzie, a nie takich ułańskich działań - zarzuca jeden z marketingowców prosząc o anonimowość.

O akcji nie został poinformowany też Play. - Nie zostaliśmy uprzedzeni o akcji "Media bez wyboru", dlatego nie znamy jeszcze odpowiedzi na pytania dotyczące kosztów emisji dzisiejszych reklam oraz ew. rekompensat - mówiła nam w środę Ewa Sankowska-Sieniek z biura prasowego firmy.

O akcji niezwłocznie po jej rozpoczęciu została poinformowana przez dom mediowy IKEA Retail Polska. - Pragniemy podkreślić, że IKEA jako organizacja stawiająca sobie za cel tworzenie lepszych warunków życia dla wielu ludzi wspiera różnorodność, inkluzywność i poszanowanie praw człowieka, w tym także prawo swobodnego dostępu do informacji. Biorąc pod uwagę długoletnią i pełną zaufania relację z domem mediowym, nie obawiamy się, aby to wydarzenie miało wpływ na realizację naszych kampanii reklamowych i nie oczekujemy od naszych partnerów rekompensat finansowych - zaznacza biuro prasowe IKEA.

Z dużą dozą cierpliwości i wyrozumiałości do akcji „Media bez wyboru” podeszła też sieć sklepów Aldi. Jej biuro prasowe przekazało w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że na bieżąco spływały do firmy oświadczenia od podmiotów mediowych.

- Zależy nam na podtrzymaniu pozytywnych relacji i kontynuacji współpracy, zarówno w ramach powierzonych już kampanii reklamowych, jak i przyszłych działań. Ze wszystkimi partnerami prowadzimy indywidualne rozmowy ustalając dalsze kroki. Emisje reklam w ramach realizowanych już budżetów staramy się przesuwać w czasie, tak, by wyeliminować straty i zachować budżety. Wierzymy, że ze wszystkimi dojdziemy do porozumienia - podkreśla Aldi.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podatek-od-reklam-ile-wyniesie-jaroslaw-gowin-komentuje ##

Informacja o akcji późno, nie dało się nic zrobić

Paweł Więckowski, TV buying director w MediaCom, przekazał nam, że decyzja o środowym strajku mediów zapadła we wtorek wieczorem, a to niestety spowodowało brak możliwości uprzedzenia wszystkich zainteresowanych stron.

Z kolei Łukasz Kozłowski, dyrektor generalny Initiative, stwierdza wprost, że zarządzana przez niego agencja czeka na propozycje ze strony mediów. - Będziemy starać się wypracować z naszymi partnerami biznesowymi najlepsze rozwiązanie dla klientów. Zakładam, że w tak wyjątkowej sytuacji znajdziemy satysfakcjonujące wszystkie strony rozwiązanie - mówi Kozłowski.

Szacuje, że w wyniku wstrzymania emisji reklam media stracą swoją średnią „dniówkę”, chyba że uda się przesunąć budżety i działania na kolejne dni. - Tak odważna inicjatywa pokazuje jednak skalę problemu oraz ryzyko, które podjęli nadawcy - twierdzi ekspert.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podatek-od-reklam-wplywow-ile-wyniesie-opinie-sar-i-iaa ##

Jaku Bierzyński, CEO OMD Polska informuje nas, że reklamy klientów tej agencji zaplanowane na środę zostaną wyemitowane w innym terminie - agencja ustaliła to z mediami.

- Jeden dzień stanowi, jak łatwo policzyć, 3 proc. zasobności rynku. Nasi klienci przyjęli akcję mediów ze zrozumieniem. Walczą przecież nie tylko w swoim imieniu, ale w imieniu wszystkich polskich reklamodawców. Wprowadzenie podatku obrotowego od reklam musi odbić się na wzroście ich cen, a co za tym idzie uderza bezpośrednio w interesy nie tylko mediów, ale przede wszystkim reklamodawców. Jestem pewien, że klienci to doskonale rozumieją i w tej sprawie media mogą liczyć na solidarność z ich strony - uważa Jakub Bierzyński.

OMD Polska wystosowało do obsługiwanych reklamodawców list, informując o akcji i jej wpływie na ich kampanie. Przekazano im, że akcja ma potrwać 24 godziny, więc reklamy będą normalnie emitowane już od czwartku. „Jesteśmy w stałym kontakcie z mediami, które przeplanowują emisje z dnia dzisiejszego na najbliższe dostępne czasy reklamowe. Wspólnie dołożymy wszelkich starań by wszystkie niewyemitowane pozycje zostaną skompensowane jeszcze w tym miesiącu. Jeden dzień stanowi jedynie 3 proc. zasobów rynku, więc kompensacja nie powinna stanowić problemu” - napisano.

Wyjaśniono marketerom też, że media protestują także w ich imieniu. „Podatek obrotowy nałożony na wydatki reklamowe odbije się w prosty sposób na kosztach reklamy w Polsce. W wyniku nałożenia nowego podatku praktycznie wszyscy reklamodawcy telewizyjni zapłacą 10% więcej na reklamę a niektórzy (firmy farmaceutyczne ….. ) nawet 15%. Jedynie solidarna i konsekwentna postawa mediów i ich klientów może obronić naszą branżę przed poważnym kryzysem” - podkreślono.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"