Wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych z drugiego na pierwsze miejsce w okresie od 13 czerwca do 28 sierpnia 2016 roku awansował Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem analogicznego okresu 2015 roku (tj. od 15 czerwca do 30 sierpnia) zwiększył się o 6,37 proc. i wyniósł 11,35 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy Starcom.
Na drugą pozycję spadła TVP1, której udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 0,93 proc. do 10,71 proc.
Na ostatniej lokacie podium znalazł się TVN. Jego wynik w porównaniu do wakacji 2015 roku zmalał o 4,02 proc. do 9,95 proc.
Czwarte miejsce przypadło TVP2 (6,94 proc. udziału; w dół o 1,28 proc.).
Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zwiększył się z 38,46 proc. we wakacje 2015 roku do 38,55 proc. we wakacje 2016 roku.

Na piątym miejscu zestawienia (po awansie z szóstej lokaty) uplasował się TVN24, którego udział wyniósł 4,22 proc., po wzroście o 20,57 proc. - największym w top 10.
W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TVP Info (3,67 proc.; spadek o 6,85 proc.), TVN7 (3,29 proc.; do góry o 0,30 proc.), TV Puls (3,18 proc.; - 1,24 proc.), TV4 (2,92 proc.; - 14,37 proc. - największy spadek w top 10) i Puls 2 (1,84 proc.; + 2,79 proc.).
Udział będącego liderem Polsatu wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 13,21 proc., po wzroście o 9,90 proc. Drugie miejsce należało do TVN. Jego wynik we wakacje br. zwiększył się o 0,09 proc. do 11,32 proc.

Podium uzupełnia TVP2 (7,78 proc udziału; do góry o 4,29 proc.), a tzw. „wielką czwórkę” zamyka TVP1 (6,14 proc., w dół o 5,68 proc.).
Największą widownię w okresie od 13 czerwca do 28 sierpnia 2016 roku zgromadziły „Fakty”, które 16 sierpnia na antenie TVN oglądało 3,30 mln widzów.
Drugie miejsce zajął „Teleexpress”, pięć dni później przyciągnął do TVP1 3,27 mln widzów.

Podium uzupełniają „Wiadomości” z 31 lipca. Ten serwis w Jedynce śledziło 3,22 mln widzów.
Tuż za podium znalazła się transmisja ze Światowych Dni Młodzieży (2,72 mln widzów, emisja 27 lipca w Jedynce), a pierwszą piątkę uzupełnia „Sprawa dla reportera” (również 2,67 mln widzów, 25 sierpnia w Jedynce).
W tegoroczne wakacje telewizje transmitowały duże wydarzenia medialne: Mistrzostwa Europy we Francji, które odbywały się w okresie od 10 czerwca do 10 lipca (relacje w Telewizji Polsat i Telewizji Polskiej), Igrzyska Olimpijskie - od 5 do 21 sierpnia (TVP) i Światowe Dni Młodzieży - od 27 do 31 lipca (również TVP). Kilka premierowych pozycji właśnie w wakacje pokazywał TVN (m.in. "Projekt Lady").
*Okres: od 15 czerwca do 30 sierpnia 2015 roku.**Okres: od 13 czerwca do 28 sierpnia 2016 roku.***Ranking najlepiej oglądanych programów w okresie wakacyjnym tego roku zdominowany został przez wydarzenia sportowe, dlatego też nie zostały one uwzględnione w tabeli.

Oglądalność polskich stacji telewizyjnych w wakacje 2016 roku komentuje Paweł Kaczorowski, analityk mediów w firmie Starcom
Najchętniej oglądanym kanałem w analizowanym okresie był Polsat. Zarówno w grupie ogólnej 4+, jak i w grupie komercyjnej 16-49. Niewątpliwie jest to efekt Mistrzostw Europy w piłce nożnej. W czerwcu oraz w pierwszym tygodniu lipca Polsat był zdecydowanym liderem oglądalności. Na drugim miejscu plasowała się „Jedynka”, która także transmitowała mecze Euro 2016.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pojedynki-polakow-hitami-euro-2016-wszystkie-mecze-sledzilo-od-1-79-do-15-97-mln-widzow-analiza ##
W ostatnim tygodniu lipca najchętniej oglądanym kanałem była TVP1. Stacja transmitowała w tym czasie Światowe Dni Młodzieży, które odbywały się w Krakowie. Transmisje ŚDM oglądało średnio 1,5 mln widzów (16,75 proc. SHR w grupie 4+).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvp-info-i-tvn24-z-rekordowymi-wynikami-wyprzedzily-tvp2-hitami-programy-tvp1-o-sdm-podsumowanie-tygodnia ##
Od 5 do 21 sierpnia liderem oglądalności, dzięki transmisją Igrzysk Olimpijskich, ponownie była „Jedynka”. IO przełożyły się również na istotną poprawę wyników TVP2, która niemal przez całe wakacje była najrzadziej wybiera spośród głównych anten i osiągnęła jedynie 7 proc. udziału w oglądalności w grupie ogólnej.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pojedynki-polakow-hitami-euro-2016-wszystkie-mecze-sledzilo-od-1-79-do-15-97-mln-widzow-analiza ##
Bardzo stabilne wyniki przez całe wakacje utrzymywał TVN. Stacja jako jedyna zdecydowała się na wprowadzenie letniej premierowej ramówki. Ze względu na wydarzenia sportowe ciężko ocenić czy była to dobra decyzja. Wydaje się jednak że tak, ponieważ oglądalność TVN charakteryzowała mała zmienność, a najważniejsze pozycje w ramówce notowały dobre wyniki.

Premierowe odcinki serialu „Na Wspólnej” oglądało średnio 2,1 mln widzów (16 proc. SHR w grupie ogólnej). Emitowany w poniedziałki o 20.55 program „Projekt Lady” zanotował średnią oglądalność na poziomie 1,9 mln. „Nasz nowy dom”, który nadawany był w soboty o 20.00, oglądało średnio 860 tys. widzów. Z kolei „Polowanie na mieszkanie”, emitowane w niedzielne przedpołudnie także gromadziło przed telewizorami średnio około 800 tys. widzów.
W grupie 16-49 zdecydowanie powiększyła się przewaga stacji komercyjnych nad kanałami Telewizji Polskiej. W całym analizowanym okresie Polsat osiągnął 13,21 proc. udziałów oglądalności w tej grupie, a TVN - 11,32 proc. Kanały TVP1 i TVP2 odnotowały odpowiednio 7,78 proc. oraz 6,14 proc. SHR w grupie 16-49.
Warto zauważyć, że Polsat mimo dużego spadku oglądalności po zakończeniu Euro 2016, w kolejnych tygodniach wakacji także był liderem pod względem udziałów w oglądalności. W głównej mierze jest to zasługa dobrej oglądalności filmów emitowanych w niedzielnym oraz poniedziałkowym paśmie wieczornym, gal kabaretowych oraz transmisji koncertów takich jak: „Przebojowe lato Radia Zet i Polsatu” czy „Disco pod gwiazdami”.
Najchętniej oglądanymi programami w analizowanym okresie były transmisje meczów Euro 2016 oraz transmisje rywalizacji sportowców podczas Igrzysk olimpijskich w Rio de Janeiro. Mecz ćwierćfinałowy Mistrzostw Europy między Polską a Portugalią oglądało średnio łącznie na trzech otwartych antenach niemal 16 mln widzów. Jest to najlepszy wynik w historii pomiaru telemetrycznego w Polsce.
Ranking najlepiej oglądanych programów w okresie wakacyjnym tego roku jest zdominowany przez wydarzenia sportowe, dlatego też zostały one usunięte z powyższej tabeli - przedstawia ona najchętniej oglądane programy z wyłączeniem audycji sportowych.
Porównując wakacje 2015 (okres od 15.06 do 30.08) do wakacji 2016 (okres od 13.06 do 28.08) jedynie Polsat poprawił wyraźnie swoje udziały w oglądalności zarówno w grupie 4+, jak w 16-49. Nie jest to zaskoczenie - taki wynik jest efektem transmisji meczów Euro 2016.
Cichym bohaterem wakacji jest niewątpliwie TVN. Dzięki wprowadzeniu letniej premierowej ramówki, stacji udało się utrzymać udziały w oglądalności na poziomach zbliżonych do tych z poprzedniego roku. Należy przy tym pamiętać, że konkurencyjne stacje poniosły ogromne koszty związane w zakupem praw do transmisji wydarzeń sportowych. Koszty TVN związane z emisją premierowych programów w wakacje z pewnością były istotnie niższe. Podsumowując, letnia ramówka TVN okazała się sukcesem, gdyż pozwoliła stacji utrzymać widownię, mimo dużych imprez sportowych na konkurencyjnych antenach.
Wśród kanałów tematycznych liderami oglądalności są kanały informacyjne: TVN24 oraz TVP Info. Nastąpiła tutaj zmiana miejsc względem poprzedniego roku. TVN24 zyskuje bardzo mocno kosztem TVP Info w starszych grupach wiekowych. Na kolejnych miejscach plasują się małe anteny o tematyce ogólnej: TVN7, TV PULS, TV4, Puls 2. Największy procentowy wzrost udziałów w oglądalności w grupie 4+ względem wakacji poprzedniego roku zanotowały: TVN24 (+20,6 proc.), Stopklatka TV (+16,1 proc.), TV6 (+15 proc.), Polsat News (+10 proc.).











