"Zgodnie z oczekiwaniami, pod wpływem nasilających się symptomówzbliżającego się kryzysu gospodarczego, czwarty kwartał ubiegłegoroku zakończył się najniższą od lat dynamiką rynku reklamy. Ogółemw ostatnim kwartale roku reklamodawcy przeznaczyli na reklamę wmediach 5,5% więcej niż przed rokiem i o 55% więcej niż w trzecimkwartale 2008 roku" - czytamy w raporcie CR Media Consulting.
Analitycy podkreślają, że obniżenie dynamiki przychodówreklamowych w ostatnim kwartale zeszłego roku dotknęło wszystkiemedia przy czym w mediach elektronicznych oznaczało ono wciążznaczne przyrosty podczas gdy w prasie mieliśmy do czynienia zpierwszym kwartalnym spadkiem przychodów.
"Bardzo wysoką, choć niższą niż oczekiwano, 24-procentowądynamikę w IV kwartale ub.r. zanotował internet, który w skalicałego roku zwiększył przychody reklamowe o 33%" - czytamydalej.

Dzięki podwyżkom cen czasu reklamowego, znaczny wzrostprzychodów osiągnęła telewizja, w skali całego roku jej przychodyreklamowe wzrosły o blisko 13%.
Rosnące koszty dotarcia w telewizji spowodowały, iż ubiegły rokbył bardzo korzystny dla reklamy radiowej, która zwiększyła swojąwartość o 12%.
Najsłabiej w 2008 roku prezentowała się reklama prasowa, któramimo korzystnego pierwszego półrocza zamknęła rok wzrostem wartościna poziomie zaledwie 2,5%.
CR Media Consulting spodziewa się, że w 2009 r. wartośćpolskiego rynku reklamowego spadnie o 5%. Jedynym segmentem tegorynku, który będzie zwiększać wartość może być internet. Analitycyspodziewają się, że tempo wzrostu przychodów reklamowych mediówinternetowych spadnie w przyszłym roku do 16%.
"Wśród mediów tradycyjnych najlepiej w kryzysie będzie sobieradzić medium najsilniejsze - telewizja, której przychody powinnyspadać nieznacznie wolniej niż rynkowa średnia. Najszybszy spadekprzychodów reklamowych czeka natomiast prasę, której sytuacjępogarszać będzie spadek czytelnictwa oraz aktywności branż otradycyjnie wysokich wydatkach na reklamę prasową" - głosiraport.

"Silne spowolnienie gospodarcze będzie oznaczać preferowanieprzez reklamodawców mediów o łatwo weryfikowalnej skuteczności wewspieraniu sprzedaży. Paradoksalnie, na korzyść mediów - wprzypadku globalnych reklamodawców o budżetach reklamowychplanowanych centralnie - działa słabnący kurs złotówki - powiedziałczłonek zarządu CR Media Consulting i autor Ad.media Raportu MaciejChodorowski.
W poprzednim raporcie, przedstawionym w listopadzie, analitycyoceniali, że w 2009 roku przychody reklamowe mediów wyniosą 7594mln zł, co oznaczałoby wzrost 1,7% r/r.
* - Obejmuje telewizję, prasę, radio oraz internet











