Przychody agencji Wavemaker wzrosły w ub.r. o 13,2 proc., a zysk netto wyniósł 5,27 mln zł

Agencja mediowa Wavemaker (należy do GroupM/WPP) zwiększyła w 2019 roku przychody ze sprzedaży o 13,2 proc., do 783,18 mln zł. Spółce udało się wypracować 5,27 mln zł zysku netto, który wzrósł rok do roku o 27,9 proc. Na tegoroczne wyniki istotny wpływ może mieć strata obsługi jednego z największych klientów agencji - koncernu Nestle oraz pandemia koronawirusa.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:

Przychody ze sprzedaży agencji Wavemaker wyniosły na koniec 2019 roku 783,18 mln zł. To 13,2 proc. więcej niż w 2018 roku.Składały się na nie wpływy sprzedażowe w kraju w wysokości 722,96 mln zł (wzrost o 13,4 proc.) oraz z usług świadczonych poza granicami Polski w kwocie 60,23 mln zł (wzrost o 10,9 proc.).

Spółka na świadczeniu usług mediowych zarobiła w 2019 roku 760,31 mln zł wobec 665,76 mln zł rok wcześniej. Przychody z tytułu prowizji wyniosły z kolei 29,28 mln zł wobec 25,47 mln zł w 2018 roku.

Spółka odnotowała w sprawozdaniu finansowym pozostałe przychody operacyjne w wysokości 16,76 mln zł. Na te wpływy składały się m.in. rozwiązania rezerw (1,73 mln zł) i  pozostała sprzedaż (14,97 mln zł). W tej ostatniej zawiera się tzw. refaktura pozostałych kosztów w wysokości 8,04 mln zł.

grafika

Koszty z prowadzonej działalności operacyjnej wzrosły rok do roku o 13,9 proc., z 693,21 mln zł do 789,81 mln zł. Wydatki na usługi obce wzrosły z 661,1 mln zł w 2018 roku do 755,1 mln zł w 2019 roku.

Na wynagrodzenia spółka przeznaczyła w 2019 roku 24,33 mln zł wobec 23,09 mln zł. Na koniec ub.r. w firmie były zatrudnione na etatach 193 osoby, czyli 21 osób więcej niż rok wcześniej. Wynagrodzenie zarządu (obecnie są w nim Paweł Gala jako prezes i Anna Jarzynka jako członkini) wzrosło z kolei do 1,42 mln zł wobec 1,28 mln zł w 2018 roku. W ub.r. w zarządzie agencji zasiadali jeszcze Izabela Albrychiewicz i Tomasz Fochtman.

Wydatki na podatki i opłaty wzrosły z 256,21 tys. zł do 397,66 tys. zł, a na zużycie materiałów i energii – z 823,97 tys. zł do 937,33 tys. zł.

Wavemaker zamknął 2019 rok zyskiem z działalności operacyjnej w kwocie 8,74 mln zł (wobec 4,91 mln zł rok wcześniej). Zysk brutto wzrósł w omawianym okresie z 3,9 mln zł do 7,75 mln zł, a zysk netto -  z 4,12 mln zł do 5,27 mln zł.

Bolesna strata Nestle?

Głównymi klientami spółki w 2019 roku były : Huawei, Nestle, USP Zdrowie, Jeronimo Martins, Ikea. Z początkiem 2020 roku obsługę mediową Nestle przejęła od Wavemaker agencja UM (IPG Mediabrands). Na szczeblu globalnym agencja straciła w 2019 roku obsługę Vodafone na rzecz Carat (Dentsu Aegis Network). W Polsce agencji udało się obronić m.in. obsługę mediową USP Zdrowie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wavemaker-nowe-logo-pozycjonowanie-positive-provocation,7170735371061377a ##

Zarząd agencji w sprawozdaniu finansowym informuje, że spółka osiągała przychody wynikające z rozszerzenia współpracy z dotychczasowymi klientami, wliczając sprzedaż nowych usług. W ub.r. kontynuowano model profit – sharing od udziałowca GroupM, który świadczy usługi w zakresie organizacji internetowych kampanii reklamowych oraz zakupu kampanii radiowych.

„Agencja kontynuuje prace nad rozwojem w obszarach danych i mediów cyfrowych, co jest odzwierciedlone w rosnącym udziale przychodów ze sprzedaży z usług związanych z kampaniami w mediach digital oraz badań” - napisano w sprawozdaniu.  Wiosną ub.r. w strukturze agencji powołano komórkę WM Commerce, którą kieruje Agata Czech.

Zarząd agencji zwraca tez uwagę, że z początkiem roku Wavemaker stracił jednego z największych klientów – firmę Nestle.  Widoczne jest również zmniejszenie budżetów niektórych klientów spowodowane Covid-19.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/phd-i-mediacom-najlepiej-zarabiajace-domy-mediowe-pierwszy-kwartal-2020,7170531343931521a ##

Poinformowano też, że w tym roku została przeprowadzona restrukturyzacja zatrudnienia działów klienckich jak i działów wsparcia. Agencja planuje na ten rok rozwijanie oferty o nowe usługi, jak i rozpoczęcie współpracy z nowymi klientami biorąc aktywny udział w przetargach.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"