Ważny wyrok w sprawie internetowej reklamy śledzącej

Mechanizm oparty na śledzeniu w internecie aktywności użytkownika do celów reklamowych, stworzony przez IAB Europe, jest niezgodny z przepisami RODO – orzekł belgijski sąd. Wyrok może mieć duże znaczenie dla przyszłości reklamy internetowej. Z rozwiązania  IAB Europe korzysta bowiem 80 proc. stron internetowych.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Ważny wyrok w sprawie internetowej reklamy śledzącej

Sądu Apelacyjny - Sąd Gospodarczy w Brukseli 14 maja br. wydał rozstrzygnięcie w  sprawie skargi stowarzyszenia branży reklamy cyfrowej IAB Europe na decyzję Belgijskiego Urzędu Ochrony Danych (APD) z 2022 r. Organ nałożył 250 tys. euro kary na IAB Europe za naruszenie zasad przepisów o ochronie danych osobowych RODO. Nakazał usunięcie zebranych za pośrednictwem spornego mechanizmu TCF (więcej o nim na końcu tekstu) danych wszystkim firmom, które z niego korzystały. 

W decyzji ADP stwierdzono, że zapis preferencji użytkownika co do śledzenia w sieci to dane osobowe oraz uznał związek za administratora tych danych. IAB Europe zaskarżyło decyzję do belgijskiego sądu. 

Sąd, IAB Europe i RODO

Skargę rozpatrzył sąd w Brukseli, który częściowo poparł argumentację Belgijskiego Urzędu Ochrony Danych i podtrzymał nałożoną na IAB Europe karę w wysokości 250 tysięcy euro. Odrzucił jednak wniosek regulatora o uznanie IAB Europe za administratora danych w odniesieniu do operacji ich przetwarzania. Potwierdzono jedynie, że organizacja administruje danymi osobowymi w odniesieniu do ich wykorzystywania przez wydawców i sprzedawców. Nakazał jednak organizacji przedstawienie planu działania w celu dostosowania jej działalności do przepisów RODO.

W ubiegłym roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w odpowiedzi na pytania prejudycjalne belgijskiego sądu stwierdził, że udostępniane platformom reklamowym informacje o preferencjach użytkowników zakodowane jako ciąg liter i znaków Transparency and Consent String (TC String) zawierają dane pozwalające na identyfikację użytkownika. Przez to są danymi osobowymi w rozumieniu RODO, a IAB Europe jest ich współadministratorem. Tak więc musi zapewnić podstawę prawną do przetwarzania danych, przejrzystości, bezpieczeństwa czy realizowania praw użytkowników.

IAB Europe w wydanym komunikacie odbiera decyzję sądu pozytywnie.

Townsend Feehan, CEO IAB Europe, komentuje wyrok: „Mamy nadzieję, że będzie to sygnał, że nadszedł czas na powrót do konstruktywnego dialogu z organami regulacyjnymi, który odnosi się do realiów technicznych i praktycznych. Tylko to pozwoli nam wszystkim na wprowadzenie praktycznych i użytecznych zmian w TCF, które przyniosą korzyści zarówno użytkownikom, jak i uczestnikom TCF”.

System TCF – co to jest?

TCF (Transparency and Consent Framework) to mechanizm stworzony przez podmioty zrzeszające branże internetową IAB Europe. Ułatwia zarządzanie preferencjami użytkowników w zakresie spersonalizowanych reklam online i odgrywa kluczową rolę w tak zwanym Real Time Bidding (RTB) – systemie umożliwiającym wysyłanie spersonalizowanych reklam

Na TCF składają się wyskakujące okienka (pop-up), które pojawiają się po wejściu na większość witryn internetowych. Dotyczą one udzielenia przez internautów zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci cookies (tzw. ciasteczek), w tym wyrażenia zgody na wyświetlanie spersonalizowanych reklam. Ich pojawienie się ma związek z unijnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO), które zaczęło obowiązywać 25 maja 2018 roku.

IAB Europe twierdzi, że „jest to dobrowolny standard open source, którego celem jest wspieranie firm w ich wysiłkach na rzecz zgodności z prawem UE w zakresie prywatności i ochrony danych. Zawiera minimalny zestaw najlepszych praktyk mających na celu zapewnienie, że gdy dane osobowe są przetwarzane, użytkownicy mają zapewnioną odpowiednią przejrzystość i wybór, a uczestnicy ekosystemu są informowani o preferencjach użytkownika. TCF umożliwia wydawcom zarządzanie zgodą (CMP) internauty oraz informowanie innych uczestników systemu, czy użytkownik udzielił im niezbędnych zezwoleń zgodnie z RODO”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online