Oba materiały wyemitowano pod koniec głównego wydania „Wiadomości”. W środę podano statystyki z wtorku, w których według modelu oglądalności rzeczywistej program miał 3,43 mln widzów, podczas gdy „Fakty” zanotowały 2,55 mln, a „Wydarzenia” - 1,82 mln. Zestawiono to z wynikami badania Nielsen Audience Measurement, według którego „Wiadomości” zanotowały 2,79 mln oglądających, „Fakty” - 3,29 mln, a „Wydarzenia” - 1,99 mln.
- Nie po raz pierwszy dane prezentowane przez firmę Nielsen budzą ogromne kontrowersje - skomentowała prowadząca „Wiadomości” Danuta Holecka. Dodała, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji szykuje własne badanie oglądalności telewizji i słuchalności radia i właśnie zaczęła dialog techniczny w tej sprawie.

W piątek podano natomiast wyniki modelu oglądalności rzeczywistej i pomiaru Nielsen Audience Measurement dotyczącego głównych programów informacyjnych z czwartku. - „Wiadomości” TVP były wczoraj najchętniej oglądanym programem informacyjnym. Naszą konkurencję pozostawiliśmy daleko w tyle - zapowiedziała Danuta Holecka.
W materiale przytoczono wpis twitterowy Jacka Kurskiego. - 14.03 TVP1 i TVP2 (l. niebieska, czerwona) wygrywa jak leci: Koło f. Teleexp, JTM, Klan, Korona k. 1z10, Wiado, Barwy, Na d. i złe, Na sygnale, Barca-Chelsea, skróty LM. Kto wygrał dzień wg Nielsena? 1Polsat 2TVN 3.TVP1 4.TVP2! Ten dyktat zabiera TVP setki mln r. Nie zgadzam się - stwierdził prezes TVP, dodając grafikę z wynikami oglądalności w środę według modelu oglądalności rzeczywistej.

Szczegóły modelu oglądalności rzeczywistej Telewizja Polska zaprezentowała w styczniu br. Pomiar jest oparty na danych od 190 tys. klientów usługi telewizyjnej Netii, które przeliczane są według algorytmów opracowanych wspólnie ze specjalistami z SGH, tak żeby były reprezentatywne dla całego społeczeństwa.
Ten pomiar nie spełnia jednak wymagań badania telemetrycznego i nie jest stosowany przez innych nadawców. Jacek Kurski przyznał, że TVP przy sprzedaży pakietów reklamowych musi rozliczać się w oparciu o dane Nielsen Audience Measurement, za to stawki przy sprzedaży czasu reklamowego z cennika zamierza ustalać zgodnie z wynikami własnego pomiaru. Publiczny nadawca ma umowę z Nielsenem obowiązującą do końca 2019 roku, zamierza ją wypełnić.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zmalala-liczba-reklam-w-tvp-info-w-tvp1-i-tvp2-bez-zmian ##

Badanie Nielsen Audience Measurement przedstawiciele Telewizji Polskiej wielokrotnie krytykowali w ciągu minionych dwóch lat. Tydzień temu Jarosław Olechowski, szef „Wiadomości” i pełniący obowiązki dyrektora Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, zwrócił uwagę, że badanie oglądalności realizowane przez Nielsen Audience Measurement nie uwzględnia osób oglądających telewizję w miejscach publicznych, oraz zapytał, czy wzrost wyników TVN24 od początku marca to „zemsta za ujawnienie w TVP nowych wątków afery reprywatyzacyjnej czy premia dla nowego właściciela TVN”. - Podstawą dla rozliczeń branży reklamowej i mediowej jest pomiar oglądalności w gospodarstwach domowych - cóż, stacja benzynowa się nie do nich nie zalicza - odpowiedział Mikołaj Piotrowski z Nielsena.
W tym tygodniu przedstawiciele Nielsen Audience Measurement zaprezentowali statystyki swojego badania oglądalności. Podkreślili, że ponad 2 tys. gospodarstw domowych z panelu badawczego jest zlokalizowane w 91 proc. powiatów i jednej trzeciej gmin w kraju. To odpowiedź na powtarzaną wiele razy przez Jacka Kurskiego sugestię, jakoby uczestnicy badania Nielsena mieszkali głównie w dużych miastach i na ich obrzeżach.

Nielsen Audience Measurement zapewnił też, że panel badawczy firmy w przeciwieństwie do „return path data” wykorzystywanego przez Netię jest reprezentatywny dla całej populacji, ma dobrze opisaną demografię gospodarstw i osób, mierzy zachowania osób, wszystkich możliwych źródeł sygnału oraz wszystkie odbiorniki telewizyjne w gospodarstwie domowym.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ogladalnosc-programow-informacyjnych-luty-2018-wydarzenia-wyprzedzily-wiadomosci ##
W ub.r. „Wiadomości” też pokazywały materiały autopromocyjne o swojej oglądalności. Wtedy podawano wyniki z badania Nielsen Audience Measurement, w którym program w wybrane dni (najczęściej w weekendy) wyprzedzał jeszcze „Fakty” TVN. Od końca sierpnia ub.r. „Wiadomości”, tak samo jak „Panorama” i „Teleexpress”, są dodatkowo emitowane w TVP Info.

W mijającym tygodniu w głównym wydaniu „Wiadomości” pojawiły się również inne materiały autopromocyjne: o nowym show muzycznym TVP2 „Big Music Quiz” (jego pierwszy odcinek w zeszłą niedzielę oglądało 2,03 mln osób), rozpoczęciu w TVP1 wtorkowego pasma historyczno-tożsamościowego (jego pierwszą odsłoną jest emisja zrekonstruowanej cyfrowo wersji serialu „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”) oraz przygotowywaniu kilku seriali historycznych.











