Więcej outdooru w Agorze. Przejęcie za 20 mln zł

Należąca do Agory firma AMS sfinalizowała kupno 100 proc. udziałów zajmującej się reklamą zewnętrzną spółki Synergic. Na razie zapłaciła 19,4 mln zł.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Więcej outdooru w Agorze. Przejęcie za 20 mln zł
Nośnik reklamowy z oferty Synergic, fot. materiały prasowe

Na mocy zawartej w środę umowy AMS zapłacił 18,96 mln zł funduszowi LARQ Growth Fund I FIZ za 88 proc. udziałów Synergic. W komunikacie giełdowym Agory dodano, że cena "będzie podlegała dalszym korektom o poziom długu netto / kapitału obrotowego netto na dzień zawarcia umowy przyrzeczonej".

Pozostali udziałowcy Synergic, m.in. prezes spółki Paweł Orłowski i członek jej zarządu Przemysław Wojtan, za posiadane walory dostali łącznie 400 tys. zł.

Dopłaty za rok i dwa lata

A to nie wszystko. Informując trzy tygodnie temu o podpisaniu umowy przedwstępnej co do kupna Synergic, Agora wskazała, że ustalono dokonanie dwóch dopłat, o ile spełnione zostaną wyznaczone warunki.

Po 12 miesiącach od ostatecznej umowy AMS ma zapłacić LARQ Growth Fund I FIZ 3 mln zł, a po zrealizowaniu dodatkowych warunków – jeszcze 5,3 mln (z czego 3,5 mln zł ma zostać powiększone o odsetki wnoszące rocznie WIBOR12M plus 2,5 proc. marży).

Natomiast pozostali udziałowcy Synergic mają dostać jeszcze 2,95 mln zł po 24 miesiącach od ostatecznej umowy i 3,34 mln po 48 miesiącach. Zaznaczono, że obie płatności zostaną zrealizowane "z zastrzeżeniem korekt i warunków płatności przewidzianych umową przedwstępną, w wyniku których finalna, kolejna, dodatkowa cena sprzedaży może być wyższa lub niższa".

Rozmowy dotyczące przejęcia spółki były prowadzone od 5 lutego br.

Synergic ma nośniki na wiatach, autobusach i Paczkomatach

Synergic ma w ofercie tradycyjne i cyfrowe nośniki outdoorowe, m.in. citylighty (także te na wiatach przystankowych w wielu miastach) i backlighty. Zajmuje się również sprzedażą powierzchni reklamowych na pojazdach komunikacji miejskiej w wielu miastach oraz na Paczkomatach InPostu.

Od 2021 roku spółka realizuje postępowanie układowe, w ramach którego jej wierzyciele zostali podzieleni na kilka grup. Do 2020 roku firma przez wiele lat sprzedawała powierzchnie reklamowe m.in. na rowerach miejskich Nextbike Polska. Pod koniec roku Nextbike uruchomił własne biuro sprzedaży reklam, wskutek czego Synergic stracił wyłączność na sprzedaż jego oferty.

W 2024 roku Synergic wypracował 28,51 mln przychodów sprzedażowych, po wzroście rok do roku (w ujęciu przekształconym) o 8,4 proc. Koszty sprzedanych przez firmę produktów i towarów zwiększyły się z 11,78 do 12,03 mln zł, koszty sprzedaży – z 6,76 do 7,78 mln, zaś koszty ogólnego zarządu – z 4,24 do 5,04 mln.

W konsekwencji zysk na poziomie operacyjnym zmalał z 3,82 do 3,68 mln zł, a w ujęciu netto wzrósł z 2,88 do 3,01 mln.

W 2022 roku firma przy 24,37 mln zł przychodów zarobiła na czysto 1,27 mln, a rok wcześniej zanotowała 18,79 mln zł wpływów i 6,6 mln zł zysku netto.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

Wyniki finansowe Synergic
Wyniki finansowe Synergic © Licencjodawca

PFR chce od Synergic zwrotu 3,5 mln zł

W maju 2020 roku Synergic otrzymał 3,5 mln zł subwencji od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej. Jednak jesienią 2021 roku PFR zażądał zwrotu tej kwoty. Spółka się na to nie zgodziła i sprawa trafiła do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Sąd 3 lutego br. nakazał firmie zapłatę 3,5 mln zł z odsetkami naliczanymi od 22 października 2021 r., a także prawie 190 tys. zł kosztów procesu i zastępstwa procesowego.

Synergic zaskarżył to orzeczenie, wnosząc m.in. o oddalenie w całości powództwa, przeprowadzenie dowodów z dokumentów oraz zwrot poniesionych przez nią kosztów procesu.

Firma twierdzi, że roszczenia Polskiego Funduszu Rozwoju w tej sprawie przedawniło się z końcem 2023 roku, a PFR nieprawidłowo wskazał datę wymagalności tych roszczeń.

Ile Agora zarabia z reklamy out-of-home

W pierwszej połowie 2025 roku segment reklamy zewnętrznej grupy kapitałowej Agory wypracował wzrost przychodów reklamowych rok do roku o 3,8 proc. do 108,6 mln zł. Jego koszty operacyjne zwiększyły się zaś o 6,8 proc. do 92,5 mln zł, przez co zysk EBITDA zmalał o 38 proc. do 37,3 mln zł, a zysk operacyjny – z 18 do 16,1 mln zł.

Na koniec czerwca br. do firmy należały dokładnie 22 223 powierzchni reklamy out of home, o 1,4 proc. mniej niż przed rokiem.

Wyniki pionu outdoorowego grupy Agora
Wyniki pionu outdoorowego grupy Agora © Licencjodawca

Poprzednie duże przejęcie w tym obszarze grupa Agora zrealizowała w połowie 2020 roku. AMS ustalił wówczas warunki kupna 92 proc. udziałów Piano Group, do której należy sieć MoveTV z ponad 900 ekranami w klubach fitness. Cenę określono na 15,6 mln zł, z czego AMS rok wcześniej zapłacił już 6,5 mln.

W drugim kwartale br. cała grupa kapitałowa Agora zwiększyła r/r przychody o 16,8 proc. do 379,6 mln zł, głównie dzięki dużo wyższej sprzedaży biletów w kinach Helios. Znacząco poprawiła się też rentowność firmy: zysk EBITDA poszedł w górę z 55,2 mln zł do 65,5 mln zł, a strata netto zmalała z 8,2 mln zł do 3,1 mln zł

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online