Wirtualna Polska skorzysta na odmrożeniu turystyki i większych wydatkach reklamowych w internecie (analiza)

Wirtualna Polska skorzysta w tym roku na odmrożeniu gospodarki, szczególnie podróży zagranicznych, oraz dalszym wzroście wydatków reklamowych w internecie - oceniają analitycy. Wyceny biur maklerskich wskazują jednocześnie, że po ostatniej zwyżce kursu akcji, kapitalizacja spółki może już odzwierciedlać spodziewaną poprawę wyników w tym roku.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:
Wirtualna Polska skorzysta na odmrożeniu turystyki i większych wydatkach reklamowych w internecie (analiza)
Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

"Odmrożenie gospodarki może jedynie pozytywnie wpłynąć na biznes WP, głównie poprzez poprawę wyników w segmencie turystycznym, który jest dziś najbardziej dotknięty przez pandemię. Nie spodziewam się, żeby wyjście z lockdownu zauważalnie wpłynęło na dynamikę rynku reklamy. Trendy związane z cyfryzacją gospodarki i handlu istnieją od wielu lat, są dość silne, a pandemia jedynie je wzmocniła i przyspieszyła" - powiedział PAP Biznes Konrad Księżopolski z Haitong Banku.

Analityk uważa, że pomimo mocnego wzrostu kursu akcji Wirtualna Polska pozostaje nadal atrakcyjnym celem inwestycyjnym, głównie dzięki obecności na rosnącym i wysokomarżowym rynku reklamy internetowej.

Z drugiej strony, po tym, jak na początku kwietnia kurs po raz pierwszy przekroczył 100 zł, notowania znalazły się na poziomie zbliżonym do średniej wycen z ostatnich rekomendacji. Wyceny te mogą jednak się poprawić, na przykład jeśli zapowiadany przez spółkę powrót do akwizycji okaże się udany. Rozmówcy PAP Biznes wskazują, że choć z przejęciami zawsze wiąże się ryzyko, to WP, dzięki synergiom wewnątrz grupy, była jak dotąd w stanie skutecznie rozwijać przejmowane biznesy.

SEGMENT TURYSTYCZNY PRZETRWAŁ PANDEMIĘ, TERAZ CZAS NA ODBICIE

"Segment e-commerce jest dziś częściowo pod presją pandemii, ale w scenariuszu stopniowego wychodzenia powinien być dodatkowym katalizatorem poprawy wyników. Ta stopniowa poprawa jest jednak oczywiście częściowo już zdyskontowana w rekomendacjach analitycznych i obecnym kursie" - ocenił Księżopolski, który w ostatnim raporcie rekomenduje zakup akcji spółki i szacuje cenę docelową na 111,5 zł.

Kurs akcji WP w ubiegłym tygodniu po raz pierwszy przekroczył 100 zł. Wycena spółki zbliżyła się tym samym do średniej wycen czterech domów maklerskich z ostatnich miesięcy, która wynosi ok. 103 zł. Kapitalizacja spółki na zamknięciu wtorkowych notowań wyniosła ok. 2,92 mld zł, przy kursie na poziomie 100 zł. W tym roku kurs wzrósł o 7,5 proc. i radzi sobie nieco gorzej niż indeks mWIG40, w skład którego wchodzi spółka. W ubiegłym roku było odwrotnie - giełdowe notowania WP wzrosły o 33,2 proc., podczas gdy indeks zyskał 1,75 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wirtualna-polska-ile-zarabia-wyniki-finansowe-2020-rok,7170355792291457a ##

W ostatnich dwóch kwartałach, za które spółka opublikowała wyniki (III i IV kw. 2020 r.), rezultaty były lepsze od oczekiwań analityków. W ostatnich trzech miesiącach 2020 roku skonsolidowane przychody, zysk netto i EBITDA znalazły się na rekordowych poziomach. W całym roku przychody spółki spadły o 11 proc. do 632,3 mln zł, skorygowana EBITDA spadła o 1 proc. do 216,9 mln zł, a zysk netto wzrósł o 15 proc. do 81,7 mln zł.

W tym roku analitycy oczekują wzrost wyniku netto o 36 proc. i skorygowanej EBITDA o 11 proc. Jednym z katalizatorów poprawy ma być segment turystyczny.

"Odbicie segmentu podróży na pewno nastąpi w tym roku, ale oczywiście nie w pełnej skali. Będzie to miało miejsce w drugim półroczu, ponieważ obostrzenia pandemiczne przedłużyły się na drugi kwartał" - powiedział PAP Biznes Dominik Niszcz z Trigon DM.

Pośrednictwo w sprzedaży wycieczek, które stanowi istotną część działalności grupy w obszarze e-commerce, ma za sobą trudny rok. Portal Wakacje. pl, oferujący wyjazdy zagraniczne, zanotował w II kwartale 2020 roku ujemne przychody. Firma musiała zwrócić zaliczki wpłacone przez klientów, których podróże zablokowała pandemia koronawirusa.

Zdaniem Niszcza, pozostałe segmenty działalności e-commerce Wirtualnej Polski dobrze poradziły sobie w czasie pandemii.

"Dość mocne wzrosty miały miejsce w segmencie odzieżowym, przy czym nie do końca było to widać w WP - spółka nie działa jako sklep internetowy, a jako agregator ofert. Bardzo dobrze radziły sobie natomiast biznes samochodowy oraz Extradom. Część finansowa Totalmoney była z kolei pod presją niższej sprzedaży usług na całym rynku" - powiedział.

REKLAMA DŹWIGNIĄ WZROSTU

Wsparciem dla wyników WP w ubiegłym roku była podstawowa działalność grupy, czyli media internetowe. Pomógł w tym fakt, że internet okazał się w pandemii jedyną rosnącą częścią rynku reklamy. Według szacunków konkurenta WP, Agory, wydatki na reklamę w internecie wzrosły o 4,5 proc., podczas gdy cały rynek spadł o 9 proc. Prezes Wirtualnej Polski, Jacek Świderski spodziewa się utrzymania dobrej koniunktury na rynku reklamy internetowej w całym pierwszym półroczu 2020 roku, ze względu na ograniczenia związane z pandemią obecne w innych obszarach gospodarki. Liczy na dynamikę na "dolnym dwucyfrowym" poziomie.

Analitycy są zdania, że nawet po zakończeniu pandemii liczba osób korzystających z internetu nie spadnie. Jak ocenia Konrad Księżopolski, podobnie mogą uważać reklamodawcy.

"Zakładam więc, że w dalszym ciągu większość budżetów reklamowych będzie przeznaczana do internetu i TV. Oczywiście po odblokowaniu gospodarki powinniśmy zobaczyć odbicie w reklamie zewnętrznej lub kinowej, ale to będzie raczej efekt niskiej bazy niż zmiany trendu" - ocenił.

Istotnego odpływu wydatków reklamowych z internetu nie spodziewa się również Dominik Niszcz. Dodaje jednak, że w drugiej połowie roku dynamika rynku może spowolnić, na co uwagę zwraca zresztą sama spółka.

"Nie sądzę, by budżety reklamowe były przenoszone z internetu gdzie indziej, raczej zostaną odmrożone dodatkowo pieniądze na reklamy w innych segmentach. Dynamika rynku reklamowego w internecie może jednak spowolnić w drugiej połowie roku, w pewnym stopniu będzie to zależało od liczby odsłon witryn. Dodatkowo zwiększenie ruchu w internecie było widoczne od drugiego kwartału 2020 roku, więc w drugim półroczu widoczny będzie efekt bazy" - ocenia.

Analityk Trigon DM zwrócił uwagę, że korzystnym trendem dla reklamy w internecie jest większa popularność zakupów w sieci.

"Nie spodziewam się cięć wydatków również z tego względu, że dynamicznie rozwija się handel w internecie. Zestawienia penetracji sprzedaży online są na zagranicznych rynkach silne dodatnio skorelowane z udziałem internetu w reklamie, pewnie w tę stronę również u nas się to posuwa. W internecie łatwiej jest reklamować usługi e-commerce - kliknięcie w reklamę w serwisie internetowym przenosi użytkownika bezpośrednio do sklepu" - powiedział.

Niszcz uważa, że rentowność biznesu reklamowego w serwisach grupy WP, która wzrosła w 2020 r., jest do utrzymania w tym roku ze względu na trwające wzrosty na rynku.

ZYSKOWNA TELEWIZJA I POWRÓT DO PRZEJĘĆ

Eksperci liczą na dalszą poprawę wyników Telewizji WP, która działa od 2016 roku. W ubiegłym roku segment telewizyjny po raz pierwszy wypracował dodatnią skorygowaną EBITDA w wysokości 1,9 mln zł i zwiększył przychody o 31 proc. do 26,6 mln zł.

"Spodziewam się, że grupa będzie rozwijała biznes telewizyjny. Ostatnio WP starała się o miejsce na MUX-1, po tym jak nie przedłużono koncesji dla kanału ATM Rozrywka. Widać, że ta forma aktywności może generować synergie z biznesem internetowym. Ta działalność niewiele waży w wynikach WP, ale segment TV w ubiegłym roku wyszedł na plus i kontrybuował do wyników" - powiedział Dominik Niszcz.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wirtualna-polska-przejecia-raport-rynek-e-commerce,7170355407521409a ##

Analitycy pozytywnie odbierają również zapowiedzi powrotu spółki do przejęć.

Jak poinformował prezes Świderski na konferencji po wynikach za 2020 rok, WP jest zainteresowana akwizycjami w Polsce i za granicą, zarówno w obszarze mediów, jak i e-commerce. W ocenie prezesa, na wznowienie przejęć pozwala m.in. spadek zadłużenia. Wskaźnik dźwigni finansowej, którym posługuje się grupa, spadł na koniec 2020 roku do poziomu 1,3 z 1,8 rok wcześniej.

Jak ocenia Dominik Niszcz, choć generalnie przejęcia nie zawsze się udają, to w przypadku WP wkład dotychczasowych akwizycji z obszaru e-commerce w rozwój spółki jest pozytywny.

"Sprawdzają się tu synergie z biznesem mediowym w internecie, możliwości wypromowania kolejnych, nowych obszarów działalności. Moim zdaniem, przejmowane dotąd biznesy rozwijały się w grupie szybciej niż miałoby to miejsce, gdyby pozostały poza nią" - powiedział.

Również media internetowe są - zdaniem analityka - ciekawym obszarem akwizycji dla Wirtualnej Polski.

"Łatwiej tam na pewno o okazje i przejęcie podmiotu pasującego do grupy za rozsądną cenę. Z kolei oczekiwania potencjalnych sprzedających w obszarze e-commerce poszły do góry, m.in. po debiucie giełdowym Allegro. Może być niełatwo znaleźć dobry cel akwizycyjny. W długim okresie, mimo wszystko spodziewam się, że więcej środków grupa przeznaczy na biznesy e-commerce" - ocenił.

W czwartym kwartale ub.r. holding Wirtualna Polska osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 15,2 proc. do 218,46 mln zł oraz zysku netto z 26,86 do 40,05 mln zł. Wskutek spadków zaraz po wybuchu epidemii całoroczne wpływy zmalały o 10,8 proc., natomiast zysk netto zwiększył się.

Według badania Mediapanel w marcu br. serwisy i aplikacje internetowej Wirtualnej Polski zanotowały 21,93 mln użytkowników i 75,1 proc. zasięgu. Do firmy należy też Telewizja WP nadawana m.in. w naziemnej telewizji cyfrowej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"