Wirtualna Polska zwiększyła wpływy i zysk. „Rynek reklamy wciąż silny”

W drugim kwartale br. holding Wirtualna Polska przy wzroście przychodów sprzedażowych o 22,2 proc. do 266,61 mln zł zwiększyła zysk netto z 42,71 do 47,58 mln zł. W całym półroczu miała 92,68 mln zł zysku netto. - Rynek reklamy wciąż był silny, mimo niepokoju, który nas otacza, a Wirtualna Polska Holding utrzymywała ponadrynkowe wzrosty - podkreśla prezes firmy Jacek Świderski.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Wirtualna Polska zwiększyła wpływy i zysk. „Rynek reklamy wciąż silny”
Jacek Świderski, fot. materiały prasowe

W segmencie internetowym kwartalne przychody holdingu Wirtualna Polska zwiększyły się rok do roku o 22,7 proc. - z 210,98 do 258,88 mln zł, z czego te gotówkowe - z 204,03 do 251,64 mln zł. Firma zarabia przede wszystkim z reklam w swoich serwisach contentowych (na czele z portalami WP.pl, o2.pl i Money.pl) oraz z prowizji w platformach e-commerce, m.in. Wakacje.pl, Nocowanie.pl, Homebook.pl, Domodi.pl, Extradom.pl, Ttotalmoney.pl i Superauto.pl.

Firma przypomniała w sprawozdaniu, że na początku br. wydatki reklamowe w internecie rosły rok do roku o kilkanaście proc., ale zaraz po wybuchu wojny w Ukrainie koniunktura na krótko się pogorszyła. - Od połowy marca 2022 roku obserwowaliśmy stopniową stabilizację i powrót do trendów widocznych na początku roku. Na wzrost przychodów pozytywnie wpłynęła również kontrybucja sprzedaży abonamentowej (WP Pilot), a także przychodów realizowanych na powierzchniach obcych (WPartner) - zaznaczono.

- W drugim kwartale rynek reklamy wciąż był silny, mimo niepokoju, który nas otacza, a Wirtualna Polska Holding utrzymywała ponadrynkowe wzrosty - komentuje w komunikacie Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski.

- Te dobre wyniki nie byłyby możliwe bez szczególnego wysiłku i zaangażowania naszych pracowników, bo przecież nie aktywami trwałymi nasz biznes stoi. Cieszą nas również wyniki w obszarze turystyki, zarówno zagranicznej, jak i krajowej, które po pandemii niemal się podwoiły - podkreśla.

Wakacje.pl i Superauto z rekordami

W minionym kwartale oferujące wycieczki zagraniczne Wakacje.pl osiągnęły przychody i wartość sprzedanych podróży znacznie wyższe niż dwa lata wcześniej. W raporcie Wirtualnej Polski podano, że popyt ze strony klientów zmalał zaraz po wybuchu wojny w Ukrainie, ale pod koniec marca wrócił do dynamiki z początku roku, co przełożyło się na duży wzrost sprzedaży ofert first minute.

- Towarzyszył temu bardzo znaczący wzrost cen, o około 25 proc. r/r, związany z inflacją, wysokimi cenami paliw i relatywnie słabym kursem PLN - zaznaczono.

Również zainteresowanie noclegami w kraju oferowanymi na Nocowanie.pl jest wyższe niż w 2019 roku. - Spodziewamy się, że popyt na usługi turystyczne będzie zależny nie tylko od potencjalnego wprowadzenia obostrzeń i restrykcji związanych z pandemią COVID-19 w dalszej części roku (których większość w Polsce zostało zniesionych od 1 marca 2022), ale także od rozwoju sytuacji gospodarczo-politycznej w regionie - opisano w sprawozdaniu.

Superauto korzysta natomiast z tego, że od wybuchu epidemii zmalała produkcja samochodów (w zeszłym półroczu zarejestrowano o 22 proc. mniej nowych aut osobowych i dostawczych niż w pierwszej połowie 2019 roku), m.in. wskutek braku niektórych komponentów, za to mocno wzrosły ceny, a złoty osłabił się wobec euro i dolara, co zachęca handlarzy do sprzedawania auto za granicę.

- Niska podaż i wysoka cena nowych samochodów u autoryzowanych dealerów, zmusza konsumentów do intensywnego poszukiwania towaru kierując ich uwagę do Internetu, co przyspiesza postępujące zmiany w zakresie ich przyzwyczajeń i adopcję modelu kupna samochodu przez Internet, czego beneficjentem jest Superauto - podkreśliła Wirtualna Polska.

W minionym półroczu przychody Superauta rosły w tempie dwucyfrowym.

Mniejszy zysk Telewizji WP

Skorygowany zysk EBITDA pionu internetowego Wirtualnej Polski wzrósł z 76,41 do 92,39 mln zł. Według badania Mediapanel w lipcu br. serwisy i aplikacje internetowe Wirtualnej Polski zanotowały 21,99 mln użytkowników, 74,01 proc. zasięgu oraz 2 godziny, 25 minut i 59 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wirtualna-polska-lider-opiniotworcze-media-w-czolowce-wirtualnemedia-pl,7169788911290497a ##

Natomiast Telewizja WP, stanowiąca pion telewizyjny holdingu, przy wzroście przychodów sprzedażowych o 7,3 proc. do 7,73 mln zł zanotował spadek skorygowanego zysku EBITDA z 697 do 610 tys. zł.

Cały holding osiągnął w zeszłym kwartale 93 mln zł skorygowanej EBITDA i 47,58 mln zł zysku EBITDA, wobec odpowiednio 77,11 i 42,71 mln zł rok wcześniej.

grafika

Prawie 100 mln zysku w I półroczu

W ujęciu półrocznym Wirtualna Polska przy wzroście przychodów sprzedażowych o 20,8 proc. do 479,76 mln zł miała 165,37 mln zł skorygowanego zysku EBITDA (przed rokiem było to 132,65 mln zł) i 92,68 mln zł zysku netto (rok wcześniej: 69.99 mln zł).

Pion internetowy zanotował wzrost wpływów o 21,4 proc. do 466,14 mln zł i skorygowanej EBITDA ze 137,43 do 165,68 mln zł, a w przypadku Telewizji WP przy wzroście przychodów o 2,8 proc. do 13,62 mln zł skorygowany wynik EBITDA zmalał z 479 tys. zł zysku do 313 tys. zł straty.

Zadłużenie kredytowe Wirtualnej Polski w części długoterminowej zmalało w ciągu półrocza z 202,32 do 183,11 mln zł, a w części krótkoterminowej (czyli do spłaty w ciągu najbliższych 12 miesięcy) wzrosło z 33,79 do 54,63 mln zł.

Dług netto firmy na koniec czerwca br. według MSSF 16 wyniósł 46,9 mln zł, wobec do 107,7 mln zł kwartał wcześniej. Wskaźnik dźwigni finansowej (dług netto / skorygowana EBITDA) na koniec czerwca miał wartość 0,2x. Na podobnym poziomie kształtował się wskaźnik dźwigni finansowej skorygowany o zobowiązania warunkowe (związane z akwizycjami).

grafika

Wirtualna Polska z kolejnymi inwestycjami i dywidendą

W br. Wirtualna Polska wróciła do znaczących akwizycji. W kwietniu uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami, a w zeszłym tygodniu kupiła 40 proc. udziałów platformy crowdfundingowej Patronite, płacąc ponad 12,6 mln zł.

Natomiast pod koniec ub.r. zawarła ugodę dotyczącą warunków wycofania się z przejęcia mniejszościowego pakietu akcji eSky, z ich sprzedaży rozpoznała 9,8 mln zł przychodów finansowych w ub.r. i 7,2 mln zł w pierwszym kwartale br.

W połowie lipca Wirtualna Polska z zeszłorocznego zysku netto wypłaciła 35,32 mln zł dywidendy, po 1,20 zł na akcję. Firma jest notowana na warszawskiej giełdzie od ponad siedmiu lat, w poniedziałek na koniec sesji jej kurs wynosił 105,40 zł (po spadku o 24,4 proc. od początku br.), co daje 3,08 mld zł kapitalizacji.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"