Wojas ze spadkiem wpływów o 16 proc. i 8,8 mln zł straty. Przychody z e-commerce 43 proc. w górę

Firma obuwnicza Wojas, do której należą sieci sklepów Wojas i Bartek, w pierwszej połowie br. w ujęciu skonsolidowanym zanotowała spadek przychodów o 16,4 proc. do 102,82 mln zł oraz wyniku netto z 1,94 mln zł zysku do 8,84 mln zł straty. Wpływy w sklepach stacjonarnych zmalały o 42,1 proc., a w internecie wzrosły o 43 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W pierwszej połowie br. przychody grupy Wojas w sklepach stacjonarnych wyniosły 47,25 mln zł, co wobec 81,6 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 42,1 proc. W konsekwencji ich udział w łącznych wpływach detalicznych firmy poszedł w dół z 83,2 do 66,7 proc.

Oczywiste przełożenie na te przychody miało zamknięcie od połowy marca do początku maja sklepów Wojas w centrach handlowych w związku z epidemią koronawirusa. Na koniec czerwca do firmy należało 167 sklepów stacjonarnych: 160 pod marką Wojas i 7 marki Bartek, a także jeden sklep franczyzowy w Kaliningradzie.

Za to przychody grupy Wojas ze sprzedaży internetowej poszły w górę z 16,51 do 23,62 mln zł, a ich udział w łącznych wpływach detalicznych - z 16,8 do 33,3 proc.

O połowę mniejszy ruch w centrach handlowych, od czerwca stabilizacja przychodów

W sprawozdaniu firma podała, że tylko w marcu jej przychody ze sprzedaży detalicznej zmalały rok do roku o 52,5 proc., w kwietniu - o 70,9 proc., a w maju - o 38 proc.

- Od miesiąca czerwca 2020 r nastąpiła stabilizacja uzyskiwanych przychodów w stosunku do 2019 r. przy wyraźnym wzroście sprzedaży online i spadku o kilka p.p. sprzedaży w kanale offline, głównie ze względu na spadek o ca 50 proc. trafficu w galeriach  handlowych - opisano.

Z kolei przychody grupy Wojas ze sprzedaży hurtowej, materiałów i usług produkcyjnych zwiększyły się o 28,7 proc. - z 24,82 do 31,95 mln zł.

Ogółem przychody krajowe firmy zmalały rok do roku ze 113,82 do 95,44 mln zł (a ich udział w łącznych wpływach wzrósł z 92,6 do 92,8 proc.), natomiast wpływy z zagranicy - z 9,11 do 7,38 mln zł (ich udział - z 7,4 do 7,2 proc.).

grafika

Koszty sprzedaży 14 proc. w dół, mniej pracowników

W minionym półroczu koszty sprzedanych przez grupę Wojas produktów, towarów i materiałów wyniosły 70,07 mln zł, wobec 70,33 mln zł rok wcześniej.

Wydatki na ogólny zarząd zmalały rok do roku z 4,73 do 4,62 mln zł, natomiast koszty sprzedaży poszły w dół o 13,6 proc. w dół -  z 48,62 do 42,01 mln zł.

Średnie zatrudnienie w firmie w zeszłym półroczu wynosiło 1 191 osób, wobec 1 355 rok wcześniej. Liczba pracowników w funkcjach kierowniczych wzrosła rok do roku z 11 do 15, pracowników umysłowych - z 96 do 153, pracowników fizycznych zmalała z 1 214 do 980, natomiast tych na urlopach wychowawczych i bezpłatnych zwiększyła się z 34 do 43.

Rentowność mocno w dół

Wyniki rentowności grupy Wojas zmalały znacznie poniżej zera. Strata sprzedażowa pogłębiła się z 0,74 do 13,87 mln zł, wynik operacyjny poszedł w dół z 3,57 mln zł zysku do 7,74 mln zł straty, wynik brutto - z 1,99 mln zł zysku do 8,97 mln zł straty, a wynik netto - z 1,94 mln zł zysku do 8,84 mln zł straty.

- Spadek popytu konsumpcyjnego, a więc i wielkości sprzedaży, a co za tym idzie automatyczny wzrost stanów magazynowych z obuwiem, powoduje przejściowy niedobór płynnościowy, a także obniżkę jednostkowych cen i uzyskiwanej marży brutto. To natomiast powoduje pogłębienie się straty na poziomie EBIT i EBITDA, gdyż większość kosztów prowadzenia działalności handlowej są kosztami stałymi (jak wynagrodzenia czy koszty czynszów w galeriach handlowych), które reagują dużo wolniej od aktualnych zmian w sprzedaży i marży brutto - skomentowano w sprawozdaniu firmy.

- Straty związane z utratą całego sezonu sprzedażowego wiosna/lato 2020 można szacować już na ponad 10 mln złotych na poziomie wyniku EBIT lub zysku netto - dodano.

grafika

Wojas jest notowany na rynku głównym warszawskiej giełdy. W zeszły piątek za akcję firmy płacono 4,30 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 54,51 mln zł. 86,06 proc. akcji należy do prezesa spółki Wiesława Wojasa.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele