1,5 mln zł na reklamy eurowyborcze na Facebooku, 382 tys. zł w Google. Najwięcej wydały PiS, Konfederacja i KE

Od marca 2019 roku partie polityczne zamieściły na polskim Facebooku ponad 12 tys. reklam o łącznej wartości przekraczającej 1,49 mln złotych. Z kolei na platformach prowadzonych przez Google za 3 tys. materiałów promocyjnych polscy politycy zapłacili ponad 382 tys. złotych. Najbardziej aktywne były Koalicja Europejska, Prawo i Sprawiedliwość, Konfederacja oraz Wiosna.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
1,5 mln zł na reklamy eurowyborcze na Facebooku, 382 tys. zł w Google. Najwięcej wydały PiS, Konfederacja i KE
fot. Shutterstock.com

Przed wyborami do Parlamentu Europejskiego zaplanowanymi w Polsce na niedzielę 26 maja br. ugrupowania polityczne wystawiające swoich kandydatów wykorzystują do agitacji wyborczej także internet, a wśród nich najpopularniejsze serwisy społecznościowe.

Unia Europejska w obawie o to że platformy social media zostaną wykorzystane do niedozwolonej manipulacji opinią publiczną w obliczu eurowyborów zobowiązała największe firmy internetowe do wprowadzenia odpowiednich zabezpieczeń.

W rama polityki transparentności związanej z wyborami Facebook i Google rozpoczęły także publiczne raportowanie danych związanych z reklamami politycznymi na swoich platformach oraz związanych z nimi wydatkach. Każda z firm podaje informacje w nieco inny sposób, w obu wypadkach można jednak sprawdzić w jaki sposób ugrupowania polityczne w Polsce wykorzystywały komunikację na Facebooku i w ekosystemie Google w ostatnich miesiącach oraz w okresie poprzedzającym bezpośrednio eurowybory.

Facebook: Prawie 1,5 mln zł na reklamy

Na dedykowanej stronie internetowej Facebook podaje, że od marca 2019 r. w polskiej wersji serwisu zamieszczono łącznie 12 070 reklam politycznych, na które reklamodawcy wydali w sumie 1 495 992 zł.

grafika

Dane dotyczące ostatnich 30 dni wskazują, że reklamowo najbardziej aktywnym ugrupowaniem na Facebooku była Konfederacja Korwin Braun Liroy Narodowcy. W raportowanym okresie partia ta opublikowała na Facebooku 213 materiałów promocyjnych za łączną kwotę 150 538 zł.

Na drugim miejscu pod względem wydatków reklamowych na FB znalazła się Koalicja Europejska z kwotą 114 193 zł, która tyle zapłaciła za publikację 475 reklam. Partia Wiosna za 66 407 zł opłaciła 42 reklamy, zaś Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość zamieścił 78 materiałów reklamowych za kwotę 36 313 zł.

grafika

Google: 3 tys. reklam za 382 tys. zł

Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Google w okresie od 20 marca br. do dzisiaj w ekosystemie tej firmy pojawiły się w sumie 3 002 reklamy o charakterze politycznym, za które zapłacono 382 200 zł.

grafika

Biorąc pod uwagę skalę wydatków na kampanię wyborczą w Google na szczycie listy znalazł się Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość z kwotą 241 100 zł za 259 zamieszczonych reklam.

40 400 zł to kwota którą zapłaciła Koalicja Europejska w zamian za opublikowane 2 626 materiałów promocyjnych, z kolei Konfederacja Korwin Braun Liroy Narodowcy zamieściła 9 kampanii za 19 500 zł. Najmniej na platformach Google wydała partia Wiosna – 2200 zł za opublikowanie 11 reklam.

grafika
grafika
grafika
grafika

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"