Wzrosły wpływy i zysk Carrefour Polska w ub.r. 906 sklepów i 13 tys. pracowników

W ub.r. Carrefour Polska. osiągnął wzrost przychodów o 4,5 proc. do 8,29 mld zł oraz zysku netto z 59,66 do 81,33 mln zł. Firma zatrudniała 13 069 pracowników, na koniec roku miała 906 sklepów, z czego 89 hipermarketów marki własnej.

km
km
Udostępnij artykuł:

Przychody Carrefour Polska ze sprzedaży towarów i materiałów poszły w górę rok do roku z 7,8 d 8,14 mld zł, a ze sprzedaży produktów - ze 140,81 do 150,39 mln zł. Natomiast wpływy od spółek zależnych zwiększyły się z 3,14 do 4,83 mln zł, a przychody z najmu i usług - ze 140,81 do 150,39 mln zł.

Carrefour Polska od kilku lat ma sklep internetowy z żywnością. Początkowo obsługiwał tylko Warszawę, a w połowie ub.r. udostępnił swoją ofertę w Katowicach. Natomiast w kwietniu oferta sklepów Carrefour Express w Warszawie, Gdańsku, Gdyni, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i Katowicach pojawiła się w aplikacji Glovo.

W sprawozdaniu Carrefour Polska nie wyszczególnia, jakie obroty zanotował w sklepie internetowym, a jakie w stacjonarnych placówkach handlowych. Wylicza natomiast, że na koniec ub.r. miał 906 sklepów: 89 hipermarketów Carrefour (tyle samo co rok wcześniej), 153 supermarketów Carrefour Market i Rast (jeden więcej niż na koniec 2018 roku), 613 sklepów Carrefour Express i Globi (po wzroście o 57 w ciągu roku) oraz 51 sklepów Galerii Alkoholi.

Firma podała, że w ub.r. otworzyła 101 sklepów Carrefour Express i Globi oraz sześć supermarketów Carrefour Market, z czego cztery w modelu franczyzowym. Jednocześnie zamknęła 46 sklepów franczyzowych oraz 5 zintegrowanych, które były nierentowne. W 2018 roku otworzyła 98 sklepów, a zamknęła 137.

grafika

13,1 tys. pracowników, więcej na pensje i usługi obce

Koszty operacyjne Carrefour Polska w ub.r. wyniosły 8,19 mld zł, co wobec 7,92 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 3,4 proc. Wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 6,14 do 6,37 mld zł.

Z kolei nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 620,1 do 638,51 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - ze 113,75 do 123,51 mln zł. W ub.r. w firmie pracowało średnio 13 069 osób, z czego 2 206 na stanowiskach kierowniczych, a 10 863 na pozostałych. W ciągu roku zatrudnienie wzrosło, w 2018 roku wynosiło przeciętnie 12 419 osób, w tym 2 298 na stanowiskach kierowniczych i 10 121 na pozostałych.

Koszty usług obcych zwiększyły się z 417,6 do 437,3 mln zł. Carrefour Polska nie wyszczególnia w sprawozdaniu, ile przeznacza na działania marketingowe. W pierwszej połowie br. firma cennikowe wydatki reklamowe w mediach pozainternetowych zmniejszyła aż o 42,2 proc. do 57,56 mln zł (według danych Kantar Media).

Wydatki na amortyzację wzrosły ze 192,02 do 200,96 mln zł, na zużycie materiałów i energii zmalały ze 139,5 do 138,53 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe spadły z 238,99 do 221,22 mln zł.

21 mln zł więcej zysku netto

Pozostałe wpływy operacyjne Carrefour Polska zwiększyły się ze 107,37 do 109,01 mln zł, natomiast pozostałe koszty operacyjne poszły w górę z 57,03 do 91,29 mln zł, głównie ze względu na wzrost kosztów aktualizacji wartości aktywów niefinansowych z 36,91 do 62,75 mln zł.

Natomiast przychody finansowe firmy poszły w górę z 17,39 do 19,3 mln zł, a wydatki finansowe zmalały z 21,08 do 16,73 mln zł (wydatki na odsetki zmniejszyły się z 16,37 do 15,32 mln zł).

W efekcie dużo większego wzrostu przychodów niż kosztów znacząco poprawiły się wyniki rentowności spółki. Zysk sprzedażowy poszedł w górę z 17,51 do 105,52 mln zł, zysk operacyjny - z 67,85 do 123,24 mln zł, zysk brutto - z 64,17 do 125,82 mln zł, a zysk netto - z 59,66 do 81,33 mln zł.

Jedynym udziałowcem Carrefour Polska jest holenderska spółka Carrefour Nederland. Na początku lipca zdecydowała, że z jej zeszłorocznego zysku netto 47,65 mln zł zostanie przeznaczone na pokrycie strat z wcześniejszych lat, a 33,69 mln zł na kapitał zapasowy.

Carrefour zwalnia, wiosną br. spadek sprzedaży

W sierpniu br. koncern Carrefour zapowiedział zwolnienia grupowe na wszystkich rynkach swojej działalności, tłumacząc to „upraszczaniem organizacji”. W Polsce miały one dotyczyć 3 proc. pracowników, a więc ok. 400 osób spośród kadry menedżerskiej średniego szczebla.

Według ustaleń Money.pl cięcia w Polsce będą dużo większe - Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie został poinformowany przez Carrefour o zamiarze zwolnienia aż 4 035 osób, przy czym miałyby to być wypowiedzenia zmieniające warunki pracy i płacy, a z firmą definitywnie miałoby się pożegnać 42 pracowników. Z kolei Powiatowy Urząd Pracy w Szczecinie otrzymał informację o zamiarze zwolnienia przez Carrefour 280 osób.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele