W wyniku nieudanych negocjacji między Disney a YouTube TV, ponad 10 mln amerykańskich użytkowników straciło dostęp do kanałów należących do Disneya. Chodzi o jedną z głównych amerykańskich stacji, czyli ABC, stację sportową ESPN, czy takie kanały tematyczne jak FX, Disney Channel czy National Geographic. Ma to szczególne konsekwencje w okresie trwania rozgrywek NFL oraz meczów koszykarskich i futbolu akademickiego.
Jak podał amerykański "Newsweek", YouTube TV argumentuje, że umowa była niekorzystna dla ich użytkowników, podczas gdy Disney oskarża YouTube TV o blokowanie dostępu do kluczowych treści.
Dlaczego doszło do konfliktu?
Spór ten jest jednym z wielu konfliktów w branży streamingu, gdzie dyskusje dotyczące opłat za dystrybucję wpływają na zmiany w ofertach, niekorzystne dla widzów.
Ostatnio Disney sfinalizował przejęcie 70 proc. udziałów firmy Fubo, która również oferuje kanały telewizyjne w modelu OTT. Dostawca płatnej telewizji na początku roku miał 2,038 mln płacących subskrybentów, z czego 1,676 mln to klienci z Ameryki Północnej. Wcześniej Disney kupił platformę Hulu, która oferuje pakiet Live TV.

Dzięki tym transakcjom Disney ma 6 mln abonentów płatnej telewizji w Stanach Zjednoczonych. W modelu OTT więcej, bo 10 mln klientów posiada jedynie YouTube TV, z którym koncern prowadzi spór o opłatę licencyjną. Jeśli weźmiemy pod uwagę też sieci kablowe i platformy satelitarne, to Disney stał się szóstym dostawcą płatnej telewizji w USA.
Platforma YouTube TV działa wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. W ofercie usługi jest kilkaset kanałów telewizyjnych na żywo. Po usunięciu kanałów ABC dalej pozwala na oglądanie stacji z sieci NBC, CBS, Fox, The CW i PBS. Platforma oferuje też płatne kanały tematyczne, takie jak Discovery Channel, Cartoon Network, Nickelodeon czy MTV.
USA to jeden z krajów z najdroższymi usługami płatnej telewizji. Główny pakiet YouTube TV kosztuje 72,99 dol. przez pierwsze trzy miesiące. Później opłata wzrasta do 82,99 dol. Usługę przez krótki okres można testować bezpłatnie.

Usunięcie stacji Disneya z YouTube TV może zachęcić Amerykanów do wykupienia pakietów Hulu + Live TV lub Fubo. Pierwsza paczka kosztuje 89,99 dol., a druga 84,99 dol., choć w miesięcznym okresie próbnym opłata wynosi 54,99 dol.











