Zachowania zakupowe konsumentów i trendy na rynku detalicznym

Jak wynika z badania ShopperTrends przeprowadzonego przez ACNielsen, pozycja handlu tradycyjnego w Polsce jest wciąż silna.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Mimo że hipermarkety oraz sklepy tradycyjne mają podobny odseteklojalnych klientów (wydających najwięcej), te drugie majązdecydowanie więcej klientów regularnych (odwiedzających raz wtygodniu). Polacy najczęściej spośród krajów EuropyŚrodkowo-Wschodniej robią zakupy w sklepach handlu tradycyjnego -średnio co drugi dzień, podczas gdy w sklepach handlu nowoczesnego- raz w tygodniu.

Warto zauważyć znaczące zmiany w sposobie funkcjonowaniaplacówek handlowych w Polsce. W przypadku małych sklepów widaćrosnącą tendencję do organizowania się w sieci czy też grupyzakupowe. W przypadku wielkich graczy międzynarodowychnajważniejszym zjawiskiem wydają się być plany rozwoju: w kilkuformatach jednocześnie, w ramach jednej marki/szyldu. Jednocześnieprzejawiają oni większe zainteresowanie średnimi oraz małymiformatami sklepów.

Dynamiczny rozwój dyskontów to kolejny kluczowy trend na rynkuhandlu detalicznego w Polsce. Porównując do wyników z zeszłego rokusklepy dyskontowe zbudowały silniejsze relacje z klientami,znacznie wzrósł odsetek klientów odwiedzających okazjonalnie - 53%,oraz rozważających korzystać z dyskontów - 70%. Mimo to, sklepydyskontowe nie rozszerzyły jeszcze znacząco bazy klientówlojalnych.

W Polsce podobny odsetek osób deklaruje najwyższe wydatki wtradycyjnych sklepach spożywczych co w hipermarketach (około 1/3konsumentów). Odróżnia nas to od Słowacji i Czech, gdzie od 74% do80% osób wydaje najwięcej w placówkach handlu nowoczesnego. WPolsce jest najniższy w regionie, ponad dwukrotnie, odsetekkupujących, którzy najwięcej wydają w supermarketach.

Polacy poszczególne kategorie produktów kupują w innychplacówkach handlowych niż mieszkańcy krajów EuropyŚrodkowo-Wschodniej. Świeże owoce i warzywa 70% Polaków kupuje wsklepach handlu tradycyjnego, w szczególności w sklepachowocowo-warzywnych, podczas gdy ponad 3 Słowaków i Czechównajczęściej nabywa tę kategorię w placówkach handlu nowoczesnego,częściej w supermarketach niż hipermarketach. Pomimo, że napojegazowane kupuje się zarówno w Polsce jak i pozostałych krajachregionu w przeważającej części w sklepach handlu nowoczesnego, 1/3Polaków wciąż po napoje wybiera się do sklepów tradycyjnych. Dohipermarketów Polacy udają się natomiast po kategorie chemiczne.Proszki do prania kupuje tam najczęściej 54% Polaków.

3 Polskich konsumentów chętnie korzysta z promocji, ponad 20%deklaruje, że robiąc zakupy aktywnie szuka promocyjnych produktów.Odsetek ten wzrósł w porównaniu do zeszłego roku, co świadczy orosnącej wrażliwości Polaków na promocje. Jednocześnie jednakpromocje raczej rzadko bywają elementem decydującym o wyborzekonkretnego sklepu.

Znajomość marek własnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniejjest wysoka i sięga 89-98%. W Polsce odsetek osób, które deklarują,że znają przynajmniej jedną markę własną wynosi 89%. Mimo, żeznajomość marek własnych wzrosła w porównaniu do zeszłego rokuodsetek ten cały czas jest niższy niż w Słowacji czy Węgrzech.Również odsetek osób, które kupują marki własne jest w Polscenajniższy w regionie. Jednym z najważniejszych kryteriówrzutujących na postrzeganie, a w konsekwencji na kupowanieproduktów pod marką własną, jest kwestia jakości. W Polsce całyczas jeszcze dominuje opinia, że jakość marki własnej odbiega odjakości produktów markowych. Jedynie 35% konsumentów kupującychmarki własne uważa, że produkty te są porównywalnej jakości, coprodukty markowe, podczas gdy na rynku brytyjskim, który jestrynkiem rozwiniętym, aż 75% respondentów podziela to zdanie.

Najważniejszym czynnikiem, który decyduje o wyborze placówkihandlu nowoczesnego w Polsce, jak również na Węgrzech, jestlokalizacja sklepu. Hipermarket musi być zlokalizowany w pobliżumiejsca zamieszkania, aby był chętnie odwiedzany. Również znaczącywpływ na wybór sklepu cały czas mają ceny, jednak w powiązaniu zjakością produktów. Analizując czynniki w największym stopniuodpowiadające za decyzje dotyczące wyboru hipermarketu wrozwiniętych krajach Europy Zachodniej oraz tendencje w Polsce,obserwujemy, że wybór i jakość produktów oraz otoczenie sklepuwarunkujące szybkość i łatwość dokonywania zakupów staną sięwkrótce dominującymi elementami.

ShopperTrends to cykliczne badanie firmy Nielsen przeprowadzaneraz do roku ponad 50 krajach świata, w tym w większości krajóweuropejskich. W Polsce badanie zostało przeprowadzone po raztrzeci. Respondentami badania były osoby odpowiedzialne za zakupyproduktów spożywczych i higieny osobistej dla gospodarstwadomowego, mieszkające w 15 miastach, powyżej 100 000 mieszkańców, wwieku 18-65 lat. Badanie wykonano na próbie N=1000.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?