Znakomite wyniki Agory

Agora zaskoczyła wysokimi zyskami w II kwartale

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Bardzo dobre wyniki zanotowała Agora w II kwartale 2004 roku. Jak podała wczoraj spółka w komunikacie w II kwartale wypracowano ponad 21 mln zł zysku netto. To najwyższy kwartalny zysk od prawie dwóch lat.

Wybrane pozycje (w mln PLN) II kwartał 2004 II kwartał 2003 Zmiana % 1. Przychody ze sprzedaży264,8227,616,3%2. EBIT25,420,126,4%3. EBITDA56,554,14,4%4. Zysk (strata) netto21,113,062,3%5. Środki pieniężne z działalności operacyjnej36,734,95,2%

Wybrane pozycje (w mln PLN) I półrocze 2004 I półrocze 2003 Zmiana % 1. Przychody ze sprzedaży475,0426,211,5%2. EBIT18,821,6(13,0%)3. EBITDA81,591,9(11,3%)4. Zysk (strata) netto11,88,243,9%5. Środki pieniężne z działalności operacyjnej57,969,2(16,3

- Mamy ewidentne ożywienie na rynku reklamowym we wszystkich jego segmentach. Czekaliśmy na te chwilę trzy lata. Nowe przedsięwzięcia uzyskały istotny wzrost przychodów. Restrukturyzacja przynosi pierwsze efekty. >>Gazeta Wyborcza<< uzyskała bardzo dobre wyniki czytelnictwa i sprzedaży egzemplarzy, choć wymagało to znacznego podniesienia wydatków promocyjnych. Dlatego będziemy kontynuować działania zmierzające do zwiększenia efektywności operacyjnej i podniesienia jakości obsługi klienta. Mamy jeszcze dużo do zrobienia, ale idziemy do przodu z otwartą przyłbicą - powiedział Wiceprezes  Agory - Zbigniew Bąk.

WYNIKI OPERACYJNE

- Przychody reklamowe Grupy wzrosły w drugim kwartale 2004 r. o 9,1 % w stosunku do drugiego kwartału 2003 r. W pierwszym półroczu wzrost ten osiągnął niemal 7%. Sprzedaż reklam w "Gazecie Wyborcze"j wzrosła w pierwszym półroczu o 4%, a w pozostałych mediach Grupy wzrost był dwucyfrowy.

- W pierwszym półroczu 2004 skonsolidowane przychody Grupy wzrosły o 11,5%, a skonsolidowana EBITDA Grupy wyniosła 81,5 mln zł.

- Zysk netto Grupy w drugim kwartale 2004 r. wyniósł 21,1 mln zł i był o 62,3% wyższy w porównaniu z drugim kwartałem 2003 r.

- Widać pierwsze rezultaty restrukturyzacji, które przekładają się na wyniki finansowe i rynkowe Grupy.

RYNEK PRASOWY - KONKURENCJA

- Łączna sprzedaż egzemplarzowa dzienników w okresie styczeń-maj 2004 r. z wyłączeniem "Faktu" spadła o 5,4%, a z "Faktem" wzrosła o 3,3 %. Sprzedaż "Gazety Wyborczej" wzrosła w tym okresie o 5,3 %. Według danych ZKDP opublikowanych 3 sierpnia 2004 r. średnia sprzedaż egzemplarzowa "Gazety" wyniosła w czerwcu 444,4 tys. egzemplarzy i była o 11% wyższa niż rok temu. Średnia sprzedaż "Faktu" wyniosła w tym okresie 501,3 tys. egzemplarzy.

- W maju średnia dzienna sprzedaż "Gazety Wyborczej" wyniosła 464,3 tys. egzemplarzy, już tylko o 36 tys. mniej niż nowej bulwarówki Springera, której sprzedaż spadła do 500,3 tys. Jeszcze w lutym różnica ta sięgała 230 tys. egzemplarzy. W czerwcu 2004 r. nie była duża i wyniosła 57 tys. egzemplarzy.

- W okresie styczeń-maj 2004 r. rozpowszechnianie płatne "Super Expressu" spadło o 11,5%. Nadal tracą dzienniki lokalne (spadek w tym okresie o 6%). W maju 2% spadek odnotowała również "Rzeczpospolita".

- Czytelnictwo "Gazety Wyborczej" od kilku miesięcy osiąga rekordowo wysokie poziomy 20%. Czytelnictwo nowej bulwarówki Springera osiągnęło szczyt w kwietniu br. i od tego czasu systematycznie spada. Wiąże się to prawdopodobnie z nieuniknionym zmniejszeniem wydatków na promocję i wygasaniem efektu nowości.

- W czerwcu 2004 r. różnica w zasięgu czytelniczym "Faktu" i "Gazety Wyborczej" wyniosła jedynie 0,7 pkt % i spadła z 2,9 pkt % w kwietniu 2004 r.

- Pozycja reklamowa "Faktu" na rynku dzienników w pierwszym półroczu 2004 r. była na poziomie około 3%, co - według szacunków Agory - oznacza około 12,7 mln zł przychodów z działalności reklamowej.

NOWE PRZEDSIĘWZIĘCIA

- AMS, czasopisma i radio realizują swoje cele operacyjne. W pierwszym półroczu 2004 r. średnia sprzedaż egzemplarzy czasopism wzrosła o 15,1%, a wpływy ze sprzedaży reklam w czasopismach zwiększyły się o 27,7 %.

- Przychody reklamowe AMS-u wzrosły o niemal 30% (wyłączając jednorazowy przychód w pierwszym kwartale 2003 r. w wysokości 4,9 mln zł z tytułu umowy z byłym akcjonariuszem AMS), zwiększając tym samym udział spółki w rynku o 1,7 pkt.% do 28,7%.

- Wpływy w radiostacjach zwiększyły się o niemal 12%.

KSIĄŻKI

- W czerwcu 2004 r. "Gazeta Wyborcza" rozpoczęła wielką akcję czytelniczą. Co tydzień ukazuje się nowa książka z kolekcji literatury XX wieku. Tytuły ukazują się w kolejne wtorki i są do kupienia z Gazetą Wyborczą przez cały tydzień w cenie 15 zł plus cena "Gazety".

- Ze względu na obiecujące wyniki sprzedaży dotychczas wydanych książek Spółka postanowiła powiększyć kolekcję do 40 tytułów. W drugim kwartale 2004 r. przychody ze sprzedaży książek wyniosły 10,3 mln zł (4 pierwsze pozycje bez pierwszego tytułu sprzedanego w cenie "Gazety").

- Jeżeli poziom sprzedaży pierwszych pozycji kolekcji utrzyma się w przyszłości, projekt powinien osiągnąć przyzwoitą rentowność nawet bez uwzględnienia ewidentnych korzyści promocyjnych.

PERSPEKTYWY

- Ze względu na lepszy niż prognozowany wzrost rynku reklamy i optymistyczne prognozy gospodarcze zarząd Agory podjął decyzję o zmianie przewidywań dotyczących dynamiki rynku reklamy w 2004 r. Według nowych założeń, całkowite wydatki na reklamę w 2004 r. wzrosną o około 9%. Wzrost wydatków w telewizji osiągnie 10%, w reklamie zewnętrznej około 16%, a w radiu nieco ponad 8%. Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami Agory najsłabiej rozwijającym się segmentem rynku reklamowego będą dzienniki (wzrost nieco ponad 4%).

- Mimo lepszych niż oczekiwano szacunków dotyczących segmentu dzienników, silna konkurencja na tym rynku, a także wciąż trwająca presja rabatowa wśród wydawców może oznaczać, że przychody "Gazety" z działalności reklamowej będą rosły nieco wolniej niż rynek dzienników.

- Wzrost przychodów reklamowych innych działalności Grupy może być szybszy niż wzrost szacowanych wydatków na reklamę w odpowiadających im segmentach rynku, a całkowite wpływy Grupy będą raczej wyższe od wcześniej planowanych.

- Agora będzie intensywnie wdrażać zmiany mające na celu uelastycznienie i poprawę efektywności operacyjnej Grupy w warunkach zwiększonej konkurencji na rynku. Agora będzie nadal inwestować w zwiększoną promocję i działania marketingowe "Gazety Wyborczej".

STRATEGIA

- W dniu 19 lipca 2004 r. upłynął termin złożenia wiążących propozycji nabycia akcji spółki Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. ("WSiP"). Niestety zarząd WSiP ograniczył dostęp do pracowników i informacji o spółce w takim stopniu, że w opinii zarządu Agory złożenie oferty, która byłaby wiążąca nie było możliwe, ponieważ obarczone byłoby ogromnym ryzykiem.

- Wobec tej sytuacji, a także mając na uwadze fakt, że inwestycja w telewizję może okazać się niemożliwa do przeprowadzenia w najbliższej przyszłości, zarząd Agory rozpoczął prace nad alternatywnymi wariantami rozwoju Grupy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online