Znana platforma społecznościowa z karą 310 mln euro. Chodzi o reklamy

Działająca w imieniu Unii Europejskiej Irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC) nałożyła na platformę LinkedIn karę w wysokości 310 mln euro za naruszenie prywatności danych użytkowników i wykorzystywanie tych danych w celach reklamowych.

jd/pap
jd/pap
Udostępnij artykuł:
Znana platforma społecznościowa z karą 310 mln euro. Chodzi o reklamy
Fot. Pixabay

DPC uznał, że należąca do Microsoftu platforma społecznościowa naruszyła unijne przepisy o ochronie danych (RODO), nie zachowując "zgodności z prawem, uczciwości i przejrzystości" przetwarzania danych internautów w celach reklamowych.

Komisja poinformowała w czwartek, że przeprowadziła dochodzenie, które wykazało, że LinkedIn nie miał podstawy prawnej do gromadzenia danych i wykorzystywania ich do tego, żeby na ich podstawie kierować do użytkowników spersonalizowane reklamy. Chodzi o przekazy reklamowe trafiające do internautów m.in. na bazie ich zainteresowań lub historii wyszukiwania, do której dostęp ma platforma.

"Przetwarzanie danych bez odpowiedniej podstawy prawnej jest wyraźnym i poważnym naruszeniem" – przyznał w oświadczeniu wicekomisarz DPC Graham Doyle.

LinkedIn ukarany

Sprawą w imieniu UE zajął się irlandzki organ, ponieważ to tam LinkedIn ma swoją europejską siedzibę.

Jako pierwsze skargę na łamanie prywatności przez LinkedIn złożyło w 2018 r. francuskie stowarzyszenie La Quadrature du Net, promujące "prawa i wolności cyfrowe obywateli". Organizacja zarzuciła platformie, że zgoda uzyskiwana przez LinkedIn od użytkowników na wykorzystanie ich danych nie była udzielana dobrowolnie, ani nie była wystarczająco świadoma, a powiadomienia na ten temat nie były wystarczająco konkretne i jednoznaczne. Podobne skargi La Quadrature du Net skierowało wówczas przeciwko Google, Apple, Facebookowi i Amazonowi.

Poza grzywną – pierwszą taką w historii LinkedIn – DPC nakazało platformie przestrzeganie zapisów RODO.

LinkedIn oświadczył, że chociaż uważa, że działał zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie danych, to pracuje nad zagwarantowaniem, że jego praktyki reklamowe spełniają wymagania.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych