Zrównoważony rozwój w biznesie. Debata Wirtualnemedia.pl

Zrównoważony rozwój będzie miał coraz większe znaczenie w biznesie. Wpływ ma na to także rosnąca świadomość konsumentów. Realizowanie zasad zrównoważonego rozwoju to dla firm wyzwanie, które przynosi korzyści - ocenili uczestnicy kolejnej debaty Wirtualnemedia.pl z cyklu „Wpływowi 2024”.

Dominik Senkowski
Dominik Senkowski
Udostępnij artykuł:
Zrównoważony rozwój w biznesie. Debata Wirtualnemedia.pl

Uczestnicy debaty portalu Wirtualnemedia.pl „"Tak dla klimatu i społeczeństwa! – zrównoważony rozwój w biznesie”, kolejnej z serii  „Wpływowi 2024”, byli zgodni, że zrównoważony rozwój odgrywa coraz większe znaczenie w biznesie.

Dyskusję rozpoczęliśmy od zagadnienia: zysk kontra zrównoważony rozwój. Jakie wyzwanie stoją przed firmami w dążeniu do równowagi? Jaki jest koszt dla firm wdrażania zrównoważonego rozwoju, a jakie są korzyści?

- Jeśli jakaś firma nie rozwijała się dotąd zgodnie ze zrównoważonym rozwojem to z uwagi na obecne dyrektywy unijne będzie miała taki obowiązek. Na początku będzie to będzie koszt, choćby wyszkolenie personelu czy stworzenia działu zajmującego się tym zagadnieniem. Jednak w dalszej perspektywie to bez wątpienia inwestycja, która przynosi zysk. Począwszy od dbałości o oszczędność energii czy mniejsze zużycia surowców, skończywszy na obiegu zamkniętym. Działania zrównoważone obniżają koszty - powiedziała dr Karolina Adamska-Woźniak, Dyrektorka Zarządzająca z Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Zyski kontra koszty

- Długofalowo są to także korzyści wizerunkowe i reputacyjne dla firm. A to ma przełożenie na klientów i potencjalnych inwestorów. Dochodzi do tego kwestia zarządzania ryzykiem. Nowe obowiązujące przepisy i wysokie kary też wymuszają dostosowanie się ze strony przedsiębiorców. Koszty występują m.in. przy wdrażaniu technologii, które wspierają zrównoważony rozwój oraz szkoleń ludzi, aby skutecznie zastosować nowe praktyki - wskazał Łukasz Niesłuchowski, Członek Zarządu, Country Director z Rockwell Automation Polska.

Brak realizacji zasad zrównoważonego rozwoju może mieć również wpływ na stosunek przedsiębiorców do swoich partnerów. - Myślę, że z perspektywy wchodzących regulacji i tego, co będzie działo się w kolejnych latach będzie to miało wpływ, jak będziemy podchodzić do partnerów. Dziś staramy się ich edukować, nie każdy ma świadomość, jakie wyzwania stoją przed rynkiem. Chcemy reagować i pomagać - powiedział Piotr Bober, Dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju z Castorama Polska.

Zauważył przy tym, że zmian w zakresie zrównoważonego rozwoju nie da się przeprowadzić zmian w krótkim czasie. - Trzeba tu pamiętać o perspektywie długofalowej, co widzimy u siebie także w relacjach z dostawcami. To praca na wiele lat. Dla nas celem jest bycie neutralnym klimatycznie w ramach zakresu pierwszego i drugiego do 2040, ale perspektywa zakresu trzeciego jest dużo dłuższa.

Polskie firmy znajdują się na różnym etapie przygotowań do realizacji zasad zrównoważonego rozwoju. - Są takie, które są na bardzo zaawansowanym poziomie, tzn. od wielu lat mają wprowadzone zrównoważone polityki, które konsekwentnie realizują. Są też takie, które dopiero dziś zaczynają interesować się ESG, a ich motywacja płynie z dyrektyw. Te pierwsze przychodzą do nas po eksperckość, te drugie po podstawową wiedzę - mówi dr Adamska-Woźniak.

Konsumenci mają świadomość

Jak zrównoważony rozwój wpływ na decyzję konsumentów? - Głównym czynnikiem nadal jest cena w oczach klientów, ale elementy ekologiczne, jakościowe mają coraz większe znaczenie. Konsumenci spotykają się także z firmami, które udają, że realizują te zasady. Zajmujemy się w urzędzie zagadnieniem greenwashingu, czyli „ekościemy”. Firma taka stwarza wrażenie w komunikacji, marketingu, że jest bardziej zielona niż tak naprawdę jest. To dość szeroki problem w polskim biznesie, ale rozmawiamy, zwracamy uwagę przedsiębiorcom i zmieniają swoje postępowania - przyznał Łukasz Wroński, Dyrektor Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Łukasz Niesłuchowski uważa, że świadomość konsumentów rośnie. - Mają świadomość, jak ich wybory wpływają na środowisko. Coraz częściej zaczynają kierować się tym, by produkt był stworzony zgodnie z procedurami ESG, preferują rozwiązania przyjazne dla środowiska. Ponadto partnerzy często chcą współpracować z przedsiębiorcami odpowiedzialnymi i zaawansowanymi na tym polu.

Jak podkreślała dr Karolina Adamska-Woźniak, z badań Mastercard wynika, że 62 procent konsumentów zwraca uwagę na temat ekologii przy dokonywaniu zakupów, w ramach generacji Z nawet ponad 70 procent.

Firmom w drodze do zrównoważonego rozwoju pomagają dziś także technologie. - W ten sposób może powstać naprawdę innowacyjny produkt. Znam firmę z Austrii, która odpowiada na potrzeby wielkich producentów, liderów branż, którzy chcą się uniezależnić od plastiku. Mają to w swoich celach odnośnie zrównoważonego rozwoju, a jednocześnie do dziś zabezpieczają wysyłane palety folią. Jak być ekologiczny przy takiej ilości plastiku? To przedsiębiorstwo, o którym wspominam wymyśliło maszynę do palet, która używa papieru zamiast folii, a ten potem ten papier jest w 100% poddawany recyklingowi i może być wykorzystany ponownie - mówił Łukasz Niesłuchowski.

Coraz częściej w biznesie używa się sformułowania „przedsiębiorczość społeczna". Jej największą inwestycją są ludzie i planeta. - Mam marzenie, by biznes skręcał w tym kierunku. Wierzę, że ESG będzie do tego mobilizowało. ESG sprawia, że biznes zaczyna myśleć, nie tylko o zysku ale też o tym, co robię dla planety, jak traktuję ludzi, co dobrego zostawiam po sobie, a co złego. Dobrze, by przedsiębiorcy zarabiali dalej, ale nie niszczyli przy okazji planety i dobrze traktowali ludzi - wskazała dr Karolina
Adamska-Woźniak.

Jak podkreśliła, jednym z aspektów dążenia do zrównoważonego rozwoju jest także wzmacnianie roli kobiet, które wciąż w zbyt małej liczbie zajmują kierownicze stanowiska w przedsiębiorstwach.

Kolejna debata portalu Wirtualnemedia.pl z serii „Wpływowi 2024” odbędzie się w najbliższy czwartek, jej temat to „Marka – kreowanie opowieści o sukcesie firmy”. Transmisję będzie można oglądać od godz. 10 na stronie głównej i profilach społecznościowych naszego portalu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"