SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Badacze rynku o 2013 r. - prognozy na 2014 r.

Rok 2013 pod lupą branży badawczej, prognozy na 2014. Komentują: Piotr Kwiatkowski (TNS), Joanna Adamska (Nielsen), Agnieszka Sora (GfK Polonia), Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia), Arkadiusz Wódkowski (PTBRiO), Paweł Ciacek (Millward Brown), Katarzyna Mojsiewicz (PBS).

Article

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań 2013 roku w mediach, reklamie, badaniach, internecie, PR i telekomunikacji. Tym razem 2013 rok podsumowują przedstawiciele branży badawczej.

Jakie było najważniejsze wydarzenie w 2013 roku? Czego należy się spodziewać w branży w 2014? Na te i inne pytania znajdą Państwo odpowiedzi w poniższym tekście.


>>> Polska reklama: jaka była w 2013, jaka będzie w 2014? (agencje)
>>> Rok 2013 w polskiej e-reklamie, prognozy na 2014 (sieci, wydawcy, agencje)
>>> Polska branża interaktywna: jaki był 2013 rok, co w 2014?
>>> Social media w Polsce: podsumowanie 2013, prognozy na 2014
>>> Internet i marketing mobilny: podsumowanie 2013 roku, prognozy na 2014
>>> Rok 2013 w e-commerce, prognozy na 2014
>>> 2013 rok pod lupą branży PR, prognozy na 2014
>>> Branża SEO/SEM: jaki był 2013 rok, co w 2014?
>>> Polski internet w 2013 roku, prognozy na 2014 (portale)
>>> Rok 2013 pod lupą branży telewizyjnej, prognozy na 2014
>>> Reklama kinowa i outdoorowa: jaka była w 2013roku, co w 2014?
>>> Rok 2013 pod lupą producentów telewizyjnych, prognozy na 2014
>>> VoD i wideo w polskim internecie: podsumowanie 2013 roku, co w 2014?
>>> Polska blogosfera w 2013 roku, prognozy na 2014


 

Piotr Kwiatkowski - prezes TNS Polska

Wydarzenie roku
Nie widzimy jednego wielkiego wydarzenia, ale kilka różnych zdarzeń, które w tym roku oddziałały na branżę. Wiosną była to międzynarodowa konferencja jakościowa, omawiająca nowe perspektywy tego nurtu badań rynkowych, jesienią ciekawy Kongres Badaczy, a na nim krótkie, ale głębokie wystąpienie Zygmunta Baumana i debata o przyszłości branży. Ponadto kilka ciekawych prezentacji kongresowych dotyczyło przemian branży, ale też zmian w komunikacji z naszymi klientami. W tej kwestii TNS miał swój skromny wkład – wysoko ocenioną naszą prezentację kongresową Odyseja Badawcza 2020, która odbyła się w specjalnej sesji “Badania jutra", a kilka tygodni wcześniej odsłoniliśmy na warszawskim Powiślu mural prezentujący wyniki badań na temat reklamy w przestrzeni miejskiej i zarazem nasze niestandardowe podejście do prezentacji wyników i wizualizacji danych.

Sukces roku
Pomimo kryzysu prognozowany jest wzrost branży badawczej, który wynika z tego że w ciężkich czasach klienci, szczególnie duże firmy, potrzebowały badań rynkowych do podejmowania decyzji biznesowych.

Porażka roku
Wskutek dużej presji na koszty nastąpił zauważalny rozwój tanich, niskiej jakości badań rynkowych w nieaudytowanych firmach.

Człowiek roku
2013 był rokiem raczej pracy zespołowej, a nie rokiem indywidualności i gwiazd.

Trend roku
Badania digital, w tym dynamiczny rozwój badań mobilnych oraz coraz większy nacisk w branży na dobrą wizualizację danych, w celu większej użyteczności wyników badań w biznesie.

Prognoza na 2014
W 2014 roku w jeszcze większym stopniu skoncentrujemy się na nowych technologiach, nie zapominając jednak o potencjale doświadczenia w tradycyjnych. Nastąpi rozwój dedykowanych społeczności badawczych do badań online, badań atrakcyjnych dla respondentów (grywalizacja) oraz nowa definicja badań jakościowych, jako tych, które w natłoku masy informacji, także zautomatyzowanych, zapewnią kontekst konsumencki badaniach. Poza tym w biznesowych mediach widzimy ostrożny optymizm. Miejmy nadzieję, że prognozy te się spełnią, a symptomy ożywienia gospodarczego przełożą się na wzrost rynku badawczego.


Łukasz Mazurkiewicz - prezes ARC Rynek i Opinia

Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku 2013 w branży badawczej była pierwsza od wielu lat inwestycja podmiotu spoza branży w agencję badawczą - mam na myśli zakup większościowego pakietu udziałów IQS przez MEDIACAP SA. Do tej pory mieliśmy raczej do czynienia z fuzjami firm badawczych lub pojawianiem się polskich oddziałów międzynarodowych agencji sieciowych.

Sukces roku
Sukcesem roku jest z pewnością utrzymanie w dobrej kondycji Kongresu Badaczy, który nawet w okresie gorszej koniunktury dobrze pokazuje dynamizm i innowacyjność polskiej branży badawczej.

Porażka roku
Za porażkę roku uważam brak spójnej strategii profesjonalnych firm badawczych, której celem byłoby powstrzymanie firm o niskiej reputacji przed ekspansją rynkową. Umiejętna reakcja, pokazanie przewagi firm profesjonalnie wykonujących badania rynkowe to duże wyzwanie dla branży badawczej.

Człowiek roku
Alina Lempa, prezes zarządu grupy IQS za sprawne zarządzanie firmą badawczą w okresie zmian własnościowych, a także za wprowadzenie do biznesu badawczego prawdziwie menadżerskiej perspektywy.

Trend roku
Zdecydowanie była to optymalizacja kosztów pozwalająca na oferowanie klientom korzystniejszych cen. Warto też zwrócić uwagę na częstsze wykorzystywanie Internetu jako medium i przedmiotu badań.

Prognoza na 2014 rok
W przyszłym roku należy spodziewać się dalszych ruchów konsolidacyjnych w celu przeciwstawiania się konkurencji w ramach branży i poza nią.


Agnieszka Sora - dyrektor zarządzająca GfK Polonia

Wydarzenie roku
W 2013 roku nie miało miejsca żadne spektakularne wydarzenie, które miałoby decydujący wpływ na obraz branży AD 2103. W tych okolicznościach za ważną i cenną dla całości naszego środowiska inicjatywę należy uznać kolejną edycję Kongresu Badaczy. Pomimo kolejnego kryzysowego roku w branży marketingowej, liczba uczestników oraz wpływy z Kongresu były wyższe niż w latach poprzednich. Merytoryczną wartość referatów także należy uznać za wysoką.

Sukces roku
Mimo globalnego spadku obrotów całej branży badawczej nastąpił równolegle duży wzrost obrotów firm badawczych z kapitałem zagranicznym. To na pewno świadectwo globalizacji, z drugiej zaś strony efekt rozwoju oferty instytutów, lepszego dopasowania jej do wymagań klientów, wprowadzania nowych, często innowacyjnych, rozwiązań, dbania o jakość serwisu. Innymi słowy oznaka użyteczności dostarczanych wskaźników badawczych, głównie panelowych (mediowych, handlowych, konsumenckich), oferowanych przez te firmy.

Porażka roku
W moim przekonaniu na miano porażki zasługuje organizacja przez PBI przetargu na badania internetu. Początkowo, czyli  w połowie roku, ogłoszony z wielkim rozmachem przetarg, z czasem wytracił „dynamikę” i do dziś (1 grudnia) organizatorom nie udało się sporządzić nawet briefu dla agencji badawczych.

Człowiek roku
W mijającym roku nie było osoby, która w pojedynkę istotnie wpłynęła na rynek. Natomiast jeśli potraktować małe firmy typu Kowalski sp . z o.o, jako grupę ludzi, to można stwierdzić, że w jakimś zakresie miała ona wpływ na kształt, przynajmniej części, rynku badawczego. Firmy te, poprzez wyjątkowo niskie ceny, stały się monopolistami w segmencie badań ewaluacyjnych, dowodząc jaka może być siła (za)niskiej ceny. Jednocześnie, po raz kolejny, otwarta została dyskusja o wzajemnej relacji cen oraz jakości badań i sensowności wydawania, często publicznych pieniędzy, na wątpliwej jakości projekty. Szkody może i nie są tak spektakularne, jak w przypadku błędów przy budowie autostrad, ale, przy zachowaniu świadomości oczywistych różnic w skali przedsięwzięć, mogą okazać się równie trudne do przecenienia.

Trend roku
Trudno wskazać na jeden wyróżniającym się trend, ale już o kilku równoległych zjawiskach, mających wpływ na rynek, można by mówić. Globalizacja części rynku badawczego. Spadek obrotów branży badawczej, innowacje w zakresie technik i rozwiązań badawczych w obszarach online, social media, big data, rozwiązań hybrydowych (zarówno ilościowych, jak i jakościowych, online i offline).

Prognoza na 2014
Cyfryzacja, digitalizacja, big data, integracja danych z wielu źródeł;  podejście hybrydowe, umacnianie roli paneli - nie tylko paneli online.

 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Badacze rynku o 2013 r. - prognozy na 2014 r.

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
s3
nie za duże te zdjęcia? pudelek-size?
0 2
odpowiedź
User
Garbaty
"Coraz wiecej małych nie audytowanych podmiotów badawczych" itp. Itd. Pożar w burdelu.......szambo, które sprzedają stare trupy molocha, śmierdzi juz na kilometry. Czar prysł. Klienci coraz częściej szukają wiedzy i doświadczenia a nie z dupy wyjętych certyfikatów których jedynym celem jest utrzymanie kartelu przy korycie a nie realna dostarczanie klientowi rozwiązań biznesowych. Dobranoc.....
1 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing